FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 3910
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue Jan 25, 2011 8:19 am

Ja godfried, je bent goed bezig en dat zijn dan ook fijne winter klusjes.






grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Jan 26, 2011 4:57 am

Ik heb de diameter nog eens gemeten en het is 20mm, dus niet bruikbaar als donor.

Ik heb ook een revisiesetje liggen voor een hoofdrempomp. Deze diameter is juist maar de dichtingen zijn iets smaller en ik durf ze niet te gebruiken. Dit gaat zeker problemen opleveren en daar sta ik niet op te wachten. Dan maar een setje dichtingen besteld bij Simon.

Zie het verschil in dikte op de foto, links is de dichting van de koppelingspomp.
Attachments
revisieset hoofdrempomp [800x600].JPG
revisieset hoofdrempomp [800x600].JPG (100.59 KiB) Viewed 3357 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3910
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Wed Jan 26, 2011 8:41 am

Nee godfried, dat zou ik ook niet doen dat is dan om problemen vragen.
Ik ben morgen thuis je komt maar dan kunnen we nog wat lekker over de matra,s lullen.



grt harry de matra.

User avatar
oetker
Posts: 7475
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Wed Jan 26, 2011 8:57 am

Die nieuwe dichtingen zijn voor een Engelse Talbot.
Die heb ik ook en is 1 dichting te smal van.
Je weet natuurlijk nooit wat ze in het verleden allemaal uitgevreten hebben.
Even de gegevens nagelopen, en de hoofdremcilinder moet 20.6 zijn.
Attachments
kopcil1.JPG
kopcil1.JPG (119.21 KiB) Viewed 3345 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Jan 26, 2011 7:05 pm

Goed Harry dan zien we ons morgen.

Ik denk dat het niet veel uit maakt voor welk type wagen de hoofdremcilinder is als hij maar 20,6mm is. Alleen het merk van de rempomp zal het zelfde moeten zijn.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7475
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Jan 27, 2011 11:07 am

Ja, precies, bij mij is het Bendix rem en kopelingspomp zoals origineel in de Murena geplaatst, en daarom zijn de seals hetzelfde.
Is er echter in het verleden naar een ander merk pomp overgegaan dan gaat het niet meer op.
Bij Simon komen dus de naproduktie Bendix seals vandaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Jan 27, 2011 2:16 pm

Lockheed en Bendix is dat het zelfde??
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7475
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Jan 27, 2011 9:49 pm

Zover mij bekend is Bendix rond 1983 over genomen door 3 firma's waaronder Lockheed.
Het bedrijf was toen al aardig uitgekleed.
Daarna stierf het een stille dood.
Dat wil niet zeggen dat er daarvoor geen samenwerking was.
Achter de schermen wordt veel geritseld, ook al zijn het concurenten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Jan 28, 2011 5:26 am

Maar dat zal wel niet willen zeggen dat de dichtingen het zelfde zijn.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7475
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Jan 28, 2011 9:06 am

Wat dat betreft moeten we zelf ondervinden.
Welk Lockheed nummer gaat het om?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Jan 29, 2011 5:20 am

Ik heb geen nr maar ik vermoed dat de dichtingen van alle 20,6 mm van Bendix-Lockheed identiek zijn.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Jan 29, 2011 10:14 am

Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7475
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Jan 29, 2011 10:24 am

Als het origineel Bendix is zou het zo maar kunnen.
Je gaat als fabrikant niet verschillende dingen ontwerpen als het niet nodig is.
Er zitten echter 2 types seals in onze hoofdcilinders.
Een smalle, en een iets dikkere.
Ik denk dat in deze cilinder maar 1 type seal zit.
Dus valt af.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jan 30, 2011 9:43 am

Inderdaad Herman daar zit maar een type dichting in maar aan die prijs heb je niet veel te verliezen en een extra dichting is mooi meegenomen.
Bij gelegenheid ga ik dat eens bekijken.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3910
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sun Jan 30, 2011 4:09 pm

En godfried zijn ze dat ?



grt harry de matra.
Attachments
plaatje.JPG
plaatje.JPG (95.17 KiB) Viewed 3227 times

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jan 30, 2011 5:51 pm

Deze zien er iets anders uit dan de mijne, of is het de stand hoe de foto gemaakt werd. Maar ze zullen wel het zelfde werk doen!! Alhoewel???? Wie weet het zeker?

De deur van mijn murena heeft de slechte gewoonte om steeds dicht te vallen. Zeer vervelend. Dan maar de scharnieren gedemonteerd. De oorzaak werd me vlug duidelijk. Een kapotte veer die de deur moet openhouden.

Dus nu nog de juiste veer zoeken. In de onderdelen die ik hier liggen heb, ook deze die Cornelis aan de club heeft geschonken zit het juiste onderdeel niet tussen.

Op de foto die Harry gepost heeft lijkt het of ze anders zijn? Die op mijn murena zitten zijn gebogen.
Zie foto.
Attachments
Onderdelen voor de scharnieren maar niet de juiste. [800x600].JPG
Onderdelen voor de scharnieren maar niet de juiste. [800x600].JPG (153.26 KiB) Viewed 3213 times
Uitgesleten plastiekenbus. [800x600].JPG
Uitgesleten plastiekenbus. [800x600].JPG (101.4 KiB) Viewed 3213 times
Ziet er zeer goed uit. Als dit dan bij een bagheera bekijkt moet je oppassen of je hebt het in de handen. [800x600].JPG
Ziet er zeer goed uit. Als dit dan bij een bagheera bekijkt moet je oppassen of je hebt het in de handen. [800x600].JPG (112.23 KiB) Viewed 3213 times
Scharnieren deur met afgebroken veer. [800x600].JPG
Scharnieren deur met afgebroken veer. [800x600].JPG (109.63 KiB) Viewed 3213 times
Matra Bagheera S - 1977

benny
Posts: 3206
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Jan 30, 2011 6:09 pm

Deze onderdelen zijn moelijk tweedehands te vinden omdat ze de slechte gewoonte hebben om af te breken.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jan 30, 2011 6:10 pm

Dus, dit is een gekend probleem??
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7475
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jan 30, 2011 7:16 pm

Volgens mij zitten die van Harry er bij mij ook tussen.
Lijkt me geen probleem zo te zien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hendrik
Posts: 3910
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sun Jan 30, 2011 7:52 pm

Godfried, anders moet je eens naar mee komen met die scharieren dat moet toch het zelfde zijn he de 1.6 en de 2.2.





grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Jan 31, 2011 5:14 am

Harry,

Ik kom tijdens deze week eens naar je toe en dan zullen we het eens bekijken.
Waarschijnlijk zijn de scharnieren het zelfde.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3910
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue Feb 01, 2011 5:39 pm

En godfried, is het nu gelukt met scharnieren?





grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Feb 01, 2011 6:25 pm

Nee, ik heb vandaag niets meer gedaan. Maar het past dat is zeker.
Bedankt voor het onderdeel.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3910
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue Feb 01, 2011 7:42 pm

Ok dat kon ook niet anders een murena is een murena he.





grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Feb 02, 2011 6:38 pm

De deur vandaag terug geplaatst met het nieuwe onderdeel van Harry.
Geweldig ze werk weer zoals het moet.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3910
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Wed Feb 02, 2011 9:07 pm

Alweer een probleem minder hé godfried.




grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Jun 02, 2011 8:59 am

Gisteren een rit gemaakt, naar de summer meeting in Genk en mijn murena rijdt nu als een zonnetje.
Eindelijk heb ik haar naar mijn hand kunnen zetten.
De problemen met de koude start zijn verdwenen ook het gerammel is weg nu de motor mooi rustig draait. Ik heb hem wel op 1000tr staan.
Stationair stond deze veel te arm en dat gaf een een gebrekkig draaien bij koude motor.
Dat hij niet gemaakt is om in de garage te staan dat is duidelijk, maar mijn bagheera blijft toch nog altijd mijn nummer 1. Ik vind het model iets mooier. Alhoewel het rijden met de murena veel meer plezier geeft door het vermogen wat de motor levert. In bijna alle versnellingen en toerentallen is die zeer gewillig. Een heerlijk wagen om mee te rijden en dat ga ik meer doen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Mar 31, 2012 9:43 am

De batterij van mijn murena heeft zijn beste jaren gehad, was bij de aankoop al niet zo goed. Met een druppellader erop heeft ze nog geen vermogen. Merkte dit vorige in zomer al. De motor moet binnen de 15 seconden aanslaan anders is de batterij te plat om nog te startten, nu krijgt de startmotor de motor nog één keer heel langzaam rond. Ik ben aan het overwegen om een zwaardere te plaatsen waarschijnlijk wordt het een batterij van 72A.
Volgens mijn meting is er voldoende plaats onder het reservewiel.

Ik zal nog wat foto's maken tijdens het plaatsen.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7475
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Mar 31, 2012 10:18 am

Ik moet zeggen dat met de electr benzinepomp de motor altijd loopt binnen 2 slagen ook al staat de wagen maanden stil.
Er is namelijk altijd gelijk benzine ook als de auto al maanden staat.
45A is bij mij dus voldoende gebleken de laatste jaren.
Dat was voor de plaatsing van de electr pomp anders.
Dan was het vaak kantje boord na een paar maanden staan.
Deze accu zal ook wel zijn laatste jaar ingaan, maar ga niet veel omhoog.
Zit te denken aan 55 Amp.
Bij mij is wat minder ruimte door het thuisbrengertje.
Zou wel voor een Varta geschikt voor oldtimers gaan.
De nieuwe Gelaccu's zijn niet zo geschikt voor onze karren.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8445
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Mar 31, 2012 2:27 pm

Inderdaad, moet toegeven die murena motor is een zeer goede starter. Ik heb ook een elektrische benzinepomp gemonteerd. Indien ik deze niet had dan was die batterij al lang noodgedwongen vervangen. De motor slaat bij enkele omwentelingen aan. Het verwonderd me soms hoe weinig die startmotor moet doen om de motor te laten draaien, dit zelfs in de winter bij temperaturen onder nul.

Toen ik deze murena pas gekocht had was het een slechte starter, nu draait die als een klokje. Ik heb ook vele veranderingen doorgevoerd zoals beschreven in deze topic.
Ik twijfel er ook niet aan een batterij van 50-55A is genoeg maar voor die enkele euro's meer kon ik het niet laten en heb een 72A gekocht. Prijs €86.
Kan dan nog altijd overwegen om dieselmotor te plaatsen. :lol:
Attachments
zie de afmetingen [800x600 test tekening 2].JPG
zie de afmetingen [800x600 test tekening 2].JPG (109.8 KiB) Viewed 3026 times
afmetingen [800x600 test tekening 2].JPG
afmetingen [800x600 test tekening 2].JPG (97.49 KiB) Viewed 3026 times
oud en nieuw samen [800x600 test tekening 2].JPG
oud en nieuw samen [800x600 test tekening 2].JPG (120.8 KiB) Viewed 3026 times
nieuw [800x600 test tekening 2].JPG
nieuw [800x600 test tekening 2].JPG (93.92 KiB) Viewed 3026 times
Matra Bagheera S - 1977

Post Reply