Page 40 of 44

Posted: Sun Dec 19, 2010 10:20 am
by benny
Nee Godfried. Deze is voor de Bagheera en de Murena 1.6.
Het is de volgende dat je moet hebben:

http://cgi.ebay.de/TALBOT-MATRA-MURENA- ... 1c17a486ea

Posted: Sun Dec 19, 2010 10:28 am
by oetker
Deze zijn voor de Tagora en 505 turbo.
Dat is een fout in de onderdelen manuals..
Ze passen niet, ze zijn te hoog, hebben ook een andere impeller en andere pulley.
Dat hebben we in het waterpompentopic nog uitvoerig behandeld.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1848

Posted: Sun Dec 19, 2010 11:24 am
by hendrik
Is dat dan geen van een murena herman, het staat er toch bij dat ze van een murena 2.2 is.




grt harry de matra.

Posted: Sun Dec 19, 2010 11:32 am
by GODFRIED
Zie de topic van Herman, deze pomp is zonder aanpassing niet bruikbaar.

Posted: Sun Dec 19, 2010 11:35 am
by hendrik
Dat wist ik niet godfried, om dat er staat voor een 2.2 murena dacht ik dat het er een was. De prijs is was dan wel goed he.





grt harry de matra.

Posted: Sun Dec 19, 2010 4:37 pm
by Geert
Maar de pomp die ze aanbieden voor de Bagheera of Murena 1.6, is die goed qua kwaliteit en prijs?

Posted: Sun Dec 19, 2010 4:53 pm
by benny
Dat is een mooie prijs. Meestal is het 45 tot 60 euro. De kwaliteit is voor mij ook een raadsel, maar er zit onder mijn Murena ook een goedkope pomp en ik het tot nu toe geen problemen. Een tweede ligt klaar voor de Bagheera.

Posted: Sun Dec 19, 2010 5:16 pm
by oetker
Dan zal deze zeker interessant zijn.

http://cgi.ebay.co.uk/SIMCA-1100-NEW-WA ... 3cb2129968

Posted: Sun Dec 19, 2010 5:17 pm
by hendrik
Hij mannen, ik heb 6 waterpompen in de autoschop gekocht voor een 1.6 en die heb ik ook maar 35€ het stuk betaalt en ze zijn heel goed .




grt harry de matra.

Posted: Sun Dec 19, 2010 7:39 pm
by Geert
Tja, als er geen verschil in de kwaliteit is kan ik ze beter in Engeland bestellen.
Is bijna €15 goedkoper dan in Duitsland.
Zijn er nog liefhebbers? Alain, voor de stock?

Posted: Mon Dec 20, 2010 6:25 am
by GODFRIED
Ik heb enkele waterpompen voor mijn bagheera reserve liggen.
Die prijs is zeer goed. Als ik er een nodig had zou ik ze zonder tijfel kopen.

Geert,
Dit zijn onderdelen die nog vlot te verkrijgen zijn en daarom niet in de clubstock worden opgenomen. Als we een goede sponsor hadden zouden we alles in de clubstock kunnen leggen, maar helaas!!

Posted: Mon Dec 20, 2010 10:14 am
by benny

Posted: Mon Dec 20, 2010 10:21 am
by oetker
Verzending uit Duitsland zal het een stuk duurder maken denk ik.
Is alleen voor Duitsland €3.50, maar zal internationaal al gauw €15.- zijn.

Posted: Sun Dec 26, 2010 2:30 pm
by GODFRIED
Zoals jullie weten heb ik wat problemen met de Dellortho carburators van mijn murena, althans ik vermoed dat het probleem daar zit.
Omdat ik geen zin had om de sneeuw te ruimen om aan mijn murena te kunnen heb ik de Solex carburator van een 2.2 onderhanden genomen.

Waarom ik geen type nummer op de carburator kon vinden werd me vlug duidelijk tijdens de demontage. Dit nummer staat onder de gaskabel houder bevestiging. Dit is de nummer die ik gevonden heb;
CIT 1257200 34010F161.
Of het een originele 2.2 carburator is weet ik niet!!
Aan de buitenzijde zag de carburator er beter uit dan de binnenkant. De foto's zullen dit wel duidelijk maken, oxidatie is het probleem!!
Gelukkig zat de oxidatie net niet op de vitale onderdelen zodat de carburator nog bruikbaar is. Veel vuil zat er niet in maar wel een O-ringetje dat stuk was.

Nu ga ik proberen de Dellortho aan te passen zodat de motor met deze goed draait als hij koud is.
Als de motor koud is mag na het starten niet aan het gaspendaal komen anders valt hij stil, ook draait hij met een te laag toerental op de choke.
Als hij 20 tot 30 seconden gedraaid heeft neemt het toerental iets toe naar 1500tr, dit is volgens mij nog veel te laag!!
Tijdens dit alles hoor je af en toe een knal in de carburator. Dit wijst volgens mij op te weinig benzine?????

Als ik de Dellortho niet naar mijn zin krijg afgesteld dan zal ik overgaan tot het installeren van de Solex carburator om te zien of het probleem dan verledentijd is!!

Posted: Sun Dec 26, 2010 2:34 pm
by GODFRIED
nog enkele foto's

Posted: Sun Dec 26, 2010 2:47 pm
by hendrik
Dat ziet er al wat beter uit he godfried, maar nu kan je wel geen spek en ei meer maken in die pan he.




grt harry de matra.

Posted: Sun Dec 26, 2010 3:24 pm
by Vollegaaz
Heb je dan nog de specs van een Murena S, of heb je de zaak min of meer teruggetuned naar een gewone 2.2 ?

Posted: Sun Dec 26, 2010 3:53 pm
by oetker
Hij ziet er fris en schoon uit Godfried.
Een 2.2 carberateur eindigt met het nummer 141F
Degene die eindigen op 161F en beginnenen met CIT zijn officieel voor een Citroen.
Ze zijn echter ook verkocht door de dealers voor de Murena 2.2
De sproeierbezetting zou dan aangepast moeten zijn, maar of dat in alle gevallen gedaan is??????
Je hebt dan ook nog de nokkenas van de S.
Hij zal dan ook om meer vragen omdat de de inlaatkleppen langer open zijn.
Zouden dus nog grotere sproeiers in gemonteerd moeten worden.
Je levert dan wel wat vermogen in maar zal meer zijn als een standaard 2.2 mits de sproeiers groter worden.
Gewoon proberen en kijken wat die doet.

Posted: Sun Dec 26, 2010 4:38 pm
by benny
Misschien kan je hier gepaste Weber 40-ers vinden

http://annonces.ebay.fr/allitems?_from= ... Categories

Posted: Sun Dec 26, 2010 5:56 pm
by GODFRIED
Inderdaad Harry, dus als je spek en ei gaat eten laat me dan iets weten. :lol:

Herman, vollegaaz

Het is me ook opgevallen hoe klein de sproeiers zijn die in de Solex carburator zitten. Deze zijn niet groter dan de sproeiers in enkele Dellortho carburator. Vreemd als je weet dat alle vier de cilinders dan hun voeding uit de Solex moeten halen. Het is dan wel een dubbele maar toch heb ik hier vraagtekens bij. De sproeiers moeten dan zeker aangepast worden.

Natuurlijk is het zonde van de Dellortho's te verwijderen maar als ik de motor niet goed koud aan het draaien krijg zal ik het toch doen.
Indien ik dan voelbaar merk dat er een deel vermogen weg is zal ik de Dellortho's vakkundig moeten laten herstellen, Dit zal waarschijnlijk op de motor moeten gebeuren!!
Zoals jullie weten heb ik de Dellortho's zelf gereviseerd. Ik weet niet met zekerheid of het probleem in de carburators zit, maar alles wijst er wel op.
Het probleem doet zich alleen de eerste drie minuten voor bij koude start, warm draait de motor perfect.

Benny, Indien ik zo een stel Webers koop zullen deze ook aangepast moeten op de motor. Dus ik ben er nog uit!!!!

Posted: Sun Dec 26, 2010 6:28 pm
by benny
Godfried, je kan naar de volgende plaats gaan en daar zullen ze direct je carburatoren aanpassen om het maximum uit je motor te halen en de traagloop bij koudstart perfect afstellen
http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm

Posted: Sun Dec 26, 2010 8:45 pm
by Muddy Bandit
benny wrote:Godfried, je kan naar de volgende plaats gaan en daar zullen ze direct je carburatoren aanpassen om het maximum uit je motor te halen en de traagloop bij koudstart perfect afstellen
http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
Dat is zeker een goed en vertrouwd adres, ze hebben mij ook al meerdere malen goed geholpen.

Posted: Mon Dec 27, 2010 4:13 am
by GODFRIED
benny wrote:Godfried, je kan naar de volgende plaats gaan en daar zullen ze direct je carburatoren aanpassen om het maximum uit je motor te halen en de traagloop bij koudstart perfect afstellen
http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
Ik kan op de site niets vinden van Dellortho maar kan me voorstellen dat deze carburators geen geheim hebben voor deze mannen. Alleen is het spijtig dat ze waarschijnlijk geen onderdelen voor Dellortho in huis hebben.

Ik heb deze site opgeslagen bij favorieten, waarschijnlijk kunnen ze me daar helpen. nu weet ik waar ik terecht kan.
Ik wil nog enkele testen doen en als dit zonder resultaat blijft ga ik contact opnemen met deze firma.

Bedankt voor de tip.

Posted: Mon Dec 27, 2010 2:36 pm
by GODFRIED
Zeer interessante informatie!!
Een handleiding voor Weber en Dellorthe carburators.
Misschien dat deze me verder kan helpen!!!!!

Hier staat die, zijn wel 118 bladzijden..
http://oto.to/schematy/gazniki.pdf

Posted: Sat Jan 22, 2011 4:42 am
by GODFRIED
Ondertussen wat aan het opruimen geweest. Sommige onderdelen zijn nog te reviseren en werden open gedaan. Voorzien van wat vet om zo te lageren voor in geval van nood als geen betere oplossing meer mogelijk is.

Om wat plaats te sparen ben ik onderdelen aan het ophangen geweest. veel handiger en overzichtiger dan in een doos.

De murena werd uit zijn winterstalling gehaald om nog wat aan te sleutelen.
De carburators heb ik terug geopend en het vlotterniveau op pijl gezet. Deze gegevens had ik niet bij de revisie en nu gevonden op het net.
Het vlotterniveau stond niet juist in een van de carburators was het benzineniveau 6 mm te hoog en de vlotter viel 1cm te diep bij lege carburator.
Na dit afstellen een kleine test of het knallen in de carburator weg was!! Niet dus!! Toen met koude motor en de choce op iets meer stationair benzine gegeven en de motor reageerde hier zeer goed. Het knallen was dadelijk weg en de motor draaide hoger in toeren zoals dat moet met de choce op. Dit moet nog degelijk getest worden maar beloofd al veel goeds. Vermoedelijk heb ik het probleem gevonden!!

Posted: Sat Jan 22, 2011 7:23 am
by oetker
Zo in de loop der jaren verzamel je aardig wat.
Het ligt je op een hoop aan te kijken en roept" RED MIJ"
Zo af en toe pak ik ook wat van die dingetjes tussendoor en maak ze klaar voor reserve.
Dat zijn mooie winterklusjes.

Het is te hopen dat je het probleem hebt opgelost van het ploffen.
Nu kan je de 1000 km gaan rijden om de kop na te trekken :wink:

Posted: Sat Jan 22, 2011 10:32 am
by hendrik
Je bent goed bezig godfried.



grt harry de matra.

Posted: Mon Jan 24, 2011 5:22 pm
by GODFRIED
Revisie van een hoofdkoppelingscilinder.

Een van de weinige onderdelen die ik nog niet onderhanden had genomen is de hoofdkoppelingscilinder. Vandaag dan uitgebouwd en hopen dat hij nog te herstellen valt? Dit is niet altijd mogelijk, als de cilinderwand fel beschadigd is door roest dan is hij verloren.
Gelukkig is hij nog te herstellen. Ik had een hoofrempomp willen slopen voor de dichtingen maar deze heeft een diameter van 20mm dus 0,6mm te weinig. Dan maar nieuwe dichtingen besteld bij Simon,die zullen deze week wel in de bus vallen, want die heeft een goede service.

Posted: Mon Jan 24, 2011 7:01 pm
by oetker
Cilinder ziet er nog bruikbaar uit.

Dat met die seals is raar, ze zouden hetzelfde moeten zijn.
Voor zover ik weet zijn ze allebei 20.64 mm en er is geen andere tussenmaat van 19 tot 22 dan 20.64mm
Bij mijn rem en koppelingcilinder waren ze hetzelfde.

Heb het nog even gecontroleerd, en het moet passen.
Op de foto rechts de koppeling en links de remseals.

Posted: Tue Jan 25, 2011 5:04 am
by GODFRIED
Ik zal het nog eens nameten, zou ik me dan toch vergist hebben!!