FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Alles kan gelast worden, maar deze wil ik liever niet onder mijn murena. Als er nu geen meer te vinden was dan moest het wel.

De plaat is dun rond de ophangbus waar het gat is. Deze lassen is vragen om na enkele jaren opnieuw te beginnen.

Paul, heb jij dan ook van die gelaste wielarmen er onder zitten????? Zou je deze onder jou murena willen hebben, we kunnen misschien ruilen ik vervang ze wel. :lol:

PS; heb je die hoop roest gezien die uit de wielarm kwam, het is geen zand hoor. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

slecht

Post by matrafamily »

Deze arm ziet er niet al te best uit.

Het is niet het probleem dat er gaatjes vanaf fabriek inzaten, het probleem is dat de onderste gaatjes meestal dichtslippen en dan blijft het vocht erin. verder zijn ze nooit in de wax (dinitrol gezet) fout op fout dus, dat heb je niet bij een Bagheera want die zijn van alu.

Het gat bij de schokdemper is hetzelfde probleem, bij een nieuwe arm moet je het gat dichtzetten met kit omdat het anders vol gaat zitten met zand en dus nat blijft, bij een 1.6 arm heb je dat niet want die hebben aan de onderzijde een groot gat zitten.

Cornelis Succes het gaat je wel lukken...............
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Toch maar bedankt hoor Godfried, maar het voorstel is vriendelijk van je. 8) :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Cornelis,

Ik ben het niet voor 100% met je eens. Als de gaatjes boven op de arm dicht gemaakt waren in de fabriek dan was er geen water in de armen kunnen lopen,hoogstens wat condens. Ik ga alle gaatjes dicht maken en de armen vullen met olie!!! Ben er dan zeker van dat ze niet meer verder roesten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik heb dat verhaal met vullen van olie al meer gehoord, andreico van het vroegere carjoy had dat ook al eens gedaan maar de armen worden zo heet dat dat toch problemen gaf, en wat doet dat gewicht met de wegligging,.
gewoon goede kopen poederlakken en in de wax en je zingt het zeker weer 25 jaar uit , ik ben wel een gelukkige dat ik een reserve set heb liggen maar de mijne gaan waarschijnlijk bij mij niet meer vergaan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zie niet in wat voor problemen de olie kan veroorzaken in de wielarm,ook de wegligging denk ik dat niet veranderd. Als de olie toch voor problemen zorgt kan ik hem nog altijd aflaten. Het warm worden van de arm mag geen probleem zijn als de remmen goed werken. Graag jullie mening!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Ik heb een andere wielarm klaar liggen voor de inbouw. Bedankt Georges. Ik heb eens ergens gelezen dat de armen voor een 2.2 niet zo roestgevoelig zouden zijn dan deze van 1.6., maar dat is niet waar! De wielarm die ik nu heb is ook al hersteld, gelukkig door een vakman en niet door een prutser.
Alleen de dichtingen voor en achter het lager zijn kapot.

Nu ik eens goed gekeken heb zie ik dat deze niet los te verkrijgen zijn en ik een nieuw lager nodig heb.

Wie heeft een wiellager liggen voor een 2.2, de achterste.
Zie de foto's van de wielarm.
Attachments
GELASTE WIELARM (Small).JPG
GELASTE WIELARM (Small).JPG (67.72 KiB) Viewed 6990 times
EEN ANDERE WIELARM (Small).JPG
EEN ANDERE WIELARM (Small).JPG (85.19 KiB) Viewed 6990 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier de naafmoer met ??n dichting van het lager.
Attachments
een lager dat ik liggen heb maar niet past, voor bagheera.JPG
een lager dat ik liggen heb maar niet past, voor bagheera.JPG (63.42 KiB) Viewed 6967 times
naafmoer met dichting van lager 2 (Small).JPG
naafmoer met dichting van lager 2 (Small).JPG (68.99 KiB) Viewed 6967 times
Matra Bagheera S - 1977
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

lager

Post by matrafamily »

voor zover ik weet zij de lagers van murena en Bagheera dezelfde, dat rubber wordt vaak weggelaten,
Welke maat past volgens jou niet?

Jean zou het zeker moeten weten

Groeten Cornelis
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik geloof dat de nieuwe lagers die ring niet nodig hebben omdat ze reeds een nylon afdichting hebben.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Blijkbaar heeft het lager op de foto deze ring wel nodig, want de lagerkogels liggen bloot.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Jongens, dit is de eerste en oude montage bij de Bagheera en daarom is het nieuwe lager 8mm breder dan het oude omdat deze zonder de extra dichting moet gemonteerd worden.
Op een andere plaats reeds mijn voorkeur medegedeeld, breed lager is veel sterker en de dichtingen zijn beter.

Mvg,

Jean
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is zoals Jean schrijft. In principe kan ik het lager gebruiken maar ga het toch niet doen, plaats beter dat breed lager zoals er ??n inzit. :wink:

Hoe haal ik het oud lager en de loopringen het gemakkelijkste eruit???
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Godfried,

Je kan het er normaal uit tikken met een zelfgemaakt stuk buis met de juiste afmetingen. zie bijlage.

Mvg,

Jean
Attachments
maandag 4 augustus 2008.jpg
maandag 4 augustus 2008.jpg (57.94 KiB) Viewed 6926 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jean, bedankt voor de informatie en de mail. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Lagers zijn zelfs in clubstock!!!!!!!!!!!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, inderdaad ze zijn in de clubstock aanwezig, 2 stuks. Per doos een lager, de veer en een naafmoer van 22mm. De naafmoer is te klein voor murena past op een bagheera. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Klopt volledig, de Murena heeft achteraan nl een specifieke moer.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Vandaag de moer afgehaald bij een Peugeot dealer (De Raedt Herzele). Blijkbaar kunnen deze nog besteld worden. :P
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier de motornummer van 2.2S. Staat op het aluminiumplaatje.

NR; UE001850279. Het plaatje hebben ze moeilijk geplaatst, dus niet goedleesbaar.
Is dit een originele S motor????
Deze nr's staan ook op de blok. 310C83 NT9 519 DFMA

Wie weet hier meer over!!!
Alle informatie is welkom. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried, dit is zeker een originele S motor, nr OE 001850279
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is al een geruststelling. :wink:
bedankt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier de achterarm na behandeling. Ik heb de gaatje dichtgelast en de opening aan de bevestiging van de schokdemper toe laten lopen met gesmolten black vernis. De armen zullen gevuld worden met olie, indien er zich dan problemen voordoen zal ik de olie aflaten!!! Zie foto's. :wink:
Attachments
wielarm 11.JPG
wielarm 11.JPG (173.24 KiB) Viewed 6830 times
wielarm gelakt 2 (Small).JPG
wielarm gelakt 2 (Small).JPG (80.94 KiB) Viewed 6830 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik heb een 15 tal jaren geleden de armen gedemonteerd en chemisch laten ontroesten (bad). Daarna zijn ze gemetalliseerd en gepoederlakt. Binnenin zijn ze volgespoten met wax, die eerst opgewarmd werd om zo volledig in alle kantjes te lopen. De originele gatjes (spleten) zijn opengebleven om condens te vermijden. De arm wordt tijdens het rijden warm waardoor binnenin condens ontstaat die het roestproces in de hand werkt, regelmatige controle of alle spleten vrij zijn is wel noodzakelijk. Tot op heden geen probleem gekend met de achterarmen die zeer roestgevoelig en duur zijn voor de Murena.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het grootste probleem zit aan binnenkant, als je ziet wat roest ik uit die wielarm heb gehaald. Toch blijf ik erbij dat de bovenste gaatjes dicht moeten zijn, zodat er geen water kan inlopen.

Alain je spreekt van 15 jaar geleden, deze 15 jaar zijn een belangrijke periode. Je hebt de roestduivel op tijd kunnen stoppen. Voor mij is dat nu anders. Ik moet zien dat de roest binnenin nu gestopt wordt of mijn wielarmen gaan verloren. Het wordt vullen met olie of teer en dan eventueel terug weg laten lopen, of misschien montageschuim!! Ik moet er nog eens over nadenken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

ZEKER GEEN SCHUIM GEBRUIKEN DIT IS VRAGEN OM ROESTPROBLEMEN!!!!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Denk je!! Ik denk dat montageschuim geen water opneemt of doorlaat, alleen weet je niet waar het overal zit en dat is niet goed. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag godfried, Je moet daar scheepstaar in doen dat kan je bij petrol in maasmechelen krijgen dat is zeer goed tegen de roest maar je moet het terug uit laten na 24 uur.Wij moesten dat vroeger in de compressorketel doen op het werk. Dat is goed spul geloof mij.
Met montageschuim zou ik het niet doen dat vergaat en je krijgt het niet
helemaal dicht gespoten.

grt hendrik.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik herinner mij een Ford Taunus van mijn broer eind jaren 70. Daar was achter aan het koffer een dubbele wand ook vol geschuimd. Resultaat: na 2 jaar was de buitenste plaat doorgeroest. Er was vocht tussen geraakt en dat kon niet meer weg. Van miserie heeft hij de wagen na 3 jaar weggedaan.
Ik was van plan ook het voorstel van Cornelis te volgen met roestomzetter en vervolgens Tectyl.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hendrik, persoonlijk denk ik ook dat het beste is zeker als ik de armen terug leeg laat lopen. Vroeger heb daar mijn eerste auto mee behandeld, een Ford escort MK1. Ik stond er toen verwonderd van dat de roest volledig gestopt was. Spijtig dat ik de binnenkant van de balken niet behandeld had anders reed ik nog met deze Escort!!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag godfried ,Ik heb vandaag twee bussen op de draaibank gemaakt voor
de inbouw van het wiellager .Je kijkt maar als je het nodig hebt dan hoor ik het wel ze liggen klaar.

grt hendrik.
Post Reply