FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4890
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag godfried, ik heb de polyester rond de reservewiel zwart mat gespoten
en dat ziet er goed uit. Bij de geele is het ook zwart mat. En wat de printplaat betref moet je zeker een overbruggen maken zo als oeter zegt .




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8026
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo op het oog lijkt de printbaan los gekomen te zijn van de print, op de plek van de soldering.
Meestal zit daar ook verkoolde print onder.
Daar kunnen gemakkelijk kruipstromen ontstaan.
Dat stukje printbaan wat los zit weghalen.
Het verkoolde deel weg halen onder de soldering met boortje of dremel.
Waar de print weer wat breder is een draadje solderen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt, ik ga het zo doen. :wink:

Hendrik, het wordt mat zwart maar hoe mat weet ik nog niet.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Onder de losse lijn zit geen aangebrande printplaat. Ik ga alleen een kabelje solderen en de losse lijn verwijderen. :wink:
Attachments
lijn los op printplaat (Small).JPG
lijn los op printplaat (Small).JPG (59.06 KiB) Viewed 7672 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8026
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad.
Lijkt me voldoende.
Was op de foto ook niet zo goed te zien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier de herstelde printplaat. :wink:
Attachments
hersteld (Small).JPG
hersteld (Small).JPG (51.59 KiB) Viewed 7642 times
draadje op printplaat (Small).JPG
draadje op printplaat (Small).JPG (53.52 KiB) Viewed 7642 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8026
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad Godfried, beter zo.
Kan nu weinig mee mis gaan.
Die printplaat is bij mij ook niet best.
Van de winter is mee puzzelen om te verbeteren.
Wil eigenlijk van de steenzekeringen af.
Aan 1 kant zitten alle draden al op de print gesoldeerd.
Was al zo toen ik de Murena kocht.
Iemand op het Nederlandse forum zou ze na gaan maken, maar hoor er weinig meer van.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4890
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, dat heb je alweer mooi opgelost .

grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarom!! Wil je moderne zekeringen?? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8026
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De veerkracht gaat een beetje uit de oude houders op den duur, en ik wil graag dat als ik door een diepe kuil ga dat ze blijven zitten.
Dit paneel zit min of meer buiten gemonteerd, en is daardoor zeer gevoelig voor oxidatie.
De moderne zekering heeft meer contactvlak en zit strakker in houder.
Eigenlijk is het hele electrische systeem gewoon aan vervanging toe.
Draden zijn hard en uitgedroogd, en breken zo maar af.
Het is een van de meest storing gevoeligste deel v.d Murena.
Zeker wat betreft de motorruimte wil ik eigenlijk een heel andere draadboom maken.
De draadbomen in de motorruimte is 1 van de brandoorzaken in de Murena, als ook de benzinepomp.
Die maak ik met veel minder draad, want de testconnector gaat er bij mij vrij zeker uit.
Zie daar helemaal geen nut van in deze analoge wagen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De stekkers en de bedrading in het motorruim heb ik nog niet bekeken. Wie weet wat ik daar nog allemaal tegen kom!!!
We zullen wel zien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier een nieuw probleem. Wat ga ik daar mee doen???
Attachments
Deze sleepoog ziet er niet goed uit!! (Small).JPG
Deze sleepoog ziet er niet goed uit!! (Small).JPG (63.41 KiB) Viewed 7600 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8026
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zomaar een idee.
Een sleepoog van een touw in lassen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik laat het zo niet zitten dat staat al vast. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit zal ook veranderd moeten worden!!
Attachments
na het ontroesten (Small).JPG
na het ontroesten (Small).JPG (75.91 KiB) Viewed 7547 times
beroeste opvulplaatjes (Small).JPG
beroeste opvulplaatjes (Small).JPG (57.93 KiB) Viewed 7547 times
Wat hebben ze hier gedaan!! Andere schroeven geplaatst, foei! (Small).JPG
Wat hebben ze hier gedaan!! Andere schroeven geplaatst, foei! (Small).JPG (54.99 KiB) Viewed 7547 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier de aanpassing van de boutjes!!
Zier er beter uit volgens mij. :lol:
Attachments
schroeven aangepast!! (Small).JPG
schroeven aangepast!! (Small).JPG (58.39 KiB) Viewed 7520 times
Matra Bagheera S - 1977
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Dag Godfried,

zo te zien heb jij vroeger bij Matra gewerkt! Dat ziet er nieuw uit.
De 'S' zal wel helemaal terug in zijn oorspronkelijke staat komen als je zo grondig blijft verder doen. Succes!

Groetjes.
Andr
User avatar
hendrik
Posts: 4890
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, dat wordt, nog wat doe zo verder dat komt goed.
Ik heb de nieuwe bobbine vandaag gehaalt en ze zijn goed.
Alweer een probleem minder.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Andr? en Harry,

Het was helemaal niet de bedoeling om deze wagen op te maken, ik had er zo mee willen rijden maar bij nader inzicht was het om te wenen en zo wil ik niet rijden!!! Gelukkig is het chassis goed op de rechtse sleepoog na.
De steenslag moet eraf want er zit meer oxidatie dan steenslag op het chassis. :x

Dit is Harry de Matraman zijn fout!! Ik ben bij hem gaan kijken en hij heeft me aangestoken met het restaureren van zijn grijze murena. Dat ziet er goed uit en dat wil ook met mijn murena. De buitenkant opnieuw lakken daar ben ik nog niet aan toe, thans de wagen wel maar dit zal voor !!!!!!!!!!!zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Sleepogen voroaan zijn een probleem bij de murena, die verdomde verkeersplateau's ook :-?
User avatar
hendrik
Posts: 4890
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried, ben ik nu de schuldige dat kan niet. Dat is gewoon een virus
dat is toch bij mij zo.En als je wat doet moet je dat goed doen.
Nog veel succes er mee ik leef met je mee en doe het maar grondig
want ik kom er naar kijken. ik geef je er punten op grapje.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2170
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Godfried als je zo bezig blijft dan wordt dat weer een murena om te zien net als je bagheera die ziet er ook z??r mooi uit.

Nog veel succes gewenst en dat lakken zal waarschijnlijk vroeger aan de beurt zijn dan ge denkt.
User avatar
oetker
Posts: 8026
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Jurgen
----------------
Sleepogen vooraan zijn een probleem bij de murena, die verdomde verkeersplateau's ook
---------------------------------------------------------------------------

Ik heb zelf nog geen probleem met het raken van drempels.
Misschien staat die van mij wat hoger.
Als ik echter de voorkant bekijk moet er in het verleden toch wel is wat geraakt zijn.
Image
Ik hoop ze eigenlijk niet nodig te hebben.
Anders een paar wieltjes erop :D
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ook de rechterkant!!! Het is zoals Jurgen zegt "als je aan de voorkant een borduur raakt zijn het de sleepogen die er tegen zitten". Deze sleepogen zijn meer als versiering bedoelt, om er veel aan te trekken zijn ze niet gemaakt. Veel te ligt en prul, een beetje geplooide plaat. Ik ben er zeker van dat ze hier nooit een test mee gedaan hebben. :x
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8026
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Godfried
-----------------
Ik ben er zeker van dat ze hier nooit een test mee gedaan hebben
------------------------------------------------------------------------------

Ze waren gewoon overtuigd van de kwaliteiten van de murena :lol:
Deze auto zou nooit meer stil vallen.
Het is gewoon de Franse MR2 (Toyota) 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vergeleken met de bagheera hebben ze een stap vooruit gezet. Ik denk dat er weinig wagens zijn van die leeftijd waar het chassis nog zo goed van is! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8026
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is inderdaad zo, dankzij het verzinken, en daarom zijn er nog best veel die de tand des tijds aardig hebben doorstaan.
Die sleepogen zijn inderdaad dun, denk dan ook dat het de bedoeling is de wagen aan alle 2 de ogen tegelijk te slepen.
Waarom zou je anders 2 sleepogen zetten?
Of het moet zijn om de bumper te beschermen voor de drempels.
Moderne techniek, vliegtuigen hebben dat in de staart voor een tailstrike :lol:

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja wielen plaatsen kan veel oplossen.. De constructie van de sleepoog is zelfs te zwak voor een wieltje te plaatsen! Misschien die sleepogen verbinden door een stang, dat ga ik eens bekijken!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2170
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Wel een beetje origineel houden Godfried, t's toch niet de bedoeling dat ge U gaat laten slepen.

Hopelijk wilt ge ermee gaan rijden????

Kunt hem misschien ook gebruiken als schowmodel????

Gezien de foto's op vorige topics kan dat best wel.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is zeker de bedoeling om meer te rijden dan te laten slepen. Het eerste wat je voor raakt bij het oprijden van een borduur zijn de sleepogen en dan volgt de bumper, als ik zou overgaan!!! tot het plaatsen van een verbindingsstang tussen de twee sleepogen dan is het met de bedoeling om de bumper beter te beschermen. Pasop! Het is nog niet zo ver, het kwam gewoon spontaan in mijn gedachten.

Een showwagen er van maken is zeker mijn bedoeling niet. Ik heb mijn zonen al beloofd dat ze de murena ook mogen meenemen, maar het mag toch netjes zijn en betrouwbaar. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply