Jammer hoor die groen denkende jongens

In deze rubriek komen de allerdaagse dingen ter sprake.
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Jammer hoor die groen denkende jongens

Post by Richard »

Verhoging accijns diesel en LPG (RA_167, 168)
Vervallen vrijstelling oldtimers MRB (RA_152)

Heb je een oldtimer op LPG ben je binnenkort dubbel aan de beurt in NL :cry:
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Alles is goed de dag van vandaag om extra inkomsten te genereren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wie weet wat ons nog te wachten staat? Mogen we achter tien jaar nog met onze oldtimers op de openbare weg komen??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat zou jammer zijn hé godfried.







grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ze zullen de voorwaarden wel verstrengen maar verbieden dat kan ik me niet voorstellen. Ze zullen met het BFOV rekening moeten houden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als je die groene moet geloven mag je nog geen scheet meer laten.
Wie op de groenen stemt moet de schijt krijgen.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Verbieden zullen ze het niet, maar de oldtimer wordt dan opeens gelijk behandeld als een normale auto... betekent voor ons dus gewoon weer wegenbelasting gaan betalen. :evil:

Dat zou in mijn geval (Rancho + Horizon) een jaarlijks extra kostenplaatje op gaan leveren van € 1030,= :o
In de praktijk zal het voor mij dan neerkomen op een verplicht afscheid gaan nemen van (een deel van?) deze hobby... :cry:
Ruim duizend euro neertellen voor totaal 2x 1500 km op jaarbasis hobbymatig gebruik kan ik ook niet trekken, en als ik ze ga schorsen moet ik weer stalling huren en mag ik er niet meer mee rijden.

Het is gewoon een stelletje klootgladiolen daar in Den Haag, de oldtimers moeten wijken vanwege het feit dat ze te milieubelastend zouden zijn.
Ik stap wel over naar een Hummer H1 of ander model PC Hooftstraat-tractor, dat is tenminste geen oldtimer en die is in hun ogen dus wel milieuvriendelijk. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

He nieuwe regeerakkoord is er.
Links en rechts hebben elkaar gevonden.
Grotere volksverlakkerij kun je jezelf niet voorstellen.
Op alle fronten zullen we moeten bloeden en worden we genaaid door deze regering.

Was de wegenbelasting voor Oldtimers van tafel vorig jaar, nu staat die weer op de agenda.
Het ziet er naar uit dat grote groepen mensen hun sleutelhobby moeten opruimen als er wegenbelasting moet worden betaald, en zeker als je er meer als 1 hebt.
Als reden wordt het millieu aangehaald wat natuurlijk onzin is, want op LPG kunnen oude auto's schoner rijden dan welke benzineauto ook.
Ergens vind ik ook wel dat er maatregelen moeten komen want al die oude diesels die in Duitsland niet in de steden mogen komen rijden inmiddels hier vrolijk wegenbelastingvrij rond.

Ergens moet een grens getrokken worden, maar om nu alle oldtimers wegenbelasting te gaan heffen zal voor velen het einde van de hobby betekenen waaronder ik.
Dat is door mij niet op te brengen en de Matra's zullen dan waarschijnlijk gesloopt worden of naar een ander land verdwijnen.
Ze brachten toch al niets op en dat zal hierdoor niet beter worden.

Veel oldtimerbedrijfjes zullen het loodje leggen, en ik vraag me af of deze maatregel wel de doelstelling zal halen.
Als het om millieu gaat dan zal het weinig uithalen.
De oldtimer maakt maar een heel klein percentage uit van de vervuiling.
Wel zal een hele bedrijfstak op de tocht komen te staan.
Deze mensen kunnen straks ook gaan genieten van een uitkering.

Het is te hopen dat de lobby voor deze groep mensen opnieuw op gang zal komen anders zie ik geen toekomst voor mijn hobby en zal veel autohistorie verdwijnen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

misschien dat het bejaarde wagenpark ook maar geschonken moet worden aan de knoflook landen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:misschien dat het bejaarde wagenpark ook maar geschonken moet worden aan de knoflook landen
Er zijn juist bedrijven aan de gang zijn al die oude Cubaanse zut hierheen te halen.
Denk dat die het ook wel kunnen vergeten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, je betaalt nu dan geen wegenbelastingen op een oldtimer in nederland ?







grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

hendrik wrote:Herman, je betaalt nu dan geen wegenbelastingen op een oldtimer in nederland ?
Nee, auto's van 25 jaar en ouder dan 1987 zijn vrijgesteld van wegenbelasting.
Auto's van die vanaf 1987 zijn geboren is een afbouwende regeling voor.
Je hoeft alleen te verzekeren en je kan maar raak rijden.
Ook LPG en Dieselvoertuigen vallen onder die regeling.
De Honda reed dus voor een koopje.
80 Euro verzekeren en op gas rijden is eigenljk practisch gratis rijden..
Van die regeling willen ze nu af hier.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is dan wel jammer hé voor jullie nederlanders wij moeten 35€ betalen voor een oldtimer aan wegenbelastingen. Maar ik denk dat ze in belgen ons ook wel gaan pakken op die oldtimers die willen graag van de weg hebben en zeker die van de groene partij.
Maar hopen dat het allemaal goed komt hé herman ik wil nog wel wat jaren met de matra blijven rijden.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad dit zou het einde betekenen voor velen van een mooie hobby.
Zou hier niet anders zijn. :x :evil:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ook in Belgie begint het te roeren... zie een artikel uit de krant. Voorlopig plannen ze nog geen specifieke maatregelen, maar de toon is gezet... we kunnen beter die groene fundamentalisten in het oog houden.



(Belga) Op vijf jaar tijd is het aantal oldtimers ingeschreven in België met zo'n 20 procent gestegen, tot meer dan 180.000 exemplaren. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege opvroeg bij de Dienst Inschrijvingen (DIV) en waarover De Zondag bericht.
Van het volledige Belgische wagenpark is momenteel 3,4 procent ouder dan 25 jaar. De stijging van het aantal oldtimers, met 30.000 exemplaren sinds 2006, zorgt volgens De Zondag ook voor een stijging van de CO2-uitstoot. De oude modellen stoten volgens een schatting van de Vlaamse administratie 47.500 ton CO2 uit, een kwart meer dan vijf jaar geleden. Maar omdat het slechts om een beperkt aandeel gaat in de totale uitstoot van het Belgische wagenpark, plant minister Schauvliege geen specifieke maatregelen. (ALEXANDER NEMENOV)
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Urbain wrote:

.... Maar omdat het slechts om een beperkt aandeel gaat in de totale uitstoot van het Belgische wagenpark, plant minister Schauvliege geen specifieke maatregelen.
Dat laatste regeltje maakt het grote verschil: bij jullie kunnen ze blijkbaar nog wel normaal denken, maar hier moet tegenwoordig alles wijken voor het zogenaamde boomknuffelen. :-?

En de term "milieu" wordt door de nederlandse overheid ook alleen nog maar misbruikt om de schatkist te spekken, de schoonste brandstoffen zoals LPG worden hier nog steeds het zwaarste belast. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat heb je in belgie ook als je op gas gaat rijden word je hier gestraft.




Je weet het hé Urbain, nooit op de groene stemmen hé anders kan je de matra op het oud ijzer gooien. Wand dan geraakt je ze niet meer aan de straat kwijt ze zijn nu al niet veel waard.





grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Urbain wrote:De oude modellen stoten volgens een schatting van de Vlaamse administratie 47.500 ton CO2 uit, een kwart meer dan vijf jaar geleden.
Ik ga ervan uit dat een hoop van die nieuwe oldtimers dus gewoon voertuigen zijn die nog steeds op de weg w<aren maar nu 25 jaar geworden zijn, hoezo die stoten plots 1/4 meer uit nu ze 25 jaar zijn?

En verder: het aantal ingeschreven oldtimers ; volgens de B staat dus voertuigen die zeer beperkt zijn in gebruik, 30000 exemplaren die nu niet meer constant gebruikt worden en op ogenblikken dat wel gebruikt worden zeer beperkt en de reguliere auto staat aan de kant.

Nog een bedenking, hoeveel % () nieuwe auto's zijn erbij gekomen?

Muddy, mijn 1.4Berlingo op gas was in rijbelasting zwaarder belast dan mijn 1.9TD alfa.
Tja die Alfa, slechts 16 jaar oud maar als ik het pedaal intrap komt er een serieuze wolk uit, nogthans pas gekeurd en geen opmerking bij de roettest.
Ben er al mee bezig, product bijgedaan en hioj roet al minder, EGR kan ik niets aan doen want dat heeft hij nog niet, komt binnenkort een water methanol inspuiting op te staan, hopelijk doet dat wat men ervan zegt : minder roet, betere verbranding, zuiniger, krachtiger.
Maar waarom rij ik zo een oud spul? Nieuw vind ik te duur, kan dat geld er echt niet aangeven, vind het een schoon modelleke, ben zeker dat hij minder problemen heeft dopor minder electronica.
Als ik het geld had dan kocht ik me straks een Traction van meer dan 40 jaar als daily driver, die traks heeft dat de afgelopen 50000km in 2 jaar bij de huidige eigenaar ook perfect gedaan (hij zoekt een oudere wagen voor daily driver)

Alle gekheid op een stokje, moest de regering niet zo lafhartig volhouden aan haar zelfverheerlijking en de mensen de kans gaven om milieuvriendelijker te rijden waren ze mijns inziens op betere weg, ik bedoel : diesel-lpg, de mogelijkheid om een nieuwere motor in een oudere wagen te steken en oimbouw naar elektrisch. Doe het met keuring, maakt mij niet uit maar laat het tenminste toe.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De laatste wooren zijn hier vast nog niet over gesproken, en de soep wordt meestal niet zo heet gegeten als opgediend.
Er zal uiteindelijk nog wel hier en daar wat water bij de wijn moeten.
We wachten maar af waar ze mee komen, maar gerust ben ik er niet op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De berekening van de uitstoot van de oldtimers is verkeerd. Ze rekenen 3.4% van de totale uitstoot van het wagenpark is ten laste van de oldtimers volgens hun berekeningen, maar die 3.4% legt geen 3.4% af van de afstand die het totale wagenpark aflegt. Dus totaal uit de ( vervuilde) lucht gegrepen hun berekening en redenering.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

hendrik wrote: Je weet het hé Urbain, nooit op de groene stemmen hé anders kan je de matra op het oud ijzer gooien.
Zeer zeker niet Harry, Geen haar op mijn hoofd dat hieraan zelfs durft te denken.
We hebben hier in Mortsel 12 jaar groen bestuur mee gemaakt.
Dit is hetzelfde als 12 jaar automobilisten pesten. Het begint met rijstroken wit te schilderen om te eindigen met een brede autosnelweg waar af toe een tram en een bus over rijdt en een erg smalle rijstrook voor de auto's. Dan een extra breed fietspad omdat die groene geitenwollensokkenbreisters er met hun bakfietsen over moeten. Als voetganger ben je opgejaagd wild want het voetpad is veel te smal en de trams vertragen niet als je oversteekt. Geen wonder dat Mortsel de kampioen van de files is.De ochtendfile gaat naadloos over in de avondfile en die duurt soms to 23h. En dan durft die groene burgemeester (Pira) zeggen dat we 12 jaar vooruit zijn op de anderen. Ik was liever 12 jaar achter geweest, dan kon ik nog door Mortsel rijden...
Gelukkig zitten de groenen vanaf volgend jaar in de oppositie, daar kunnen ze in hun natuurlijke kleur (groen) lachen....

Sorry als er Matra liefhebbers zich hierdoor gekrenkt voelen, maar ik heb het ondertussen met de groenen gehad.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Muddy Bandit wrote:
Urbain wrote:

.... Maar omdat het slechts om een beperkt aandeel gaat in de totale uitstoot van het Belgische wagenpark, plant minister Schauvliege geen specifieke maatregelen.
Dat laatste regeltje maakt het grote verschil: bij jullie kunnen ze blijkbaar nog wel normaal denken, maar hier moet tegenwoordig alles wijken voor het zogenaamde boomknuffelen. :-?

En de term "milieu" wordt door de nederlandse overheid ook alleen nog maar misbruikt om de schatkist te spekken, de schoonste brandstoffen zoals LPG worden hier nog steeds het zwaarste belast. :evil:
Muddy, als je het nuchter bekijkt heeft onze minister gelijk om daar niets aan te doen.
Als volgens de Vlaamse overheid de 180.000 oldtimers 47.500 ton CO2 uitstoten is dat per oldtimer gemiddeld 264Kg per jaar. Als je nu met een groene (???) auto met een uitstoot van 90gr CO2 /km per jaar slechts 5000Km aflegt kom je al aan 450Kg CO2 per jaar. Dus door een oldtimer te ontraden ga je het uitstootprobleem niet oplossen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er wel geld willen uit halen...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Urbian, ik zag juist op het nieuws dat er niets gaat veranderen voor de oldtimers hier in Belgie, gelukkig hé.
Ik zie dat jij van mortsel bent. Mijn moeder komt ook van mortsel ik ben er vroeger ook veel geweest toen ik klein was om naar de familie te gaan.




grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Volgende info krijg ik binnen via de BFOV

Beste VAN AKEN ALAIN

Ingevolge de berichten in de media van afgelopen weekend, heeft de BFOV vzw het volgend persbericht verspreid om duidelijkheid te scheppen. Er zal ook een onderhoud gevraagd worden met Vlaams Minister voor Leefmilieu Joke Schauvliege om deze informatie ten gronde te bespreken.

De BFOV

* * *
* *

*
Persbericht : 05.11.2012

Onderwerp : Aantal oldtimers in opmars

BRUSSEL - De Belgische oldtimerliefhebber werd dit weekend geconfronteerd met een aantal onheilspellende berichten in de media waar vooral gewag gemaakt werd dat het aantal oldtimers sinds 2006 met 20% gestegen is.

Peeter Henning, CEO van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen vzw (BFOV vzw), wenst duidelijkheid te scheppen door de vermelde cijfers in de diverse media te weerleggen. Het aantal voertuigen van meer dan 25 jaar bedraagt inderdaad om en bij de 180.000 en bedraagt 3,4% van het totale wagenpark. Weliswaar worden hierin alle voertuigen gerekend die ingeschreven zijn bij de DIV waaronder bulldozers, vrachtauto's, landbouwvoertuigen, ... die nog dagdagelijks beroepshalve gebruikt worden. In werkelijkheid zijn er slechts 55.000 oldtimers die onder het oldtimerstatuut rijden met een speciale nummerplaat voor oldtimers.

Het aantal oldtimers is de laatste jaren vooral gestegen omwille van de crisis. Eigenaars willen hun gespaarde centjes op een veilige manier investeren en momenteel is een oldtimer de beste investering ooit.

Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege heeft weliswaar de juiste conclusie getrokken door geen bijkomende maatregelen op te leggen, want het gebruik van onze oldtimers beperkt zich tot deelname aan oldtimerevenementen en meestal in combinatie met culturele activiteiten met een gemiddeld van 1000 km/jaar. De uitstoot van de oldtimers is hierdoor totaal te verwaarlozen.

DE BFOV vzw volgt de situatie in België en in het buitenland nauwlettend op de voet teneinde onze oldtimerliefhebbers te vrijwaren van bijkomende belastingen.


BFOV vzw

Wetstraat 44

1040 Brussel

0495 38 98 12

sec@bfov-fbva.be

www.bfov.be


--------------------------------------------------------------------------------
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Laat het duidelijk zijn dat onze regeringen mogelijkheden zoeken om geld van deze groep binnen te harken.
De recessie zal iedereen treffen in onze samenleving.
Hoe meer je bezit des te zwaarder zal je gestraft worden.
Als ik het bericht lees wat Alain net doorgaf, dan moeten oldtimer bezitters vermogende mensen zijn.
Het zijn volgens dat bericht immers beleggingsobjecten.
Als je belegt dan heb je geld teveel dus kan je wel wat missen is dan de gevolgconclusie.
Hoe je het ook bekijkt, het ziet er niet goed uit.
Was dit onderwerp vorig jaar al aan de orde hier en afgehandeld, nu begint dat gedoe opnieuw.
Onze politici zijn kinderen wat dat betreft.
Je bent het niet eens met het besluit van vorig jaar, dus als je meer macht krijgt dan begin je gewoon opnieuw met hetzelfde onderwerp.
De groenen zijn tijdens de verkiezingen hier in ieder geval aardig afgeseveert.
Ze gingen van 12 naar 4 zetels.
Niet dat ik tegen groen ben.
Hudson green is een mooie kleur :lol:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, als het aan de groene lag was het gedaan met de oldtimers hier in Belgie.







grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De beperking woon werk/school verkeer lijkt me moeilijk controleerbaar.
De verbetering vd wetgeving daar lijkt me een stap voorruit, maar het is allemaal nog in het bespreek stadium als ik het goed lees.
Afwachten wat er uit komt.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:De beperking woon werk/school verkeer lijkt me moeilijk controleerbaar.
De verbetering vd wetgeving daar lijkt me een stap voorruit, maar het is allemaal nog in het bespreek stadium als ik het goed lees.
Afwachten wat er uit komt.

Groet herman
Is inderdaad nog in bespreking, zoals ge bovenaan kunt lezen hadden ze al een beslissing verwacht eind 2011.

We zijn nu eind 2012 en er is nog steeds geen besluit genomen.

Waarschijnlijk normaal voor onze belgische leiders gezien ze er al meer dan een jaar over doen om een regering te vormen.

Hoe lang zal het dan duren om een regeringsbesluit te nemen??????
Post Reply