Page 5 of 6

Posted: Wed Jan 12, 2011 9:26 pm
by matrafan
Volhouden is de boodschap.

Probeert U te houden aan jullie voornemen van 2011.

VEEL SUCCES AAN ALLEN :D :D :D

Posted: Tue Jan 18, 2011 12:05 pm
by Muddy Bandit
Vandaag de Horizon voor de APK gehad.
Na de reparatie van een verstopte ruitensproeier mag deze weer 12 maanden het straatbeeld opfleuren. 8)

Het is trouwens wel komisch om te merken dat jonge keurmeesters al bijna niets meer snappen van de ouderwetse carburateurtechniek... maar na even afstellen voldeed de emissienorm zelfs nog ruimschoots aan de modernste eisen. :wink:
Hoezo oldtimers zijn slecht voor het milieu? :D

Posted: Tue Jan 18, 2011 8:32 pm
by oetker
Patrick,
Mooi man, maar ik denk dat je ook niets anders verwacht had.
Het CO behoeft volgens mij alleen maar aan de eisen van die tijd te voldoen.
Ze kijken er bij mijn Murena zelfs al niet eens meer naar als ik voor de keuring kom.

Posted: Wed Jan 19, 2011 12:47 am
by Muddy Bandit
oetker wrote: Het CO behoeft volgens mij alleen maar aan de eisen van die tijd te voldoen.
Ze kijken er bij mijn Murena zelfs al niet eens meer naar als ik voor de keuring kom.

Die CO-eisen uit de oude tijd stellen ook helemaal niets voor, die haal je al met uitgetrokken choke.
Ik vond het alleen wel komisch dat na een minuutje afstellen de moderne eisen van de viergasmeting ook al ruimschoots gehaald konden worden... het bewijst toch weer eens dat al die moderne techniek eigenlijk compleet overbodig is voor het milieu en dat de oude beestjes nog best verantwoord mee kunnen draaien in het huidige verkeer.

Posted: Wed Jan 19, 2011 6:12 am
by oetker
Die Simca motoren liepen voor die tijd best zuinig.
De nieuwe technieken werken het beste met een aangepaste rijstijl.
Daar is de versnellingsbak dan ook met andere overbrengingen op afgestemd.
Ik reed met de Suzuki van mijn vrouw volgens die rijstijl 1 op 24.9.
Opgaaf was 1 op 22.
Realiteit is echter bij een stevige rijstijl 1 op17.5 en dat is best goed.
Dat is 5km per liter meer als met de Ka die een ongeveer gelijk vermogen had.
De zuinigheid moet dus ook uit het rechter voetje komen.
Ik denk dat die technielken een beetje het plafond bereikt hebben.
Je kunt er nu eenmaal niet meer energy uithalen dan je er in duwt, het is echter een proces van kleine stapjes waar steeds meer techniek bij komt kijken, en als je terug kijkt dan denk je eigenlijk, wat hebben ze nou gewonnen met al die zooi.
Het gaat natuurlijk wel om grote aantallen auto's en vanuit die hoek bezien is er wel een grote besparing.

Posted: Wed Mar 30, 2011 10:47 pm
by oetker
De gereviseerde pomp zit er weer op.
Gelijk het potje geplaatst.
Dat valt echt niet mee om genoeg op hoogte te monteren.
De ruimte is zeer beperkt, waardoor eigenlijk ieder potje te groot is.
Image

Rempotje afgesloten.
Image
Maar is kijken of lucht weg blijft uit de leiding.

Posted: Wed Mar 30, 2011 11:02 pm
by hendrik
Herman, ik moet zeggen dat heb je alweer zeer mooi gedaan.Wat ben jij toch een vakman.






grt harry de matra.

Posted: Thu Mar 31, 2011 6:26 am
by GODFRIED
Mooi gedaan, kan weer 15 jaar trouw van dienst zijn. :wink:

Posted: Thu Mar 31, 2011 7:23 am
by oetker
Dit zal nog wel een ander potje worden.
Dat ding zit daar niet bepaald elegant en of de luchtbellen uit de slang blijven is nog de vraag, dat was de doelstelling.

Posted: Fri Apr 01, 2011 6:13 am
by GODFRIED
Als de aansluitingen goed dicht zijn zie ik daar geen lucht inkomen.

Posted: Sun Oct 09, 2011 8:04 pm
by benny
Mijn zoon is naar de technische controle geweest met de Murena. Geen enkele opmerking op het groene blaadje. Hij waren wel enkele nieuwsgierigen. Ze konden niet geloven dat de wagen 30 jaar oud was.

Posted: Mon Oct 10, 2011 9:07 am
by GODFRIED
Dan zullen ze het hamertje wel gebruikt hebben en vastgesteld hebben dat er geen rotte plekken zijn. Het chassis van de murena wordt goed beschermd door het galvaniseren, weinigen die dat weten. :wink:

Posted: Mon Oct 10, 2011 4:13 pm
by oetker
Mooi Benny, dan op naar het 31e jaar.
Moet volgende maand ook volgens mij.
Dat is denk ik de laatste jaarlijkse.
Dan gaan we 1x per 2 jaar.

Posted: Thu Aug 02, 2012 10:22 am
by JV
oetker wrote:Als je de contacten op het rempotje door verbind, dan moet het lampje gaan branden.
Als je de schroefdop een aantal malen met WD40 inspuit en uitblaast, dan doet het lampje het meestal wel weer.
Beter is een nieuwe schroefdop.
Het heeft dus even geduurd.

Het waarschuwingslampje bleek in orde, maar de schroefdop maakte geen contact als de remvloeistof daalde. Ik moest de dop een flink aantal minuten goed heen en weer schudden (ik zag niet hoe ik hem open zou kunnen maken) voordat hij weer werkte: de inwendige contacten waren kennelijk behoorlijk geoxideerd. Maar hij doet het weer zoals het hoort.

Posted: Thu Aug 02, 2012 10:46 am
by oetker
Ik kom hier nog op terug, want heb er ene uit een Twingo, maar ben niet zeker of het goed werkt.
Zaterdag ben ik met de voorremmen bezig dus kan ik mooi eveen testen.

Posted: Thu Aug 02, 2012 4:59 pm
by JV
Het is jammer dat de schroefdop niet open kunt maken: dan kon je het vlottermechanisme en de contacten gemakkelijker reinigen.

Posted: Tue Dec 04, 2012 4:58 pm
by oetker
Vandaag is de 2.2 weer goed gekeurd, en wel voor 2 jaar.
Dat betekend dat beide Murena's nu ouder als 30 jaar zijn.
Ik was bij een ander keuringsstation deze keer omdat de vaste keurmeester vandaag 25 jaar getrouwd was en het hele bedrijf kwam even kijken naar wat dat nu toch voor een auto was.
Is weer flitsend door de keuring gegaan, en de bolgewrichten waren goed.
2014 is de volgende keuring voor beide Murena's.

Groet Herman

Posted: Tue Dec 04, 2012 9:33 pm
by hendrik
Dan ben je alweer twee jaar op je gemak hé herman.





grt harry de mtra.

Posted: Wed Dec 05, 2012 8:34 am
by jo
Ik wou eerst proficiat schrijven maar Herman kennende is het eigenlijk niet meer dan normaal dat de keuring slechts een formaliteit is. :lol:
Goed bezig! 8)

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Mon Jun 08, 2020 8:26 pm
by benny
Vandaag naar de technische controle geweest met de Murena S. Het was alsof ze aan het zoeken waren naar iets om hem te kunnen afkeuren. Hij stond abnormaal lang op de brug. De hamer kwam er ook aan te pas. Ze keken zelfs naar de polyester deurdorpels. Ze hebben hem tenslotte afgekeurd omdat de achterste soepele remleidingen barsten vertoonden en ene zelfs olie zou verliezen. Ik heb ze thuis gecontroleerd en inderdaad is er 1 plaats waar de rubber een beetje gebarsten is, maar nergens zie ik iets dat op een olielek zou kunnen wijzen. Gelukkig heb ik nieuwe flexibele leidingen liggen en ondertussen zijn die al gemonteerd. Morgen terug naar de technische keuring. Verder waren er geen opmerkingen niettegenstaande hun controle met een vergrootglas. O ja, dat nog. Ze rijden met de wagen buiten en de inspecteur zegt dat hij de versnellingspook in neutraal zet, maar de auto in versnelling blijft. Ik kijk naar de wagen zie direct dat de versnellingspook in een abnormale stand staat. Echt niet te geloven maar hij was erin geslaagd om een kogelgewricht uit elkaar te trekken. Ik heb hem gezegd dat hij de bediening geforceerd heeft omdat hij de juiste positie niet vond om de wagen in versnelling te steken. Eerst ontkent hij alles, maar ik zeg hem dat alles normaal was bij het binnenrijden en als er plots iets kapot is, dat dat niet vanzelf kan gegaan zijn. Ik zei hem dat hij de wagen niet correct had behandeld en dat hij er maar moest voor zorgen dat alles terug werkte want ik niet onder de wagen zou duiken. Hij is dan naar een andere plaats gereden waar ze het kogelgewricht terug op zijn plaats geduwd. Terug met de wagen zei hij dat er speling zat op het gewricht en heb ik hem geantwoord dat er op die gewrichten klemmetjes zaten zodat bij normaal gebruik die gewrichten niet uit elkaar konden getrokken worden. Toen zweeg hij in alle talen. Wat een dag !

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Mon Jun 08, 2020 9:26 pm
by ALAIN VAN AKEN
Geen respect voor andermans wagen. :evil:

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Mon Jun 08, 2020 10:27 pm
by oetker
Nou is het wel zo dat je bij de meeste van onze auto's aardig in de soep moet roeren.
Niet iedereen is daar even handig in.

Mooi dat die weer even mag deelnemen.
Die van mij zijn afgelopen maand allebei ook weer voor 2 jaar goed gekeurd.
Groet Herman

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Tue Jun 09, 2020 8:16 am
by GODFRIED
Je bent op de keuring volledig aan hun lot overgelaten. Geen enkel inspraak heb je. Een vriend is vorige week naar de keuring geweest en ze hadden zijn voorste remmen afgekeurd omdat de remschijven te ver versleten waren. Na de herstelling en herkeuring werd deze wagen afgekeurd voor de lichten die enkel dagen voordien nog goed stonden en al gekeurd waren. Onbegrijpelijk, deze hadden ze zelfs niet opnieuw moeten keuren. Waarschijnlijk hebben ze de auto weer een volledige keuring gegeven!!! :o :o

Als je aan oude remslangen gaat plooien zullen de meeste wel een barstje krijgen.
Bij mijn zoon zijn auto hebben ze in de garage een nieuwe v riem gezet. ik had twee weken geleden al een nieuwe geplaatst. Hij was gebarsten zijden ze. Plooi een v riem in de verkeerde richting fel door en hij zal barsten.

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Tue Jun 09, 2020 12:41 pm
by benny
Als het goed is mag het ook gezegd worden. Vandaag naar de herkeuring geweest. Ze waren zeer beleefd en vriendelijk. Ook degene die gisteren mijn wagen keurde. Ik mocht zelfs terugkeren zonder meerkosten omdat het oliepeil in het remreservoir veel te laag stond ( mijn schuld). Het zouden altijd zo'n dagen moeten zijn. Een dikke pluim voor het keuringsstation Roeselare zoals het vandaag gegaan is.

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Tue Jun 09, 2020 11:38 pm
by matrafan
Vreemde bedoening daar in Roeselare.

Die man heeft waarschijnlijk een moeilijk weekend gehad hebben en heeft dit op maandag op uw wagen uitgewerkt. :evil:

Op Dinsdag was hij waarschijnlijk beter uitgeslapen. :o

Heb je op maandag gewoon een beetje pech gehad maar al bij al is alles toch weer goed gekomen en mag je weer 2 jaar rijden. :D

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Wed Jun 10, 2020 7:58 am
by GODFRIED
Volgens mij wordt iedere afgekeurde wagen geregistreerd op naam van de keurder en op het laatste van het jaar krijgt die met de meeste herkeuringen een bonus. :wink:

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Wed Jun 10, 2020 10:01 am
by benny
Wij moeten jaarlijks naar de technische keuring omdat de Murena ingeschreven is als gewone auto ( niet als oldtimer). Ik geef daar de voorkeur aan, omdat dan onzichtbare problemen vlugger gevonden worden, vooral zaken die de veiligheid aangaan en we daar vlug op kunnen tussenkomen.

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Sat Jun 12, 2021 12:40 pm
by benny
Gisteren naar de technische controle geweest met de Murena. Hij/zij heeft zijn/haar controle met glans doorstaan. Het schouwingsbewijs was maagd bij ontvangst. Dus geen enkele opmerking. Matra maakte dus wel degelijke kwaliteitsvolle wagens.

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Sat Jun 12, 2021 7:44 pm
by hendrik
Dan kan je nu weer lekker 2 jaar van ze gaan genieten hé benny.





grt harry de matra.

Re: We mogen weer een jaartje

Posted: Sat Jun 12, 2021 8:50 pm
by benny
Nee, de keuring is maar 1 jaar geldig want de wagen is niet ingeschreven als oldtimer, maar als dagdagelijkse auto met een normale nummerplaat.