We mogen weer een jaartje

In deze rubriek komen de allerdaagse dingen ter sprake.
User avatar
matrafan
Posts: 1458
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Postby matrafan » Wed Jan 12, 2011 9:26 pm

Volhouden is de boodschap.

Probeert U te houden aan jullie voornemen van 2011.

VEEL SUCCES AAN ALLEN :D :D :D

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1513
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Postby Muddy Bandit » Tue Jan 18, 2011 12:05 pm

Vandaag de Horizon voor de APK gehad.
Na de reparatie van een verstopte ruitensproeier mag deze weer 12 maanden het straatbeeld opfleuren. 8)

Het is trouwens wel komisch om te merken dat jonge keurmeesters al bijna niets meer snappen van de ouderwetse carburateurtechniek... maar na even afstellen voldeed de emissienorm zelfs nog ruimschoots aan de modernste eisen. :wink:
Hoezo oldtimers zijn slecht voor het milieu? :D
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
oetker
Posts: 7016
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Postby oetker » Tue Jan 18, 2011 8:32 pm

Patrick,
Mooi man, maar ik denk dat je ook niets anders verwacht had.
Het CO behoeft volgens mij alleen maar aan de eisen van die tijd te voldoen.
Ze kijken er bij mijn Murena zelfs al niet eens meer naar als ik voor de keuring kom.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1513
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Postby Muddy Bandit » Wed Jan 19, 2011 12:47 am

oetker wrote:Het CO behoeft volgens mij alleen maar aan de eisen van die tijd te voldoen.
Ze kijken er bij mijn Murena zelfs al niet eens meer naar als ik voor de keuring kom.



Die CO-eisen uit de oude tijd stellen ook helemaal niets voor, die haal je al met uitgetrokken choke.
Ik vond het alleen wel komisch dat na een minuutje afstellen de moderne eisen van de viergasmeting ook al ruimschoots gehaald konden worden... het bewijst toch weer eens dat al die moderne techniek eigenlijk compleet overbodig is voor het milieu en dat de oude beestjes nog best verantwoord mee kunnen draaien in het huidige verkeer.
Rustig aan....

Ben ik ook de hele dag druk mee.....



Talbot Horizon 1.1 LS 1981

Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
oetker
Posts: 7016
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Postby oetker » Wed Jan 19, 2011 6:12 am

Die Simca motoren liepen voor die tijd best zuinig.
De nieuwe technieken werken het beste met een aangepaste rijstijl.
Daar is de versnellingsbak dan ook met andere overbrengingen op afgestemd.
Ik reed met de Suzuki van mijn vrouw volgens die rijstijl 1 op 24.9.
Opgaaf was 1 op 22.
Realiteit is echter bij een stevige rijstijl 1 op17.5 en dat is best goed.
Dat is 5km per liter meer als met de Ka die een ongeveer gelijk vermogen had.
De zuinigheid moet dus ook uit het rechter voetje komen.
Ik denk dat die technielken een beetje het plafond bereikt hebben.
Je kunt er nu eenmaal niet meer energy uithalen dan je er in duwt, het is echter een proces van kleine stapjes waar steeds meer techniek bij komt kijken, en als je terug kijkt dan denk je eigenlijk, wat hebben ze nou gewonnen met al die zooi.
Het gaat natuurlijk wel om grote aantallen auto's en vanuit die hoek bezien is er wel een grote besparing.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7016
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Postby oetker » Wed Mar 30, 2011 10:47 pm

De gereviseerde pomp zit er weer op.
Gelijk het potje geplaatst.
Dat valt echt niet mee om genoeg op hoogte te monteren.
De ruimte is zeer beperkt, waardoor eigenlijk ieder potje te groot is.
Image

Rempotje afgesloten.
Image
Maar is kijken of lucht weg blijft uit de leiding.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hendrik
Posts: 3288
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Postby hendrik » Wed Mar 30, 2011 11:02 pm

Herman, ik moet zeggen dat heb je alweer zeer mooi gedaan.Wat ben jij toch een vakman.






grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 7638
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Thu Mar 31, 2011 6:26 am

Mooi gedaan, kan weer 15 jaar trouw van dienst zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7016
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Postby oetker » Thu Mar 31, 2011 7:23 am

Dit zal nog wel een ander potje worden.
Dat ding zit daar niet bepaald elegant en of de luchtbellen uit de slang blijven is nog de vraag, dat was de doelstelling.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 7638
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Fri Apr 01, 2011 6:13 am

Als de aansluitingen goed dicht zijn zie ik daar geen lucht inkomen.
Matra Bagheera S - 1977

benny
Posts: 3054
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Postby benny » Sun Oct 09, 2011 8:04 pm

Mijn zoon is naar de technische controle geweest met de Murena. Geen enkele opmerking op het groene blaadje. Hij waren wel enkele nieuwsgierigen. Ze konden niet geloven dat de wagen 30 jaar oud was.

User avatar
GODFRIED
Posts: 7638
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Mon Oct 10, 2011 9:07 am

Dan zullen ze het hamertje wel gebruikt hebben en vastgesteld hebben dat er geen rotte plekken zijn. Het chassis van de murena wordt goed beschermd door het galvaniseren, weinigen die dat weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7016
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Postby oetker » Mon Oct 10, 2011 4:13 pm

Mooi Benny, dan op naar het 31e jaar.
Moet volgende maand ook volgens mij.
Dat is denk ik de laatste jaarlijkse.
Dan gaan we 1x per 2 jaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
JV
Posts: 394
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Postby JV » Thu Aug 02, 2012 10:22 am

oetker wrote:Als je de contacten op het rempotje door verbind, dan moet het lampje gaan branden.
Als je de schroefdop een aantal malen met WD40 inspuit en uitblaast, dan doet het lampje het meestal wel weer.
Beter is een nieuwe schroefdop.


Het heeft dus even geduurd.

Het waarschuwingslampje bleek in orde, maar de schroefdop maakte geen contact als de remvloeistof daalde. Ik moest de dop een flink aantal minuten goed heen en weer schudden (ik zag niet hoe ik hem open zou kunnen maken) voordat hij weer werkte: de inwendige contacten waren kennelijk behoorlijk geoxideerd. Maar hij doet het weer zoals het hoort.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
oetker
Posts: 7016
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Postby oetker » Thu Aug 02, 2012 10:46 am

Ik kom hier nog op terug, want heb er ene uit een Twingo, maar ben niet zeker of het goed werkt.
Zaterdag ben ik met de voorremmen bezig dus kan ik mooi eveen testen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
JV
Posts: 394
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Postby JV » Thu Aug 02, 2012 4:59 pm

Het is jammer dat de schroefdop niet open kunt maken: dan kon je het vlottermechanisme en de contacten gemakkelijker reinigen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983

User avatar
oetker
Posts: 7016
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Postby oetker » Tue Dec 04, 2012 4:58 pm

Vandaag is de 2.2 weer goed gekeurd, en wel voor 2 jaar.
Dat betekend dat beide Murena's nu ouder als 30 jaar zijn.
Ik was bij een ander keuringsstation deze keer omdat de vaste keurmeester vandaag 25 jaar getrouwd was en het hele bedrijf kwam even kijken naar wat dat nu toch voor een auto was.
Is weer flitsend door de keuring gegaan, en de bolgewrichten waren goed.
2014 is de volgende keuring voor beide Murena's.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hendrik
Posts: 3288
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Postby hendrik » Tue Dec 04, 2012 9:33 pm

Dan ben je alweer twee jaar op je gemak hé herman.





grt harry de mtra.

User avatar
jo
Posts: 1439
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Postby jo » Wed Dec 05, 2012 8:34 am

Ik wou eerst proficiat schrijven maar Herman kennende is het eigenlijk niet meer dan normaal dat de keuring slechts een formaliteit is. :lol:
Goed bezig! 8)
2X Avantime privilege 2.2dci 2003 1 nog op te maken
Saab 9-5 SE estate 2.0 Lpt Lpg bj 2000 404000km daily
Porsche 944/1 2.5l
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pasojo/


Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests