motor 1.6

In deze rubriek komen de allerdaagse dingen ter sprake.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

motor 1.6

Post by hendrik »

Dag matramannen.
Ik heb een vraagje hoeveel is een motor van een murena 1.6 met 208000 km waard? Ik kan er een kopen maar hij vraagt 350? is dat niet wat veel alleen voor de motorblok ik weet het niet. Dan kan ik beter een afbraak er bij kopen of niet .


grt hendrik.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

kun je er beter ??n ter revisie aanbieden, als je afbraak koopt zit je weer met een motor die waarschijnlijk niet best is.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Voor 350 euro en 208000 km + de kosten om hem weer in orde te stellen. Ik zou het niet doen.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag alain, dat dacht ik al dat is te veel en hij lekt ook nog olie.
Ik kan hem beter niet nemen.bedankt voor de tip.

grt hendrik.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb die motor gekocht voor 200 euro. Deze motor zal ik volledig uit elkaar halen en nazien. Ik denk dat het mij minder zal kosten dan een blok te laten uitboren en te honen, en dan nog eens de overmaat-zuigers te moeten kopen. Een pakket met al de nodige dichtingen kost 32 euro. Het is nu nog te zien hoe het zit met de lagerschalen en de zuigerveren. Die wagen en motor komen van bij carjoy en de vorige eigenaar zou er niet lang mee gereden hebben. De versnellingsbak zat niet vast op het blok behalve aan de startmotor. Kort na de aankoop is het versnellingsbakhuis bij de startmotor gebarsten. En gedaan was het met rijden. De nieuwe eigenaar doet de motor weg omdat hij met deze Murena volledig elektrisch wil rijden. Ik heb hem gevraagd of hij zo vriendelijk wil zijn om mij de vorderingen te mailen.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag benny, dat is een goede prijs maar 350? dat was teveel vind ik.
Ik heb er nog ??n liggen met 107000 km in zeer goede staat en ook een
versnellingsbak dus ik kan nog verder.
En in de toekomst koop ik nog ??ns een afbraak.
En nog sucses met jou motor.


grt hendrik.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ja Hendrik, het is nog afwachten tot de motor open ligt. Dan pas zal ok weten of het een goede motor is of niet. Er is altijd een risico wanneer een tweedehandsmotor gekocht wordt.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja benny dat blijft altijt een risico hopelijk is hij goed ik hoop het voor je.



grt hendrik.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je een komplete Murena kunt kopen voor af te breken aan een zacht prijsje ben je beter af, je hebt dan een massa anderen onderdelen erbij.
Maar wat is een zacht prijsje, onder de 800? ga je er waarschijnlijk weinig vinden! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, het is niet dat zacht prijsje, maar je moet ook nog de kosten rekenen om de wagen te gaan halen. En juist dat is in mijn geval normaal gezien het probleem.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De kosten voor een wagen aan huis te krijgen die zijn niet te onderschatten, je bent al vlug 400? kwijt aan transportkosten. De kans dat je er ??n kort aan huis vind is klein.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij mannen, het transport is toch geen probleem het kost 30? voor een
aanhangwagen te huren voor ??n dag.
godfried als je 800? moet betalen dan heb je wel veel onderdelen er bij
dat is toch wel de moeite.

grt hendrik.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Maar ik moet iemand aanspreken die zijn auto wil ter beschikking stellen want mijn auto heeft geen trekhaak. En dan 1500 km rijden. Ik zie er niet veel die voor 1500 km hun auto willen lenen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hendrik betaal je maar 35? voor een aanhangwagen te huren. Dat valt wel mee, dan nog iemand met een zware auto!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried dat kost maar 35? per dag voor een aanhangwagen.
En mijn broer heeft een Audi Q7 3.5 dat is krachtig genoeg en dat is ook nog 4x4 dat gaat al.


grt hendrik.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad, een complete wagen is interessanter dan aparte onderdelen. Wanneer ik een complete wagen zou kopen, zou ik ook de motor volledig uit elkaar nemen, en vernieuwen waar nodig. Dus op dat punt is een complete inderdaad interessanter, maar zoals de situatie nu hier bij mij is, kan er geen auto meer bij wegens plaatsgebrek. Ik moet ook nog een beetje de kerk in het midden houden. En er zijn op eBay veel Matra's verkocht voor een prijsje, maar dan weeral niet bij de deur. Soms wenste ik dat ik in het midden van Duitsland woonde. Ik zou vrees ik al een serieus wagenpark gehad hebben.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja benny, ik zit ook met dat probleem ik kan maar 4 autos binnenzetten
anders was dat hier ook een wagenpark geloof mij. Maar ik koop er nog wel eene er bij als ik de kans krijg.


grt hendrik.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Misschien goed dat we niet meer plaats hebben, hoe meer plaats hoe meer rommel dat je bewaart. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried, dat is geen rommel hoe kom je daar nu bij hoe meer plaats
hoe meer matras dat is toch fijn of niet.



grt hendrik.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nee die Matra's dat is geen rommel, maar je gaat ook andere spullen bewaren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De motor die nu in de Murena zit, verbruikt veel olie. Het ziet ernaar uit dat de zuigerringen zullen moeten vernieuwd worden. Het is het enige aan de motor die niet vernieuwd werd. De vorige eigenaar heeft mij niets gezegd i.v.m olieverbruik. Het zal misschien iets te maken hebben met het langdurig stilstaan van de motor. Hopelijk lukt het zonder de motor te moeten uitbouwen. ( Op de klepgeleiders zitten nieuwe dichtingen).
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, olieverbruik is vervelend. Ze stinken zo al genoeg! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag de voorophanging en de achterophanging op de Bagheera geplaatst. Hij staat voor het eerst sedert lange tijd terug op zijn wielen. De motor van de Murena ligt open. Er is ??n bougie die er nogal vettig uitziet. Dus het olieverbruik zal waarschijnlijk van langs de cilinder komen. Misschien een olieschraapring die niet maar zijn werk doet. Morgen de zuigers eruit en nieuwe zuigerveren en alles kan terug dicht. Mits een beetje geluk kan de motor in het weekend opnieuw draaien.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Georges heeft dit ook met de 2.2S aan de hand gehad. Hier was de oorzaak dat op ??n zuiger de veren allemaal in de zelfde richting zaten, waardoor ze hun werk niet voldoende konden doen. Hij heeft toen ook andere zuigerveren laten plaatsen omdat de motor open lag en de veren aangekocht waren.. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoe rodeer ik het best een motor met nieuwe zuigerveren?
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Benny, hebt ge de compressi gemeten van deze motor, zo ja welke waardes had u? :roll:
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Helaas, de compressie kan ik niet meten, daar ik niet in het bezit ben van een compressiemeter. En de motor ligt nog uit elkaar.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Logisch gezien zouden de cilinders terug gehoond moeten worden voor plaatsing van de segmentveren maar wordt dat in de praktijk gedaan?? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daar heb ik geen idee van. Wat ik wel voelde wanneer ik de nieuwe zuigerveren geplaatst had, was dat de zuigers moeilijker op en neer te schuiven waren dan ervoor ( met de hand). En dat de nieuwe zuigerveren ook dikker waren en ook meer uitzetten, zodat ze met een grotere kracht tegen de cilinderwand drukten. O ja, er was ook een bovenveer gebroken bij ??n van de zuigers.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vermoed dat je probleem nu is opgelost, ben er vrij zeker van. De nieuwe zuigerveren zullen zich na enkele duizende km hebben aangpast aan de cilinders. Hoe kan nu zo een zuigerveer breken? Dat kan ik moeilijk begrijpen. Ik heb het nogal gehoord. Misschien omdat ze te dun geworden zijn, of vast hebben gezeten!!!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply