Electronica vraag

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Electronica vraag

Post by Richard »

ik mag graag een beetje rotzooien met elektronica. Ik bedenk en maak meestal dingen op gevoel, maar loop soms aan tegen een gebrek aan kennis.

Mijn multimeter en volt meter zijn mijn grote vrienden. De volt meter werkt vanaf ca 3 Volt. Ik gebruik deze meestal als ik met weerstanden aan de slag ga. Ik meet het effect van de weerstand. Natuurlijk moet ik daar eigenlijk een hele reken methode op los laten, maar dit werkt beter voor mij.

Nu moet ik aan de slag met voltages lager dan deze 3 volt. Ik heb dus een andere voltmeter genomen die zelf wordt gevoed en een extra draad heeft voor de meting. Deze meter meet 0 tot ca 30 volt.

Nu loop ik echter tegen het probleem dat ik met behulp van deze meter niet kan experimenteren met met weerstanden. Als ik de de meter aansluit op plus/min en de meetdraad voorzie van weerstanden blijf ik de spanning meten die op de plus staat.

Ook met een multimeter kan ik het resultaat van het plaatsen van de weerstand niet meten. Pas als ik de boel ga belasten (een verbruiker aansluit) zie ik effect.

Het zal waarschijnlijk een basis principe zijn maar wat is de beste methode om toch een goede meting te doen met bijvoorbeeld de multimeter
Attachments
20141202_220550.jpg
20141202_220550.jpg (72.84 KiB) Viewed 9758 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Zoek op Google de wet van ohm eens op misschien kun je daar iets mee.
U=IxR pas als er een gebruiker op een spanningsbron word aangesloten ontstaat er een stroomkring. Met gevolg dat er een stroom gaat lopen, belastingstroom. Afhankelijk van de weerstand van de stroomkring zal de spanning dalen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De 1e vraag die bij me opduikt is wat wil je meten?

Een weerstand in serie met een digitale meter meet 12 volt omdat de meter niet echt een belasting vormt.
Dat is niet de juiste weg om iets te meten.
Ik kan er pas wat van zeggen als ik weet wat je precies aan wil geven op die meter.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

wat ik wil bereiken is dat ik van bijvoorbeeld 5 volt gelijkstroom terug wil naar 1,5 of 0,5 volt. Op zich zou dat een berekening zijn van welke weerstand je moet plaatsen lijkt mij. echter in praktijk geven voedingen die zeggen 5 volt te leveren er maarzo 8 of meer volt.

ik wil dus graag exact weten hoeveel volt er over is nadat ik weerstanden heb geplaatst, om te voorkomen dat ik erachter kom dat het teveel is doordat mijn component (bijvoorbeeld een led of pull-up resistor) een rookpluimpje geeft.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als een voeding ipv 5V, 8V levert, dan is de voeding niet gestabiliseert.
Ik kan een heel theoretisch verhaal gaan ophangen maar waarom begin je niet een potmeter in serie te zetten met de led (uitgaande van kleine afgenomen vermogens van de gebruiker zoals een LED moet dat kunnen).
Begin met een potmeter vqn 1 Mega-ohm in serie met de gebruiker en zet de voltmeter parallel over de gebruiker.
Dan regel je op tot je de gewenste spanning hebt.
Met de wet van Ohm kun je ook de weerstand berekenen.
Je meet de inwendige weerstand van de gebruiker.
Je weet de spanning die de gebruiker nodig heeft en reken je de stroom vd gebruiker (I=U/R en daar kan je dan ook de serieweerstand mee berekenen.
De stroom is door de hele seriekring hetzelfde
Je weet de stroom en de spanningsval van de serieweerstand dus kun je weerstand berekenen R=U/I
Weerstand moet wel het vermogen van de gebruiker aan kunnen en het vermogen wat die moet afvoeren.
Met de gegevens die je hebt kun je dat ook berekenen.
P=UxI ofwel vermogen = spanning X strroom.
Op internet is daar wel meer over te vinden.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Je kan een 7805 (spanningsstabilisator)IC plaatsen. Kan afhankelijk van het type tot 1A aan. Ik deed dat ooit; op de ingang 12V, middenste klem aan de massa, en aan de uitgang kreeg ik 5V. Jaren een draagbare cd-speler mee van spanning voorzien, en nooit stukgegaan. Kost ook weinig.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Richard wrote:ik wil dus graag exact weten hoeveel volt er over is nadat ik weerstanden heb geplaatst, om te voorkomen dat ik erachter kom dat het teveel is doordat mijn component (bijvoorbeeld een led of pull-up resistor) een rookpluimpje geeft.
Dat meet je met je multimeter. Op standje volt. Niet met die losse volt-paneel meters.

En (zoals Jurgen zegt) om de spanning omlaag te brengen, dat doe je met een 78xx component. xx is dan de gewenste voltage.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat Richard die paneelmeter ergens in de auto wil gebruiken.
Nou is het punt dat de kleinste gangbare stablisator 5 volt is.
Dus na die 5 volt moet je voor de laag vermogen gebruikers nog met weerstanden en zenerdiodes aan de gang.
Soms weegt dat sleutelen helemaal niet op tegen kopen..

http://www.dx.com/p/dc-4-40v-to-dc-1-5- ... JBycsae7f8

of
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Button-Ste ... 1e90fef242

Er zijn step down transformers die nog lager gaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dank voor de reacties, ik moet ze even aandachtig doorlezen, en toepassen om te zien of ze geschikt zijn voor mij.

De vraag staat los van de auto. ik ben bezig met foto gevoelige diodes en lasers om de beveiliging van mijn roldeuren te realiseren. Ik ben 90% op weg. het systeem werkt ik wil alleen de hele boel voeden met 1 voeding. die geeft 5 volt volgens de specs maar in werkelijkheid geeft hij dus iets van 8 volt. het verschil is net genoeg genoeg om sommige componenten om zeep te helpen heb ik gemerkt. ik kon mij printje daarna opnieuw bouwen. Nu wil ik dus vooraf zeker weten welk voltage ik gebruik om mijn componenten te bedienen. vandaar.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan maar een LM7805 stabilisator tussen zetten.
Die heb je in 1Amp en 2 Amp( gekoeld ) uitvoering.
Dan heb je in ieder geval stabiel 5V en is de spaning onafhankelijk van de belasting.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Precies. Al je met weerstanden gaat werken moet je geen wisselende belasting hebben, dan gaat het alsnog fout. Een gestabiliseerde voeding kan wel een wisselende belasting hanteren.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Post Reply