Page 1 of 1

Talbot Samba Cabrio

Posted: Sat Jul 19, 2014 1:51 pm
by jurgen M
Iemand ervaring met restauratie /in stand houden van Samba Cabrio?
waarop letten bij aankoop? Prijsindicatie?

Posted: Sat Jul 19, 2014 7:53 pm
by Muddy Bandit
Prijzen gaan van kilodagprijs tot ca. 2500 euro voor een goed exemplaar.
Let vooral op de conditie van de cabriotop en op roest, dat zijn de grootste probleempunten.
En een beetje incontenentie onder de motorkap is vrij normaal voor een Simca-product, dus een druppeltje olie of vettigheid is nog geen ramp.

Posted: Sun Jul 20, 2014 7:35 am
by oetker
Daar zijn er ook niet veel meer van.
Zie ze op het Simca/autoweek forum nog wel is voorbij komen weet niet of die al weg is.

Herman

Posted: Sun Jul 20, 2014 3:03 pm
by jo
staat er al een tijdje eentje te koop

Posted: Mon Jul 21, 2014 9:25 am
by brinkie
Zoek ook even naar aankooptips van een Peugeot 104 ZS, want dat is in principe dezelfde auto. Ik meen dat voor het vervangen van de koppeling de hele motor eruit moet bij een 104, dus dat lijkt me wel iets om op te letten...

Posted: Mon Jul 21, 2014 9:11 pm
by Muddy Bandit
Of dat noodzakelijk is weet ik niet, maar het zou wel eens de snelste en gemakkelijkste manier kunnen zijn... dat motortje stelt niet zoveel voor, even een paar bouten lossen en je wipt hem al aan de kant. :lol:

Maar als je wilt gaan voor een Samba koop dan gelijk een goed en rijklaar exemplaar, als je eerst nog moet opknappen en spuiten zullen de kosten een stuk hoger worden als de marktwaarde.

Posted: Mon Jul 21, 2014 9:12 pm
by jo
Ligt daar zo'n platte viercilinder in?

Posted: Mon Jul 21, 2014 9:27 pm
by brinkie
Ja, zo'n onder een hoek van 72 graden gekanteld blok met aangebouwde bak (motorolie = versnellingsbakolie) die je ook in de oudere 205's vindt.

Posted: Mon Jul 21, 2014 9:35 pm
by jo
En in de BX, de Visa, de Peu 309 (eerste)
is type 150a, wat een goede motor is.

Posted: Fri Jul 25, 2014 5:03 am
by oetker

Posted: Fri Jul 25, 2014 10:46 am
by brinkie
Ik heb altijd mijn bedenkingen bij advertenties waarbij ze het kenteken verborgen houden...

Posted: Fri Jul 25, 2014 2:58 pm
by jurgen M
k Ben naar een exemplaar gaan kijken in Lochristi, voorvleugels en motorkap rot, roestgaten onder de voorruit cabriokap defect, elektra werkte niet, en er stond water op de tapijten. De vloer was dus nog waterdicht :D . Vraagprijs was redelijk, maar als je de som maakt met de te vervangen onderdelen... :-? , dan koop je idd beter een gekeurd exemplaar.
George Van Hevele zou er volgens 2dehands.be ook nog één hebben, maar die reageert niet. Misschien, heel misschien

Posted: Fri Jul 25, 2014 11:25 pm
by Muddy Bandit
Het is geen cabrio, maar wel één van de beste Samba's die ik ken.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr

Knetterhard, piekfijn onderhouden en dus nog zo goed als nieuw.
En ik heb het idee dat de gewone Samba inmiddels ook al zeldzamer is dan de cabrio.



En mocht je een maatje ruimere Talbot willen dan kan ik je deze aanbevelen:

http://www.speurders.nl/overzicht/talbo ... &order_by=

Posted: Sat Jul 26, 2014 5:29 am
by oetker
Ga je de Horizon ook weg doen?
Die belastingsmaatregel neemt wel je hobby af op deze manier.
Gelukkig heb je nog een modderbak :lol:

Posted: Sat Jul 26, 2014 6:19 pm
by Muddy Bandit
Deze verkoop staat geheel los van de belastingdienst.

De Horizon is de auto van Annemarie, maar vorig voorjaar heeft ze een lichte herseninfarct gehad en sindsdien is het niet meer vertrouwd dat ze nog auto rijdt.
M'n zoon heeft hem daarna nog een tijdje gebruikt, maar die heeft nu zelf een auto gekocht.
En zelf heb ik verder weinig met de Horizon (heb er ook geen tijd voor), ik rijd er eigenlijk alleen maar af en toe een stukje mee om de techniek los te houden.

Dus vandaar het besluit tot verkoop, deze Horizon verdient wel beter als overbodig in een hoekje staan weg te kwijnen.

Posted: Sat Jul 26, 2014 7:09 pm
by oetker
Muddy Bandit wrote:Deze verkoop staat geheel los van de belastingdienst.

De Horizon is de auto van Annemarie, maar vorig voorjaar heeft ze een lichte herseninfarct gehad en sindsdien is het niet meer vertrouwd dat ze nog auto rijdt.
Dat is niet niks allemaal.
Zoiets kan je leven helemaal omver gooien.
De mobiliteit is weg en dat vergt soms vergaande aanpassingen.
Jullie zijn nog te jong voor dat soort dingen.
Sterkte daarmee.

Succes met de verkoop van de Horizon.
De volgende eigenaar koopt een supergoed autotje.

Herman

Posted: Sat Jul 26, 2014 11:11 pm
by Muddy Bandit
Thanks Herman.

Met Annemarie gaat het inmiddels weer redelijk tot goed, ze functioneert al weer een hele tijd naar wens en kan gelukkig nog steeds alles zelfstandig doen.
Alleen in de concentratie hapert er nog steeds wat, en dan kun je in het huidige autoverkeer beter niet meer achter het stuur gaan zitten.

Posted: Fri Aug 01, 2014 9:54 pm
by oetker
Filmpje test Samba in Nederland 1982

https://www.youtube.com/watch?v=wxDMai-elsY

Posted: Sun Aug 03, 2014 10:45 am
by bart_heemskerk
oetker wrote:Filmpje test Samba in Nederland 1982
Heerlijk, die eerlijke berichtgeving. Zonder commerciële belangen. Zoals tegenwoordig. "Als ik wat negatiefs zeg, dan ben ik een adverteerder kwijt"

Posted: Sun Aug 03, 2014 11:55 am
by bassboss
Was ook mijn allereerste autootje.
Met mijn centjes dewelke ik op een paar vakantiejobs bij elkaar sprokkelde, kocht ik een goudkleurige occasie.
De Peugeot 205 kwam toen net op de markt, maar die was wat te hoog gegrepen voor mijn budget...
De Samba was een typisch frans autootje, in feite was het een Peugeot 104 met een "facelift".
Een 1100cc motortje dat in principe bleef draaien, tenzij je er de olie af liet, met een lekker ouderwetse carburator.
De mijne had wel eens last van stilvallen op stationair, een andere brandstoffilter er op, de stationairsproeier effe schoonblazen, en je kon weer de boer op.
Uiteraard zou ik het voornaamste "kenmerk" van een franse auto nog vergeten te vermelden, ze konden namelijk wel eens gaan roesten...
Zo dus ook de mijne, het was de ideale leerschool voor "the worst case scenario" nl. de Matra Bagheera die vele jaren later door mijn handen zou gaan...
Ik besloot dan maar gauw dat de "puntgaaf opgelapte" Samba de deur uit moest.
Dit betekende dan ook het voorlopige einde van mijn ervaringen met franse wagens. Een paar Toyota's passeerden de revue waaronder een Carina diesel waarmee ik zonder problemen 250.000km zou rijden.
Toch blijf ik de Samba een zeer leuk wagentje vinden, vooral de speciale versies zoals de Bahia (met moderner dashboard), de Sympa met zijn originele gele velgjes met chromen rand en uiteraard de Cabrio.

Bart

Posted: Mon Aug 04, 2014 8:59 pm
by johanansingh
Heb afgelopen voorjaar een samba rally gevonden.. Zag iets staan achter een huis , ben gestopt en heb de bewoner gevraagd of ik even mocht kijken en bleek toch echt een rally.

Slechte staat hoor maar wel compleet. Wat zal zoiets waard zijn denken jullie.
Had zelf nog nooit een samba rally gezien, heb met de bewoonster afgesproken dat ik deze zomer nog een keer met de matra langs zal komen.

Posted: Tue Aug 05, 2014 10:46 am
by oetker
Een vriend van mij had zo'n rally eind 80er jaren.
Was toen al een bak met roest maar wel een lekker scheurijzer.
Hij had er veel plezier mee maar bij de eerste de beste APK was die al beyond repair afgekeurd.
Tja wat is het waard?
Is het een tourwgengroep gemaakte of de standaard rally?
Het is wat de gek er voor geeft.
Image

Posted: Tue Aug 05, 2014 1:43 pm
by brinkie
Vraag het eens aan Rudie Krämer. Die weet alles van de Samba Rallye, hij is actief als moderator op de 104-sectie van het Peugeotforum "Le Lion d'Or": http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewforum.php?f=53