iemand toevallig verstand van roldeuren / rolpoorten ?

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

iemand toevallig verstand van roldeuren / rolpoorten ?

Post by Richard »

Ik ben van plan roldeuren te plaatsen. het zijn 2 flinke jongens, ca 4 meter breed. Wettelijk gezien moet bij montage door de dealer een onderlat beveiliging worden geplaatst. Deze moet bij eventuele motor storing voorkomen dat het lamellen pakket (ca 100 kg) naar beneden stort.

Als ik de deuren zelf plaats, wat ik van plan ben, adviseren ze de lat erbij te nemen maar verplichten is niet mogelijk.

Alleen deze lat verhoogd de prijs met ca 1/3, duur latje dus. Iemand enig idee of de kosten de risico's dekken ?
Veiligheid voor alles, maar soms moet je verantwoorde risico's nemen naar mijn mening.

Iemand op het forum toevallig ervaring hiermee ?

bvd

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedoel je een sectionale poort?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nee met lamellen, soort groot rolluik zeg maar.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb besteld zonder de beveiliging. de veiligheid zit hem alleen in het stoppen van de deur als deze wat tegenkomt tijdens het sluiten. Dit mi kan op een veel goedkopere manier ook bereikt worden met een 'hobby oplossing'. Ga ik van het verschil wel op vakantie :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:ik heb besteld zonder de beveiliging. Ga ik van het verschil wel op vakantie :D
Saudi Arabië ?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

bijvoorbeeld......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Richard wrote:ik heb besteld zonder de beveiliging. de veiligheid zit hem alleen in het stoppen van de deur als deze wat tegenkomt tijdens het sluiten. Dit mi kan op een veel goedkopere manier ook bereikt worden met een 'hobby oplossing'. Ga ik van het verschil wel op vakantie :D
Soepele rubber slang onder het laatste paneel maken, ene eind afdichten en het andere eind verbinden met een druksensor die de afslag (dicht stand) bedient.
Een kennis van mij heeft het ook zelf gefabriceerd, die was voor 150 euri klaar.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

juist ja, mocht je onderdeel nummer oid hebben graag ! (of een foto)
ik zat te denken aan een profiel over de breedte van de deur met een veer en een schakelaar die afschakelt als er druk op de stang komt en terug als deur weer vrij loopt.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Als je het echt professioneel wil doen maak dan een schakeling die wanneer de poort voor het eindpunt geblokkeerd raakt, de poort terug omhoog doet, zodat je nooit geklemd kunt blijven zitten (of liggen). Het zal je kind maar wezen dat geklemd zit er niet direct onderuit geraakt.
Je kunt het stroomverbruik van de motor monitoren, ingeval van blokkage loopt de stroom op en kun je de looprichting van de motor omkeren.
Mijn Feryn poort werkt volgens dit principe.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Urbain wrote: Je kunt het stroomverbruik van de motor monitoren, ingeval van blokkage loopt de stroom op en kun je de looprichting van de motor omkeren.
Mijn Feryn poort werkt volgens dit principe.
Klinkt ook goed, kan je aanwijzingen / tips geven met wel materiaal / onderdelen ik dit eventueel zou kunnen nabootsen ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply