Page 1 of 1

Kaasschaaf

Posted: Sun Apr 20, 2014 9:47 pm
by brinkie
Om het gemis enigszins te compenseren, heb ik voor drie zevende van de verkoopprijs van de Murena een 20 jaar oude Hollandse kaasschaaf gekocht:

Image

met diverse zaken die de Murena-rijder onbekend is

Image
Image

en de nodige ervaring

Image

maar daar krijg ik dan ook een werkende airco, leren bekleding en, daar was het mij om te doen, 4 zitplaatsen voor terug.

Image

Meteen heb ik, na de aankoopprijs, de uitgaven aan de auto met 6,3% verhoogd door te tanken (er zit dan ook een 60-litertank in).
Lijstje van to-do's:
http://www.volvo480forum.com/index.php/ ... 578.0.html

Kortom, ik hoef me niet te vervelen :lol:

Maar een Murena, zeker de S, is veel leuker en stukken simpeler te onderhouden.

Posted: Mon Apr 21, 2014 10:32 am
by Matramartin
Gefeliciteerd! Denk ik.....

Posted: Mon Apr 21, 2014 11:09 am
by Yoran
Maak ik hieruit op dat de murena nu wel door de export heen is?
Aparte auto, maar volgens mij inderdaad net zo'n moneypit als de murena :)

Posted: Mon Apr 21, 2014 11:17 am
by brinkie
Yoran wrote:Maak ik hieruit op dat de murena nu wel door de export heen is?
Nog niet, op 28 april staat de afspraak met de TüV, maar de cash was al binnen bij de overdracht, dus of 'ie nou wel of niet door de export heenkomt is feitelijk niet mijn probleem ;)
Aparte auto, maar volgens mij inderdaad net zo'n moneypit als de murena :)
Zeker, als ik voor kwaliteit en betrouwbaarheid was gegaan, had ik net als vrienden van mij 12 jaar geleden een nieuwe Toyota moeten kopen. Daar rijden ze nog steeds in.

De build quality van een 20 jaar oude 480 met 325k op de teller is vergelijkbaar met een 30 jaar oude Murena. Ik voel me helemaal thuis :P Gelukkig is de onderdelenvoorziening iets beter, maar niet heel veel, want een paar jaar geleden heeft Volvo alle overgebleven onderdelen verschrot en er is geen gespecialiseerde garage à la Carjoy die dergelijke onderdelen heeft opgekocht. Er zijn er ongeveer 80.000 van gebouwd en er zit een Renault motor en bak in, dus wat dat betreft niet zo'n probleem, maar achterlichten zijn net zo duur als die van een Murena bijvoorbeeld.

Posted: Mon Apr 21, 2014 8:50 pm
by oetker
gefeliciteerd.
Hele fijne auto's die 480's
Gezien de leeftijd van deze zal je zeker af en toe wat te doen.
Andere auto, zelfde hobby.
Veel plezier er mee.

Herman

Posted: Mon Apr 21, 2014 10:39 pm
by matramurena
Gefeliciteerd met deze wagen! Een leuke en aparte wagen weer, net zoals de Murena eigenlijk.

Zelf heb ik een 15 jaar oude V70 met 320k op de teller. Geen problemen mee en de 2,5 motor is onverwoestbaar. Maar een 480 is toch wel wat exclusiever en duurder in onderhoud en onderdelen denk ik...

Posted: Wed May 07, 2014 1:47 pm
by brinkie
matramurena wrote:Gefeliciteerd met deze wagen! Een leuke en aparte wagen weer, net zoals de Murena eigenlijk.
En het "Made in the Netherlands" staat ook wel leuk op een typeplaatje :)
Zelf heb ik een 15 jaar oude V70 met 320k op de teller. Geen problemen mee en de 2,5 motor is onverwoestbaar. Maar een 480 is toch wel wat exclusiever en duurder in onderhoud en onderdelen denk ik...
De V70 is een stuk steviger en daar zijn de onderdelen een stuk eenvoudiger van. Maar een V70 is ook een stuk minder exclusief. ;) Aan de andere kant, de 2 liter B20F-motor (een iets vergrote versie van de 1721cc Renault-motor) die erin ligt is dusdanig betrouwbaar, dat de 480-sloperij in principe geen motorblokken op voorraad houdt, niemand komt erom.

Zojuist is voor mij het definitieve afscheid gekomen van de Murena, ik heb bericht dat de JS-DF-11 voortaan als MB-FE 50 door het leven gaat. Ik heb even een traantje weggepinkt en heb de eigenaar nog vele gelukkige jaren samen toegewenst.

Posted: Fri May 09, 2014 10:34 am
by gydomatra
Weet je ook hoe ze het probleem van de ontbrekende KW's op kenteken opgelost hebben? Althands, dat was het probleem toch?

Posted: Fri May 09, 2014 10:51 am
by brinkie
gydomatra wrote:Weet je ook hoe ze het probleem van de ontbrekende KW's op kenteken opgelost hebben? Althands, dat was het probleem toch?
Volgens mij was het meer probleem dat iemand een correct kentekenbewijs wilde voor een 2.2, in plaats van een ambtenaar die zomaar wat invult. ;)

Posted: Thu Jun 12, 2014 12:06 am
by brinkie
Ik mocht de kaasschaaf op 2e pinksterdag op de rollenbank zetten bij AutoWeek Live:

Image
Image
Image

Dit is het resultaat:
Image

Dat is 12 pk en 22 Nm meer dan de fabrieksopgave :D

Ook werd 'ie op de brug gezet voor een technische inspectie, maar m'n Murena was er met 33 jaar toch een stuk beter aan toe dan deze Neder-Volvo met 20 jaar. Motor en bak lekken olie, remleidingen mogen onderhand wel vervangen worden en de waterpomp lekt een beetje.

Posted: Wed Jun 25, 2014 11:51 pm
by matramurena
Meer dan fabrieksopgave zie je niet vaak! ;) Mooi man!

Geen interesse in een V70 toevallig? Ik moet er van eentje af binnen een paar weken.......

Posted: Thu Jun 26, 2014 9:38 am
by brinkie
matramurena wrote:Geen interesse in een V70 toevallig? Ik moet er van eentje af binnen een paar weken.......
Ik heb een armeluis-V50 voor de deur staan oftewel een Ford Focus, dus een V70 erbij is niet zo handig.