Rancho op chassis Rocky

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Rancho op chassis Rocky

Post by jurgen M »

Muddy Bandit was van plan om op een chassis van een Rocky een Rancho te plaatsen. Krijg je zoiets gekeurd in Nederland? RDW. En kan je na die eenmalige keuring zo'n auto in België invoeren en op de weg brengen?
We hebben nl. een plan om op een 4x4 chassis een 2pk of diane te plaatsen; ik zag dat dit in Nl reeds is gedaan op een Suzuki chassis.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Om een 2CV of Diane 4x4 te bouwen ben je een rijdend chassis + bodemplaat met schutbord nodig van een Suzuki Samurai of SJ413, maar dan wel de uitvoering met lange wielbasis en dus niet die korte uitvoering.
De bodemplaat en schutbord moet je dus in dat andere koetswerk gaan lassen, dit is dus een secure en zeer tijdrovende klus die je dus niet eventjes in een weekeindje uitvoert.
Een vergelijkbaar projekt van mij (Suzuki SJ410 met Mini-koetswerk) heeft mij ruim 2 jaar gekost...

In Nederland is zoiets legaal op kenteken te krijgen, het wordt dan een soort "kitcar".
Zolang het chassis en de motor + aandrijflijn ongewijzigd origineel blijft voldoe je aan de 2/3-regeling, dan blijft het verbouwde voertuig gewoon als een Suzuki geregistreerd staan en behoud het zijn kenteken.
Er komt alleen een aanvulende opmerking op je kentekenbewijs te staan dat er een afwijkend koetswerk gemonteerd is.
De verbouwing wordt door de RDW natuurlijk wel gekeurd op degelijkheid.

Daarnaast is het ook handig om ook het kenteken van het donorvoertuig (de body) bij deze keuring te kunnen overleggen, want anders loop je een aardig risico dat de RDW en Douane eerst nog een identiteitsonderzoek gaan doen om na te gaan of dat voertuig niet als gesloopt geregistreerd is, van diefstal afkomstig is, en of er nog achterstallige belastingen verschuldigd zijn.

Wat België betreft: zoiets is daar niet op kenteken te krijgen, ondanks de europese eenwording...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bedankt voor de info; we dachten aan laten keuren in Nederland en dan met een éénmalige keuring importeren in België.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Gaat je niet lukken.

Image

Dit ruim 35 cm verhoogde Suzuki-project was gewoon street-legal in Nederland.
Deze heb ik verkocht naar België (omgeving Brugge), maar de nieuwe eigenaar kan er geen belgische toelating op krijgen tenzij hij de auto eerst weer naar standaard terug gaat bouwen.
(dit is trouwens zo'n lange uitvoering die je nodig bent om er een 2CV-body op te monteren)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 »

Muddy Bandit wrote: Wat België betreft: zoiets is daar niet op kenteken te krijgen, ondanks de europese eenwording...



In Oud-Turnhout rijdt er anders toch een paarse 2CV bestel rond op een 4X4 chassis. Ik ga eens proberen of ik die kerel weet te vinden en vragen hoe hij het gefixt heeft.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

In Oud-Turnhout rijdt er anders toch een paarse 2CV bestel rond op een 4X4 chassis. Ik ga eens proberen of ik die kerel weet te vinden en vragen hoe hij het gefixt heeft.[/quote]

Alvast bedankt :P, waarschijnlijk op oldtimerpapieren van voor 1968.
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 »

jurgen M wrote:In Oud-Turnhout rijdt er anders toch een paarse 2CV bestel rond op een 4X4 chassis. Ik ga eens proberen of ik die kerel weet te vinden en vragen hoe hij het gefixt heeft.
Alvast bedankt :P, waarschijnlijk op oldtimerpapieren van voor 1968.[/quote]




Dus als het chassis van voor 1968 is mag het wel?
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Niet dat het mag maar het kan.
Voor 1968 was er nog geen gelijkvormigheidsattest voor wagens dus kan niemand bewijzen dat die auto er zo niet heeft uitgezien toen hij de fabriek verliet.
In principe kan je, eens de wagen gekeurd en ingeschreven is met een "o"-plaat, er aan doen wat je wilt. De wagen wordt toch niet meer gekeurd.
Maar of het in de praktijk ook lukt???
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik moest even zoeken, maar ik vermoed dat je deze bedoelt... die rijdt daar namelijk ook ergens in de buurt.

Image

Maar deze heeft een nederlands kenteken, en bij mijn weten ook nog steeds het oude kenteken zonder aanvullende opmerking over een andere body. (dus waarschijnlijk ook niet RDW-gekeurd)
Basis is een Suzuki SJ413 LWB.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 »

Muddy Bandit wrote:Ik moest even zoeken, maar ik vermoed dat je deze bedoelt... die rijdt daar namelijk ook ergens in de buurt.

Image

Maar deze heeft een nederlands kenteken, en bij mijn weten ook nog steeds het oude kenteken zonder aanvullende opmerking over een andere body. (dus waarschijnlijk ook niet RDW-gekeurd)
Basis is een Suzuki SJ413 LWB.


Dat is'm!!! Heb ik dan zo scheel gekeken? Nu dacht ik echt dat daar Belgische platen op hingen... Maar ik vind het wel knap gedaan.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hier in belgie mag je daar niet mee de weg op en krijg je niet gekeurd.







grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ga maar even zoeken op Diek 2CV, dan vind je genoeg info over eendenkoetsen op een Suzuki.
Helaas is Diek z'n eigen website niet meer actief :cry: ...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply