Page 1 of 1

Vastgelopen motorblok

Posted: Mon Aug 27, 2012 12:49 pm
by jurgen M
Deze week mijn neef uit de nood proberen te helpen. Hij wil een fiat spider heropstarten, maar deze staat meer dan 11 jaar stil. Roest valt zeer goed mee, remmen zitten nog los ( waren toen volledig vernieuwd) maar het motorblok zit vast van het lange stilstaan.
Zijn er 'tips and tricks' om dit los te krijgen?

Posted: Mon Aug 27, 2012 9:10 pm
by matrafan
Bougies eruit en een spuitbusje kruipolie verdelen over de cylinders.

Tijdje laten trekken eventueel beetje benzine rechtstreeks in de cylinders en dan nogmaals proberen.

Indien niets gebeurd starter eerst controleren of deze niet vastzit.

Posted: Mon Aug 27, 2012 10:39 pm
by Muddy Bandit
Inderdaad, ruim kruipolie via de bougiegaten in de cilinder spuiten en dan een paar dagen laten weken.
En als dit niet werkt geeft diesel of remolie ook nog wel eens succes.
Dan met een sleutel op de krukas rustig proberen er wat beweging in te krijgen, of desnoods in de hoogste versnelling zetten en vervolgens de auto heen en weer wiegen.
Maar ga het niet proberen op de startermotor, je loopt een reƫle kans dat je deze doorbrandt.
Controleer gelijk ook nog even of de kleppenwinkel wel los is, stoterstangen en kleppen willen namelijk ook wel eens vast gaan zitten na jaren van stilstand.

Posted: Tue Aug 28, 2012 2:52 am
by Matra69
Volledig uit elkaar halen en terug opbouwen kan ook al eens helpen... :lol:

Posted: Tue Aug 28, 2012 10:10 am
by oetker
Hmm tja, als het zolang staat en zo vast zit dan zal het blok wel wat revsie nodig hebben.
Jammer dat ze geen maatregelen genomen hebbeb om dit te voorkomen.

Posted: Tue Aug 28, 2012 12:06 pm
by Urbain
Ik heb ooit in een garage gezien dat ze een motor die lang stilgestaan had, zodra die draaide er een halve liter tweetaktolie voorzichtig in de carburator naar binnen goten.
Veel rook natuurlijk, maar het zou de hele kleppenwinkel en de bovenkant van de cylinders goed gesmeerd hebben...

Posted: Tue Aug 28, 2012 9:57 pm
by Muddy Bandit
Je moet er een beetje geduld en geluk mee hebben, langslapers moet je nu eenmaal voorzichtig wakker kussen en niet gelijk aan het werk zetten. :lol:

Als je geluk hebt zijn de bewegende delen gewoon vast gaan zitten doordat alle oliefilms teruggezakt zijn richting het carter... deze gevallen kun je met beleid nog weer goed aan het lopen krijgen.
Maar als je pech hebt heeft vocht (b.v. condens via een openstaande klep of slugde in het carter) z'n verwoestende werk gedaan, en dan zit je al snel aan een gehele revisie.

Leen of huur even een endoscoop en kijk hiermee via de bougiegaten in de cilinders, als je dan al dikke roest ziet weet je gelijk dat totale revisie de uitkomst is. :wink:

Posted: Tue Aug 28, 2012 11:31 pm
by jo
Veel oldtimer halen ze niet uit elkaar, gewoon deftige kruipolie erin en dagen laten werken.
Wat je ook kunt doen is de carterpan eraf halen, kun je ook langs onder kruipolie spuiten .

Posted: Wed Aug 29, 2012 9:42 am
by jurgen M
Auto is altijd droog gestald geweest. Olie ziet er ook nog mooi uit, geen sludge of zo. Zal maar genoeg kruipolie inslaan.