Anti-diefstal

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Anti-diefstal

Post by bassboss »

Onlangs werd een kennis van me geconfronteerd met het ergste dat een oldtimerliefhebber kan overkomen.
Toen hij op een mooie zondagnamiddag zijn peperdure oldtimer even achterliet om een koffietje te gaan drinken, bleek deze bij zijn terugkomst van de aardbol verdwenen.
De wagen was op slot, de pedalen geblokkeerd met een "pedal-lock" en de startonderbreker was ingeschakeld.
De wagen werd dus doodsimpel opgetild en op een platte vrachtwagen gezet.
Waarschijnlijk werd de wagen reeds een paar weken gevolgd en betreft het hier een diefstal "op bestelling".
De wagen in kwestie was binnen het uur waarschijnlijk reeds de grens over...
Een "toevallige" dief heeft immers geen takelwagen bij de hand en zal een wagen met pedaalslot niet zo gauw bij klaarlichte dag proberen te forceren.
Het zal je maar overkomen...
Auto kwijt, zoveel geld en energie erin gestoken maar vooral de emotionele waarde die geen enkele verzekering jou kan terugbetalen!
Het doet me als rechtgeaarde oldtimerliefhebber dan ook nadenken en voor je 't weet ben je zelf de sigaar...

Ik heb ook een stroomonderbreker en een goed zichtbaar stuurslot (dikke stang die duidelijk zichtbaar op het stuur geklemd zit) + contactsleutel en deurslot.
Maar wat doe je als ze de boel opladen???
Ik heb vernomen dat er een soort "tracer" bestaat die je in de wagen kan inbouwen, zodat de wagen overal kan opgespoord worden.
Heeft iemand ervaring met dit soort toestellen en hoe werkt het?
Naar het schijnt zijn er sommige GPS-toestellen die ermee zijn uitgerust, maar meestal neem je je GPS-toestel uit de wagen als je uitstapt, juist om diefstal te vermijden.
Alle tips zijn welkom, want nogmaals, het zal je maar overkomen...
Als blijkt dat zo'n tracer effectief goed werkt, dan zal het niet lang duren eer mijn wagen ermee is uitgerust!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als ik mijn matra alleen laat verstop ik er altijd een tweede gsm in dan kunnen ze hem altijd op sporen.







grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Zoek op Gps tracking, bestaat al in veel merken.
Ook tom tom heeft dat, zit vaak in bestelwagens.
2 weken geleden hebben ze in Duitsland nog zoi een Belgische kraan aan de Poolse grens weten te stoppen.
In de Avantime zet ik ook zoiets.
Denkelijk deze http://www.spy3k.be/unpack_and_track_GP ... acker.html
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, een nachtmerrie is het. Het zal je maar overkomen. De kans dat je het gestolen voertuig ooit terug krijgt is zeer klein. Je denkt toch niet dat de politie daar naar gaat zoeken of er moet een moord mee gebeurd zijn.
Als je heel veel geluk hebt en ze er bij toeval uitkomen kan het zijn dat het voertuig terug komt.
Zelfs met traceer mogelijkheid denk ik dat ze geen moeite doen.
Het enige wat je kunt doen is het de dieven zo moeilijk mogelijk maken.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Al die klemmen en beugels waarmee je de handrem-versnellingpook of pedalen-stuur verbindt werken (meestal) niet echt, ze zijn meer afschrikkend als effectief.

Een beugel waarmee je de handrem aan de versnellingpook koppelt is meestal heel simpel, snel en geruisloos te verwijderen, even de pookknop losdraaien en je pakt hem er zo af. :wink:

Een beugel die het stuur met de pedalen verbindt is ook vrij snel los te krijgen ook al is die van titanium gemaakt... de snelle dief zaagt even het stuur door en pakt hem er vervolgens zo af. :o

Startonderbrekers zijn op zich leuke dingen, maar helaas zijn de meesten ook vrij snel te omzeilen en wordt het dashboard daarbij aardig mishandeld tijdens de poging tot diefstal.

Ik ben zelf meer een voorstander van een simpele benzine-afsluiter.
Zo'n afsluitertje kun je bij elke LPG-installateur kopen, en voordat de dief ontdekt heeft welk schakelaartje hij om moet zetten nadat hij een paar meter heeft kunnen rijden is hij al lang gevlucht... want een "auto met pech" trekt immers overal aandacht. :lol:

En voor de gelegenheids oplaad-dieven kan een "track and trace" wel een oplossing zijn, maar bij de professionele oplaad-dief het is inmiddels ook al bekend hoe je dit signaal kunt verstoren tijdens het transport... :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik heb een accusleutel onder het dashboard zitten waarmee je de gehele accu loskoppelt van alle verbruikers. Als ik hem in de "grote stad" moet parkeren zullen ze dit niet zo snel terugvinden, dus de kans op diefstal is gering...
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, de prof autodief heeft een tracer voor gps signalen bij zich.
Zo'n telefoon geeft namelijk een communicatiesignaal naar de mast.
Dat is dan zo op te pikken.
Zo stelen ze ook mobieltjes op parkeerterreinen uit auto's.
Ze zien signaal en slaan de ruit in om te zoeken naar de mobiel, dus als je zo'n apparaat in de auto hebt is die ook nog mikpunt van vandalisme.
Tegen opladen is geen kruit gewassen of je moet hem aan een ketting aan een lantaarnpaal vastzetten.
En dan nog.....enz
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply