Page 1 of 1

Weet er iemand iets van een automaat af?

Posted: Sun Apr 10, 2011 1:54 pm
by bart_heemskerk
Om te beginnen heb ik van automatische versnellingsbakken absoluut geen verstand. :oops:

De automatische versnellingsbak van mijn mercedes 250 coupé uit 1969 heeft kuren.
Hij heeft 4 gangen, en hij schakelt ook 4x op. De 4e keer opschakelen gebeurt bij 50kmh. Als ik dan 80kmh rij, dan brult de motor het uit. Alsof Harder dan 80 rij ik dan ook niet.

Het overschakelen in het algemeen gebeurt bij vrij hoge toerentallen.

De vorige eigenaar zegt, dat de verkeerde bak erin ligt, die de verkeerde overbrengingen heeft. Nou heb ik een bak erbij gekocht, die uit dezelfde auto komt. Maar de nummers die op die bak staan, komen overeen met de bak uit mijn auto. De bak lijkt me dus wel juist!
De differentieel is ook juist.

De olie die erin zit, heb ik vernieuwd. de oude olie zag er echter mooi schoon rood uit. Het heeft geen verbetering gebracht.

Nou verdenk ik de koppel omvormer. Is daar iets aan te controlleren? Hoe werkt zo'n ding eigenlijk?

Image

Posted: Sun Apr 10, 2011 8:13 pm
by zeuneke
Bart , zo'n bakken is echt wel specialistenwerk, bij ons in de garage werden die nooit zelf open gedaan, altijd naar de gespecialiseerde firma's gestuurd.
Een ervan was AUTRAC als ik mij niet vergis, geef hen misschien eens een belletje , kan al veel ophelderen, en anders daar binnen brengen.
Is het een ZF bak ? Ik werk met ZF Belgie samen en kan hen wel om info vragen ivm de correctheid van de bak .

Groeten

Frank

Posted: Fri Apr 15, 2011 8:11 pm
by oetker
Wat ik er nog van weet, in mijn AMC Pacer zat er een apparte bak met schoepen die recht tegenover elkaar stonden..
Door de werveling van de vloeistof pakte die op volgens mij.
Deze koppelomvormer had een appart vloeistof reservoir.
Als die te laag is dan werkt het ook niet goed.
Weet niet of dat met de Mercedes ook het geval is, maar je zou is kunnen kijken.

Een andere vorm die ik ken is een Wilson bak.
Die werkt met tandringen en sattelieten.
Die tandringen werden geremd met rembanden.
Hier zit een soort remvoering op.
Deze kunnen gesteld worden, maar als ze versleten zijn is het gebeurd.
Dan gaat de automaat slippen.

Posted: Sat Apr 16, 2011 12:24 pm
by bart_heemskerk
Het schijnt nou dat de verkeerde differentieel in zit. Er hoort een 1:3.69 in te zitten, maar ik heb er een 1:3.92 in zitten. De verkeerde eind overbrenging verklaart waarom de topsnelheid nu 80kmh is. Maar eigenlijk ook weer niet. Het verschil tussen 3,69 en 3,92 is maar 6%. Een 6% hogere topsnelheid is 85 kmh :-?

De koppel omvormer lijkt me wel in orde. Als ik rij merk ik niet dat er "slip" is tussen motor en aandrijving. Het voelt als een vaste koppeling. Kom ik toch op de bak uit. Denk dat ik toch maar die andere bak die ik erbij heb gekocht ga monteren.

Zal er haast mee moeten maken, want in juni trouwt mijn broer, en de trouw auto.............

Posted: Sat Apr 16, 2011 4:20 pm
by oetker
en de trouw auto............. Moet met 150 naar het stadhuis 8)

Posted: Sat Apr 16, 2011 5:47 pm
by jo
Bart die diff zijn overbrenging is na de versnelling, dat kun je niet 1/1 op de snelheid zetten.

Posted: Sat Apr 16, 2011 6:42 pm
by benny
Ik denk dat de vulling van de koppelomvormer ontregeld is en er daardoor te weing olie op de schoepen geslingerd wordt. waardoor de motor ook zo snel draait( vanwege te weinig weerstand in de omvormer). Aangezien hij daardoor zeer snel op toeren komt, schakelt hij snel een versnelling hoger zonder dat je snel rijdt en daardoor dus aan 80 km/h reeds je topsnelheid haalt.

Posted: Sat Apr 16, 2011 8:53 pm
by bart_heemskerk
benny wrote:Ik denk dat de vulling van de koppelomvormer ontregeld is en er daardoor te weing olie op de schoepen geslingerd wordt. waardoor de motor ook zo snel draait(
Dat zou misschien kunnen. Het viel me wel eens op dat als het oliepeil nabij minimum komt, de bak niet verder komt dan de eerste gang. Een scheut olie erbij, en het was weer "goed" (de bak lekt iets olie, waardoor er soms een scheutje bij moet) Het zou kunnen dat de peilstok niet juist is, dat er veel meer olie in moet? Dat is makkelijk te proberen.

Posted: Sat Apr 16, 2011 9:56 pm
by oetker
Je moet dat met warme draaiende motor meten meen ik me vaag te herinneren.
Zit er geen instructieboekje bij?