Page 1 of 1

Xenon, hoe zit het met politie vs APK

Posted: Mon Oct 04, 2010 7:46 pm
by Richard
Nu de avonden langer worden en het weer slechter, zit ik er aan te denken de lampen in mijn VW te vervangen voor xenon exemplaren.

Ten eerste is het al goed denken over de configuratie, xenon of bi-xenon.

Ook belangrijk is de wetgeving. Ik begrijp dat de APK het toelaat als het lichtbeeld goed is, maar dat de politie een boete kan geven voor xenon in een niet xenon goedgekeurde lamp.

Weet iemand hoe dit zit ?

Posted: Mon Oct 04, 2010 11:11 pm
by dieterwieter
Hoi makker,

kort door de bocht: zorg dat er een E-keurmerk op de lampen zit, automatische hoogteverstelling én een wasinstallatie.

Volgens mij zijn dit de Europese basisvoorwaarden om op een wettelijke manier after-marktet xenon te installeren.

Desondanks: ga zeker de voor jou geldende (NL) regels even opvragen bij de bevoegde instanties.

Succes!

Posted: Tue Oct 05, 2010 6:23 pm
by matramurena
Volgens mij is dit vanaf dit jaar verboden. Er dienen de lampen in te zitten die er af-fabriek in horen te zitten. Ik kan ernaast zitten maar volgens mij is dit in Maart in de APK wetgeving zo aangepast.

Posted: Tue Oct 05, 2010 6:28 pm
by Richard
voor de APK heb ik begrepen van een keurmeester is het geen probleem mits het lichtbeeld maar goed is. Maar de lamp behuizing moet een bepaalde code hebben en daar is de politie weer 'scherp' op. Boete kan schijnbaar 60 euro zijn. Maarja ik vraag mij dus af hoe daar op gecontroleerd wordt. Ik lees dat als het licht maar niet verblindt (goed is afgesteld) het wel mee zal vallen, maarja.............

Posted: Tue Oct 05, 2010 6:55 pm
by jurgen M
Richard wrote:voor de APK heb ik begrepen van een keurmeester is het geen probleem mits het lichtbeeld maar goed is. Maar de lamp behuizing moet een bepaalde code hebben en daar is de politie weer 'scherp' op. Boete kan schijnbaar 60 euro zijn. Maarja ik vraag mij dus af hoe daar op gecontroleerd wordt. Ik lees dat als het licht maar niet verblindt (goed is afgesteld) het wel mee zal vallen, maarja.............
Heb toch al een boete van 60 euro gekregen omdat mijn lichten niet 'wit' genoeg waren.... waren idd aftermarket H3 tjes die een iets witter -beetje blauwachtig licht gaven...

Posted: Tue Oct 05, 2010 7:04 pm
by Richard
okay, was dat met de Murena ? weet je hoeveel K dat was ?

Posted: Tue Oct 05, 2010 7:14 pm
by jurgen M
Richard wrote:okay, was dat met de Murena ? weet je hoeveel K dat was ?
Was idd met de Murena, had toen zelfs het kleurenspectrum meegestuurd en een papier van de fabrikant van de lampjes; antwoord van de rechtbank, Je mag enkel lampjes monteren zoals deze door de fabrikant werden gemonteerd op het moment van eerste inschrijving...
K waarde 5997 denk ik (koud wit ) is ondertussen al enkele jaren geleden

Posted: Tue Oct 05, 2010 7:51 pm
by djapo
Kan je er gewoon inzetten, mits het lichtbeeld goed is is er verder geen probleem.
Vanaf 2003 dien je ruitensproeiers, hoogte verstelling ed. te hebben, daarvoor is aftermarket een probleem.
Ik heb bi-xenon reeds een aantal jaren in mijn chevy zitten, bij de apk en aanhouding door politie geen problemen mee ondervonden!
Qua kleurtemperatuur zou het ook niet hoeven uitmaken, zolang er maar wit of geel licht aan de voorkant wordt gevoerd, ga je naar 8000 - 10.000 grd kelvin kom je in het zichtbare blauwe/paarse gebied en zou oom agent moeilijk kunnen doen. Echter kan je iig tot 8000 grd/K het aanvechten met succes!

Beste is om geen problemen te ondervinden rond de 6000 grd/K te zitten, dat is daglicht, zit je altijd goed! Let wel even op de wattage.

Succes!

Posted: Tue Oct 05, 2010 8:03 pm
by Richard
ik zat aan 6000 te denken maar het is dus niet voor de Murena. Wattage... kan je een tip geven ?

Posted: Tue Oct 05, 2010 8:31 pm
by djapo
De wet zegt iets over de maximale wattage en niet over de maximale lumen. Welke eigenlijk is achterhaald.
Maximaal mag je 55 watt aan de voorzijde voeren, let wel dat een 35 watt xenon al meer dan het 3-voud aan lumen geeft tov een conventionele lamp. Ik heb daarom ook gekozen voor een 35 watt xenon, welke meer dan genoeg is. Er zijn ook hogere wattages in xenon te verkrijgen echter is de vraag of dat toegevoegde waarde heeft!

Posted: Tue Oct 05, 2010 8:47 pm
by Richard
okay, dank voor de info....... denk dat ik maar eens een proefje ga doen met de 6000k bi-xenon......

Posted: Tue Oct 05, 2010 8:56 pm
by matramurena
Even gegoogled:

Regels omtrent APK en xenon verlichting
Sinds enkele weken is er veel te doen omtrent de nieuwe regels van het voertuigregelement welke op 1 mei 2009 van kracht zijn geworden. Bij deze willen wij u juist informeren omtrent de regels betrekking hebbende op xenon verlichting. Als basisregel geldt: Gasontladingslampen (xenon-lampen) mogen enkel in goedgekeurde armaturen ingebouwd worden. Op alle armaturen staan een of meerdere codes. Voor gasontladingslampen DC, DR en DCR. Voor halogeen lampen HC, HR en HCR. Deze regeling geldt voor alle voertuigen. Tijdens de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Wel kan hierop gecontroleerd worden door de politie. De verwachting is dat enkel auto's met hinderlijke verlichting gecontroleerd en eventueel beboet worden. Daarnaast blijft de oude regeling omtrent de aanvullende eisen gehandhaafd: Voertuigen vanaf 1 januari 2007 moeten voorzien zijn van een koplampreinigingsinstallatie (wordt bij APK gecontroleerd) en een automatische hoogteregeling (wordt bij de APK NIET gecontroleerd). Uiteraard moet de verlichting wel voldoen aan de andere eisen in de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur!

Posted: Sat Nov 20, 2010 9:39 am
by Richard
momenteel heb ik maar even gekozen voor een middenweg. heb 2 relais boxjes gemaakt om zodoende de H4's rechtstreeks (gezekerd) op de accu te koppelen. Dit scheelde al iets. De H4's heb ik vervangen voor knalwitte philips H4 xenon look (4000k) lampen, deze geven een stuk witter licht. Ik moet zeggen dat dit het zicht verbetert, moet de lampen nog even weer op goede hoogte stellen maar dan denk ik dat ik weer even mijn doel bereikt heb. Voordeel geen discussie met de politie

Posted: Sun Nov 21, 2010 12:45 am
by oetker
je kunt inderdaad maar beter op zeker gaan.
De politie is momenteel een soort heksenjacht op foute lampen begonnen.
Wat me ook opvalt is het opvallend hoge aantal defecte lampen van de modernere auto's
Ik durf wel te beweren dat 1 op de 50 auto's momenteel wel een koplamp defect heeft.
De Chinezen slaan schijnbaar weer toe op dit front :P

Posted: Sun Nov 21, 2010 10:47 am
by Urbain
Ik heb het ondertussen gehad met die extra witte en andere lampen die meer licht geven. Op mijn dagelijks voertuig heb ik verschillende merken geprobeerd, ze geven inderdaad meer en witter licht, maar de levensduur is bedroevend. Met zowel Philips als Osram geraak ik net aan 8000Km. (3 sets per jaar!) Ik rij veiligheidshalve wel constant met de lichten aan. Als je dan de prijs van die dingen ziet, ben ik terug overgeschakeld op klassieke lampjes. Wel mat minder licht maar slechts een fractie van de prijs...

Posted: Thu Nov 25, 2010 7:04 pm
by Richard
ahhhhhh, bij Philps stond op de verpakking dat ze veel langer meegaan dan vergelijkebare producten van andere merken, dus dat zal toch wel kloppen....... 8)

Posted: Thu Nov 25, 2010 7:26 pm
by oetker
Dat klopt, sommige lampen zelfs maar 400 uur.
Mijn Philips vision plus doen het na 20 uur branden in 1.5 jaar nog steeds.
Ik zal dus nog wel wat jaren nodig hebben voor ze kapot gaan.

Posted: Thu Nov 25, 2010 7:44 pm
by jo
Mijn blue visions zitten er al dik 20000km in, minstens de helft hebben ze ook degelijk gebrand.
Eigenlijk nog nooit zo eentje moeten vervangen ook niet in vorige auto's.
Nu vind ik de kostprijs van die lampen (wat is het 10€?) wel een prima investering vermits ze echt beter zicht geven, en ook al moesten ze na 5000km al kapot gaan.
Natuurlijk wel als je ze makkelijk kunt steken, sommige wagens moet de halve kop eraf om aan de lampen te kunnen.