Xenon, hoe zit het met politie vs APK

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Xenon, hoe zit het met politie vs APK

Post by Richard »

Nu de avonden langer worden en het weer slechter, zit ik er aan te denken de lampen in mijn VW te vervangen voor xenon exemplaren.

Ten eerste is het al goed denken over de configuratie, xenon of bi-xenon.

Ook belangrijk is de wetgeving. Ik begrijp dat de APK het toelaat als het lichtbeeld goed is, maar dat de politie een boete kan geven voor xenon in een niet xenon goedgekeurde lamp.

Weet iemand hoe dit zit ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi makker,

kort door de bocht: zorg dat er een E-keurmerk op de lampen zit, automatische hoogteverstelling én een wasinstallatie.

Volgens mij zijn dit de Europese basisvoorwaarden om op een wettelijke manier after-marktet xenon te installeren.

Desondanks: ga zeker de voor jou geldende (NL) regels even opvragen bij de bevoegde instanties.

Succes!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Volgens mij is dit vanaf dit jaar verboden. Er dienen de lampen in te zitten die er af-fabriek in horen te zitten. Ik kan ernaast zitten maar volgens mij is dit in Maart in de APK wetgeving zo aangepast.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

voor de APK heb ik begrepen van een keurmeester is het geen probleem mits het lichtbeeld maar goed is. Maar de lamp behuizing moet een bepaalde code hebben en daar is de politie weer 'scherp' op. Boete kan schijnbaar 60 euro zijn. Maarja ik vraag mij dus af hoe daar op gecontroleerd wordt. Ik lees dat als het licht maar niet verblindt (goed is afgesteld) het wel mee zal vallen, maarja.............
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Richard wrote:voor de APK heb ik begrepen van een keurmeester is het geen probleem mits het lichtbeeld maar goed is. Maar de lamp behuizing moet een bepaalde code hebben en daar is de politie weer 'scherp' op. Boete kan schijnbaar 60 euro zijn. Maarja ik vraag mij dus af hoe daar op gecontroleerd wordt. Ik lees dat als het licht maar niet verblindt (goed is afgesteld) het wel mee zal vallen, maarja.............
Heb toch al een boete van 60 euro gekregen omdat mijn lichten niet 'wit' genoeg waren.... waren idd aftermarket H3 tjes die een iets witter -beetje blauwachtig licht gaven...
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, was dat met de Murena ? weet je hoeveel K dat was ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Richard wrote:okay, was dat met de Murena ? weet je hoeveel K dat was ?
Was idd met de Murena, had toen zelfs het kleurenspectrum meegestuurd en een papier van de fabrikant van de lampjes; antwoord van de rechtbank, Je mag enkel lampjes monteren zoals deze door de fabrikant werden gemonteerd op het moment van eerste inschrijving...
K waarde 5997 denk ik (koud wit ) is ondertussen al enkele jaren geleden
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Kan je er gewoon inzetten, mits het lichtbeeld goed is is er verder geen probleem.
Vanaf 2003 dien je ruitensproeiers, hoogte verstelling ed. te hebben, daarvoor is aftermarket een probleem.
Ik heb bi-xenon reeds een aantal jaren in mijn chevy zitten, bij de apk en aanhouding door politie geen problemen mee ondervonden!
Qua kleurtemperatuur zou het ook niet hoeven uitmaken, zolang er maar wit of geel licht aan de voorkant wordt gevoerd, ga je naar 8000 - 10.000 grd kelvin kom je in het zichtbare blauwe/paarse gebied en zou oom agent moeilijk kunnen doen. Echter kan je iig tot 8000 grd/K het aanvechten met succes!

Beste is om geen problemen te ondervinden rond de 6000 grd/K te zitten, dat is daglicht, zit je altijd goed! Let wel even op de wattage.

Succes!
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zat aan 6000 te denken maar het is dus niet voor de Murena. Wattage... kan je een tip geven ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

De wet zegt iets over de maximale wattage en niet over de maximale lumen. Welke eigenlijk is achterhaald.
Maximaal mag je 55 watt aan de voorzijde voeren, let wel dat een 35 watt xenon al meer dan het 3-voud aan lumen geeft tov een conventionele lamp. Ik heb daarom ook gekozen voor een 35 watt xenon, welke meer dan genoeg is. Er zijn ook hogere wattages in xenon te verkrijgen echter is de vraag of dat toegevoegde waarde heeft!
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, dank voor de info....... denk dat ik maar eens een proefje ga doen met de 6000k bi-xenon......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Even gegoogled:

Regels omtrent APK en xenon verlichting
Sinds enkele weken is er veel te doen omtrent de nieuwe regels van het voertuigregelement welke op 1 mei 2009 van kracht zijn geworden. Bij deze willen wij u juist informeren omtrent de regels betrekking hebbende op xenon verlichting. Als basisregel geldt: Gasontladingslampen (xenon-lampen) mogen enkel in goedgekeurde armaturen ingebouwd worden. Op alle armaturen staan een of meerdere codes. Voor gasontladingslampen DC, DR en DCR. Voor halogeen lampen HC, HR en HCR. Deze regeling geldt voor alle voertuigen. Tijdens de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Wel kan hierop gecontroleerd worden door de politie. De verwachting is dat enkel auto's met hinderlijke verlichting gecontroleerd en eventueel beboet worden. Daarnaast blijft de oude regeling omtrent de aanvullende eisen gehandhaafd: Voertuigen vanaf 1 januari 2007 moeten voorzien zijn van een koplampreinigingsinstallatie (wordt bij APK gecontroleerd) en een automatische hoogteregeling (wordt bij de APK NIET gecontroleerd). Uiteraard moet de verlichting wel voldoen aan de andere eisen in de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

momenteel heb ik maar even gekozen voor een middenweg. heb 2 relais boxjes gemaakt om zodoende de H4's rechtstreeks (gezekerd) op de accu te koppelen. Dit scheelde al iets. De H4's heb ik vervangen voor knalwitte philips H4 xenon look (4000k) lampen, deze geven een stuk witter licht. Ik moet zeggen dat dit het zicht verbetert, moet de lampen nog even weer op goede hoogte stellen maar dan denk ik dat ik weer even mijn doel bereikt heb. Voordeel geen discussie met de politie
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

je kunt inderdaad maar beter op zeker gaan.
De politie is momenteel een soort heksenjacht op foute lampen begonnen.
Wat me ook opvalt is het opvallend hoge aantal defecte lampen van de modernere auto's
Ik durf wel te beweren dat 1 op de 50 auto's momenteel wel een koplamp defect heeft.
De Chinezen slaan schijnbaar weer toe op dit front :P
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb het ondertussen gehad met die extra witte en andere lampen die meer licht geven. Op mijn dagelijks voertuig heb ik verschillende merken geprobeerd, ze geven inderdaad meer en witter licht, maar de levensduur is bedroevend. Met zowel Philips als Osram geraak ik net aan 8000Km. (3 sets per jaar!) Ik rij veiligheidshalve wel constant met de lichten aan. Als je dan de prijs van die dingen ziet, ben ik terug overgeschakeld op klassieke lampjes. Wel mat minder licht maar slechts een fractie van de prijs...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ahhhhhh, bij Philps stond op de verpakking dat ze veel langer meegaan dan vergelijkebare producten van andere merken, dus dat zal toch wel kloppen....... 8)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat klopt, sommige lampen zelfs maar 400 uur.
Mijn Philips vision plus doen het na 20 uur branden in 1.5 jaar nog steeds.
Ik zal dus nog wel wat jaren nodig hebben voor ze kapot gaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Mijn blue visions zitten er al dik 20000km in, minstens de helft hebben ze ook degelijk gebrand.
Eigenlijk nog nooit zo eentje moeten vervangen ook niet in vorige auto's.
Nu vind ik de kostprijs van die lampen (wat is het 10€?) wel een prima investering vermits ze echt beter zicht geven, en ook al moesten ze na 5000km al kapot gaan.
Natuurlijk wel als je ze makkelijk kunt steken, sommige wagens moet de halve kop eraf om aan de lampen te kunnen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply