De andere auto wil ook aandacht (electra vraag)

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

De andere auto wil ook aandacht (electra vraag)

Post by Richard » Fri Aug 27, 2010 7:46 pm

Mijn dagelijks vervoer is een VW Corrado VR6. Deze heeft al een tijdje en vaag electra kwaaltje dat nu nu en dan opduikt. Momenteel doet het zich weer voor en ik wil er nu maar eens wat aandacht aan gaan besteden.

Suggesties zijn welkom.

de kwaal:

Als de auto is gestart en ik zet de verlichting aan slaat de auto zo nu en dan weer af. Dit gebeurt als de schakelaar op de dimlicht stand komt.

Alle stroom valt uit en het duurt even tot die weer terugkeert (er lijkt een beveiling actief maar dat zit er dacht ik niet op), de tijd tussen uitgaan en terugkeren varieert en om het lastig te maken doet de storing zich niet altijd voor.

Ik werd al eens getipt om het contact blokje onder het contactslot te vervangen, dat heb ik maanden terug dus gedaan. het ging lang goed, maar nu is het terug.

De wagen heeft ook een load reduction relay, die naar mijn inzicht de enige link is tussen contact en verlichting, maar als ik die eruit haal lijkt dit weinig uit te halen.

Heeft iemand ervaring met dit vage verschijnsel ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
oetker
Posts: 7609
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Aug 27, 2010 10:05 pm

Omdat het zo zeldzaam optreed kan dit zeer lastig zijn.
Je zegt alle stroom valt uit, maar heb je dat ook hier of daar gemeten op die momenten?
Dit vraagt een systematische aanpak waarbij je een aantal strategische controlepunten een lampje moet zetten.
Dan kun je een begin van conclusies trekken op het moment dat het zich voor doet.
Je kunt natuurlijk ook even een beetje geluk zoeken.
Het meest voorkomende probleem is corrosie in stekkers of massacontacten.
Als echt alle stroom weg valt zou ik eerst de zware accu en massacontacten op chassis en motor even nalopen (blank maken en invetten zuurvrije vaseline).
Connecters inspuiten met WD-40 en uitblazen.
Niet erg wetenschappelijk maar het zou kunnen helpen.
Succes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1577
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Fri Aug 27, 2010 10:14 pm

Heb je dit alleen als je de verlichting inschakelt, of ook met andere stroomverbruikers?

Als het alleen bij de verlichting is moet je het ergens bij de schakelaar of verbindingen gaan zoeken, maar als het probleem zich ook voordoet bij andere stroomverbruikers kan er ook een storing in de boordcomputer zitten.

Het is vaak een kwestie van lang zoeken met een portie dom geluk erbij... (en daarom lust ik die modernere auto's ook niet. :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Fri Aug 27, 2010 10:47 pm

Ik heb juist het idee dat het niet direct met 'moderne' electronica te maken heeft maar misschien meer met de leeftijd van bepaalde delen of idd corrosie.

Allereerst zat ik aan de lichtschakelaar te denken en die is dus ook al vervangen. Betaal je tegenwoordig gewoon 100 euro voor :-( mooi ding maar ook nog het probleem.

ik ga morgen de stuurkolom eens loshalen en de contacten riching zekeringkast nalopen. De aardcontacten pak ik dan ook even mee.

Wat mijn grootste hoofdbreker is, is het wegblijven van de stroom voor een bepaalde periode. Kan het zijn dat er in de zekeringkast ergens overspannings beveiliging zit ? (op de schema's zie ik ze niet) De zekeringen blijven keurig heel....

Op welke plekken zou ik de controle lampjes moeten plaatsen volgens jouw Oetker ?? Meten is lastig, want voordat de eerste meetpen erin zit is de spanning al terug
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
matramurena
Posts: 789
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena » Fri Aug 27, 2010 11:38 pm

Vreemd dat alle stroom wegvalt en er geen zekering uit valt. Dat zou toch wijzen op een beveiliging die op zijn donder krijgt. Als het alleen is als je het dimlicht aan zet is het nog vreemder.... Met corrosie zou je verwachten dat de verlichting het niet meer doet of hooguit je zekering eruit klapt...

Misschien op een VW forum eens navragen of dit een kwaal is die vaker voorkomt.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2003 Mercedes V-klasse 210 CDI
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
1976 Joda 24 Tur, Bukh DV20

User avatar
oetker
Posts: 7609
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Aug 27, 2010 11:41 pm

Quote
--------
Op welke plekken zou ik de controle lampjes moeten plaatsen volgens jouw Oetker
===========================================================

Dan zou ik het schema moeten bestuderen.
Ik ken de Corado niet zo.
Tijdens het uitvallen moet je opmerkzaam zijn.
Valt echt alles weg dan moet je in principe vanaf de accu gaan denken.
Als er ergens nog iets werkt op dat moment dan kun je in het schema weer verder denken.
Het load reduction relay schakelt veel af in de auto tijdens starten, maar zal de voeding van computer en injectie/ontsteekcircuit niet uitschakelen dus is in mijn ogen niet verdacht.
Als er een computersturing in zit kan deze ook dingen beinvloeden.
Dan moeten storingscodes uitgelezen worden voor conclusies.
Het gebeurd met dimlicht aanzetten zeg je.
Als daar sluiting zit dan zou er een fuse uit moeten vliegen, maar dan zou die ook niet terug komen, tenzij er thermische breakers in zitten.
Vermoedelijk vraagt die belasting te veel van een bepaald circuit of slecht contact relays.
Iedere merk/type auto is in principe anders opgebouwd dus een echt goed antwoord is niet zo maar uit de mouw te schudden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
jo
Posts: 1512
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sat Aug 28, 2010 12:47 am

Ik zou beginnen met de lampen uit hun fitting te halen, testen.
Dan relais van de lampen er tussenuit halen, testen.
1 voor 1 nooit 2 dingen gelijk want dan weet je de oorzaak nog niet.
Ik heb zo eens een probleem met de Escort RS 16 I gehad, als je de pinklichten gebruikte bij draaiende motor blies je de ECU op, ik heb de wagen dan maar weggedaan maar dat is een stap te ver zeker? :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Sat Aug 28, 2010 10:28 am

jo wrote: ik heb de wagen dan maar weggedaan maar dat is een stap te ver zeker? :lol:


Daar maak je een goede inschatting :D

Ik zal iig de stuurkolom een verwijderen. Wat uit eerdere vragen op het Corrado forum kwam was het contactblokje, dat standaard een kwaal blijkt. Ik zal nu de bedrading verder richting zekeringkast vervangen en als ik zin heb, wissel ik misschien ook wel de zekeringkast uit. T zal er niet slechter van worden, en ik heb het toch liggen.

als het er dan nog is, ga ik weer verder zoeken. Ik zal idd ook eens de rest van de electra in de gaten houden. Je bent als het voorkomt toch het meest geconcentreerd op het dashboard en starter enz.......

Lampen eruit en erin en de contacten nalopen zal ik zeker doen. Dat het on de lampen zelf zit verwacht ik eigenlijk niet, omdat ik zou denken dat ze eenmailg kortsluiting geven en vervolgens zijn doorgebrand.

ik zoek weer even verder......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
jo
Posts: 1512
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sat Aug 28, 2010 12:34 pm

Met die lampen zou je weten of het door de belasting is, dan zijn massa problemen goed mogelijk.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Sat Aug 28, 2010 12:49 pm

okay....... dat is idd ook een idee........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Mon Nov 29, 2010 12:04 pm

Is dit al opgelost?

User avatar
Richard
Posts: 1816
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard » Mon Nov 29, 2010 12:26 pm

Ik heb alle aarde contact schoongemaakt en dat scheelde, de wagen slaat niet meer af (althans niet door het aanzetten van de verlichting). Inmiddels heb ik e.e.a. ook ontlast doordat ik een paar relaisboxjes heb geplaatst tussen de verlichting.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015

dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter » Tue Nov 30, 2010 8:45 pm

Zo stond ik ooit in panne ; de ZX wou niet starten...
Depannage gekomen ; niet direct iets te vinden.
Depanneur belt even met collega.
Die geeft blijkbaar de tip om een flinke klap te verkopen op 't dashboard.
En wat denk je...vrooeeem! :o

Nadien natuurlijk wel 't probleem laten repareren. :wink:
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen

Post Reply