Page 1 of 1

APK in Nederland.

Posted: Sat Mar 06, 2010 1:59 pm
by oetker
Af en toe zie ik bij de garagist dingen die die gewoon niet door de beugel kunnen.
Sommige auto's voor de APK keuring blijven wel is tot vrijdag staan.
Als ik dan maandag kom is de wagen gekeurd.
Voor mij staat dan vast dat het een afkeur moet zijn, maar het er is een trucje wat ze uithalen.
Ze weten gewoon dat als er vrijdag om 16 uur 55 wordt afgemeld er geen steekproef meer plaats vind.
Ambtenaren werken niet over :lol:
Deze wagen werd gewoon even afgemeld voor deze camouflerende werkzaamheden.
Image
Image
Image
Image
Ergste is dat deze auto van de garagist zelf is.
Buiten staan nog 2 exemplaren op een stille vrijdagmiddag te wachten.
Image
Heel bedenkelijk allemaal.

Posted: Sat Mar 06, 2010 3:43 pm
by jurgen M
Het moet veilig blijven natuurlijk, in België heb ik de indruk dat de keuring meestal objectief verloopt (alhoewel mijn murena al eens werd afgekeurd voor 'roest motorkap'... :-? ) en auto's die in Nl wel APK halen kunnen bij ons afgekeurd worden.

Posted: Sat Mar 06, 2010 3:59 pm
by hendrik
Dat krijg je bij ons ook wel niet door de keuring hier in belgié.


grt harry de matra.

Posted: Sat Mar 06, 2010 4:40 pm
by oetker
Dit is een voorbeeld van wat wij noemen matswerk.
Deze auto heeft buiten de dorpels nog wel 6 afkeurpunten.
Word alleen een beetje mee om de deur gereden.
Moet alleen APK hebben om te verkopen (€500.-), en is ook al min of meer verkocht.
De keuring is verricht door een goed bekende staande garage.
Er komt een Peugeot Expert voor terug van 2001.
Bedenkelijk werk.

Posted: Sat Mar 06, 2010 6:04 pm
by Vollegaaz
wtf, is dat een soort PU schuim ofwat ? daar geraak je hier vanzeleven niet mee door de keuring.

Posted: Sat Mar 06, 2010 6:32 pm
by oetker
voor de duidelijkheid, hij is met gaten en al goedgekeurd.
Het word voor het oog dicht gemaakt.
Inderdaad PUR.
Word straks gesneden en een beetje strijkkit en zwart maken, en weer een jaar rijden.

Posted: Sat Mar 06, 2010 8:28 pm
by Muddy Bandit
Een APK zegt mij helemaal niets, daar wordt mee gesjoemeld bij het leven.
Hier in de buurt heb ik ook wel een adresje... even met de kentekenpapieren langs gaan (de bijbehorende auto hebben ze daar niet eens nodig), € 100,= aftikken en je hebt een verse APK.
Ik heb daar zelf ook wel eens gebruik van gemaakt om een 4x4 te kunnen gebruiken bij offroad evenementen waar een APK verplicht is. (maar niet voor de handel om iemand te bedonderen... :wink: )

En het werkt heel simpel.
Je zoekt als garagebedrijf een APK-meester die geld nodig heeft, neemt hem aan op een tijdelijk dienstverband en laat de auto's op zijn naam afmelden bij RDW.
Deze persoon doet dan alleen maar APK-keuringen, zo'n 15 per dag waarvan dan 2 of 3 op de illegale manier.
Als het 1 of 2x mis is gegaan door een steekproef dan ontsla je die APK-meester weer... het garagebedrijf heeft dan aantoonbaar maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen en gaat vrijuit, en de keurmeester heeft gedurende die tijd een leuke bonus (zwart uitbetaald) extra mee.
Reken maar uit de winst.
15 van deze illegale APK's in een week, da's € 1500,=, dus 1000,= voor de garage en 500,= voor de keurmeester per week.
Gaat gemiddeld 3 maand goed, steekproefkans is ongeveer 2%.

En dit gebeurt op vele plaatsen in Nederland.
Kijk maar eens naar de foto's van mijn Rancho, hier zat dus ook een geldige APK op.

Posted: Sat Mar 06, 2010 9:38 pm
by oetker
Op deze manier is de hele APK hier een aanfluiting.
Gelukkig werken de meeste bedrijven wel volgens het boekje.
Behalve de quick fitters dan.
Die zien altijd dingen die niet vervangen behoeven te worden ten voordele van zichzelf natuurlijk.
Diep triest dat het zo allemaal kan.
Gaat toch om veiligheid.

Posted: Sat Mar 06, 2010 10:54 pm
by Muddy Bandit
Je hebt gewoon verschilende soorten APK-bedrijven.

De grootste groep is de eigen vertrouwde huisgarage/dealer waar de auto ook meestal in onderhoud is, hier is meestal al een degelijke vertrouwensband mee opgebouwd in de loop der jaren.

Dan heb je de drive-inn APK-stations, meer voor de doe-het-zelf autobezitter.
Gewoon de hele dag enkel keuren voor een paar tientjes, en niets repareren... enkel goedkeur of afkeur.

En dan natuurlijk ook de quick-fitters, schermen met spotgoedkope keuring i.c.m. een grote beurt en vervolgens de winst pakken op allerlei kleine mankementjes en beginnende gebreken die enkel nog maar onder de caterorie aandachtpunten horen te vallen.

Maar goed, het kaf zit tussen elk soort koren en blijkbaar is overal een markt voor.

Posted: Sun Mar 07, 2010 1:43 am
by matramurena
Mijn Avantime staat momenteel voor APK bij een garage. Hij was afgekeurd op de slang van de stuurbekrachtiging, deze lekte nogal. Helaas is deze bij Renault niet meer te bestellen en dus heb ik hem zelf met hulp van een bekende leverancier nagemaakt. Dat was nog behoorlijk wat werk.

Afgelopen vrijdag had ik de slang eindelijk klaar en om een uur of twee heb ik hem naar de garage gebracht. Ik hoopte erop dat ik de wagen dit weekeinde weer zou kunnen gebruiken, omdat ik hem nodig had om naar een verjaardga te gaan. Helaas.... hij kon hem niet meer door de APK krijgen omdat het al te laat was. Schijnt dat tegenwoordig (als je alles volgens de regels doet) je een auto dus niet meer vlak voor het einde van de dag mag opgeven aan de RDW.

Als dit dus klopt zijn we van dit soort praktijken af.

Posted: Sun Mar 07, 2010 1:54 am
by oetker
Ze houden elkaar volgens mij gewoon op de hoogte in die dorpjes.
Ze weten gewoon wanneer de ambtenaren in de buurt zijn.
Anders kun je dit toch niet zo maar goedkeuren.
De APK meester van dat bedrijf ken ik.
Die werkt er al jaren.
Is een goed bekend staand bedrijf.

Posted: Wed Aug 31, 2011 10:36 pm
by jo

Posted: Wed Aug 31, 2011 10:55 pm
by Muddy Bandit
Bij mij een bekende site... hier zijn veel meer gegevens van voertuigen op te vinden als op de RDW-site. :wink:

http://publiek.vwe.nl/

Posted: Thu Sep 01, 2011 6:07 am
by GODFRIED
Zoiets krijg je hier nooit door de keuring of je moet alles goed met polyester en plamuur camoufleren en geluk hebben dat ze het niet zien.