De beste vonk of verkoopspraat?

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

De beste vonk of verkoopspraat?

Post by jo » Tue Nov 03, 2009 11:19 pm

Is dit verkoopspraat?

www.prostreetholland.com wrote:GETEST: DE BESTE VONK !

Het lijkt alsof het niet op kan met nieuwe produkten in de motorhandel. Steeds mooier, groter, dikker etc. Naar mijn idee komen er echter steeds minder echte vernieuwingen op de markt. Een bestaand iets wordt verfraaid en als nieuw produkt gelanceerd. Dit is natuurlijk niet zo. Het produkt bestond al en is nu wat fraaier geworden maar de werking blijft hetzelfde. Toen we dus een set bougiekabels van de firma Nology aangeboden kregen voor een test dachten we in eerste instantie: goh, leuk, weer een nieuw model bougiekabels. Tijdens het testen werden we echter steeds enthousiaster, want dit is niet een gewone, andere set bougiekabels maar een set die duidelijk veel meer presteert dan de rest en een werkelijke inovatie op het gebied van bougiekabels !

De firma Nology is een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in voornamelijk ontstekings-systemen. Men levert speciale ontstekingen voor skelters, raceboten en dragsters. Sinds geruime tijd zijn er ook produkten die wij op onze HD's kunnen gebruiken. Bij veel custombouwers zijn bijvoorbeeld de bobines van Nology favoriet omdat zij een topprestatie combineren met zeer kleine afmetingen, zodat zij eenvoudig ergens mooi weg te bouwen zijn. Zij zijn erg klein, van een hoogwaardige kwaliteit en presteren boven het gemiddelde.

DE NOLOGY BOUGIEKABELS
Nology claimt dat zij de enige fabrikant van bougiekabels is die meer vermogen geven bij een verbrandingsmotor. HotWires werken als een versterker van de vonk. De energie die door de bobine afgegeven wordt, wordt opgeslagen in een condensator die in de bougiekabel is gebouwd en pas doorgeven aan de bougie als het ioinisatiepunt is bereikt van de bougie elektroden. Op dat moment wordt alle in de bougiekabel opgeslagen energie in een keer naar de bougie gestuurd. Het gevolg hiervan is dat de vonk zeer kort en krachtig is. Een normale vonk duurt ongeveer 2 miliseconden terwijl de HotWire dezelfde hoeveelheid energie in 4 nanoseconden door je bougie jaagt. Dit is dus 500 keer zo snel. Doordat de energie in zo'n korte tijd naar de bougie gestuurd wordt en dus veel meer "gebundeld" wordt, is de vonk tot 300 maal sterker (temperatuur 55.000 graden Celsius) en de stroom van de vonk loopt op tot zo'n 1000 ampere. Het voordeel van de korte, krachtige ontsteking is natuurlijk ook dat het ontstekingstijdstip veel nauwkeuriger te bepalen is, hetgeen vooral bij hogere toerentallen belangrijk is. Nology geeft als voorbeeld een dragracer bij 7500 toeren. Met een traditionele set bougiekabels duurt de ontsteking 2 miliseconden en dat is 135 graden van de krukas-omwenteling. Bij de Nology HotWires duurt de ontsteking 4 nanoseconden en dat is maar 0,00019 graden van de krukas-omwenteling, hetgeen natuurlijk veel nauwkeuriger is. Nu rijden we natuurlijk meestal niet zulke hoge toerentallen, maar dit gaat natuurlijk bij lagere toerentallen (in verhouding) ook op. Om het begrijpelijk te maken moet je je voorstellen dat je een groot vat met benzine beetje voor beetje gedurende een maand opbrandt. Nu neem je echter zo'n zelfde vat dat je in een keer in een tijd van 1 seconde laat verbranden. Het gevolg is natuurlijk een verschrikkelijke explosie en warmteontwikkeling. Je begrijpt dat er in het laatste geval veel meer energie in een keer vrijkomt dan bij het lullige vlammetje dat gedurende een maand gebrand heeft. Voor onze motorfiets betekent dit dat het benzine/luchtmengsel in de cilinder in een keer volledig in een korte tijd volledig verbrandt. Hierdoor is het logisch dat je een veel efficientere verbranding krijgt omdat dit juist is wat je motorfiets zo graag wil. Het resultaat is meer vermogen en een schonere verbranding.

DE TEST
Om de kabels te testen maakten we gebruik van een speciaal voor dit soort doeleinden ontwikkelde testkast. Dit soort testkasten heeft de mogelijkheid om de vlamboog te testen in de open lucht en in een afgesloten ruimte, die onder druk gebracht kan worden om zo de verbrandingskamer van je motorfiets te kunnen nabootsen. Natuurlijk kan dit bij alle toe rentallen gedaan worden. We begonnen met de test in de open lucht. We gebruikten een bobine met twee uitgangen, zoals op een Harley standaard gemonteerd is. Hierdoor sloten we uit dat de bobine van invloed is op de sterkte van de vonk. Aan de ene uitgang van de bobine werd een (nieuwe) standaard bougiekabel aangesloten en aan de andere kant een Nology bougiekabel. Bij alle toerentallen was er een opmerkelijk verschil in vonk. De originele kabel leverde een normale vonk die uit een aantal "dunne draadjes" bestaat. De Nology bou giekabel echter, gaf een verschrikkelijke "knal" van een vonk. Nu de boel maar eens aangesloten op de bougies in de drukkamer en de kamer onder druk gebracht. Ook hier was het resultaat voor iedereen zeer duidelijk zichtbaar.

Nology levert deze bougiekabels in de kleuren rood en zwart met naar keuze een rechte of een haakse bougiekap. De bougiekabels worden in de lengten 58,5 cm en 76 cm geleverd. De bougiekabels kunnen naar wens ingekort worden, alleen moet je er rekening mee houden dat voor een goede werking een minimale lengte van 35 cm. aangehouden moet worden. Deze bougiekabels moeten gebruikt worden met bougies die geen ingebouwde weerstand hebben.

NOG ENKELE TIPS
Het is belangrijk om een bougie te gebruiken zonder inwendige weerstand. De beste bougie op de markt is op dit moment de Beru Silverstone bougie omdat deze een zilveren kern heeft en de weerstand van zilver veel lager is dan bijvoorbeeld staal of koper. Een goed(koop) alternatief is ook de Beru Ultra bougie.

Zorg voor goede contacten bij je bedrading, accupolen etc.

Zorg ervoor dat de massakabels van de Nologie kabels een goede massa aan bijvoorbeeld je cilinderkop maken.

En verder: Have fun !

In de nabije toekomst willen we ons ook nog gaan verdiepen in de Nology bobines. Omdat we op dit moment van de bobines de meetresultaten nog niet allemaal binnen hebben komen we daar in de toekomst nog op terug.

De Nology producten worden geimporteed door de firma FBP International, Postbus 290 in Wolvega en zijn verkrijgbaar via je lokale HD-shop.

Voor wie nog wat leesvoer wil : http://www.prostreetholland.com/ProStre ... 1.ned.html
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1573
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Tue Nov 03, 2009 11:41 pm

Dit verhaal doet me sterk denken aan Jacobs (ook een fabrikant van bobines en bougiekabels) zo'n 15 jaar geleden.
Mooie verchroomde bobine met blauwe opdruk, mooie blauwe bougiekabels, sterkere vonk (enkel als je de juiste bougies gebruikt dan...die hele dure exemplaren dus)

Ik geloof er allemaal niet meer zo in.
Gewoon zorgen voor goede contacten, dan werkt alles prima... ik hoef geen top-fuel ontsteking, de Rancho is nog lang geen dragstar. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Tue Nov 03, 2009 11:48 pm

De dure exemplaren, ja dat moet wel, welke bougie kan er tegen 55000?C?
De bleu coil en de 009 bobijn kennen de meeste wel en dat zijn inderdaad geen slechte stukken, of ze een must zijn, bij een auto met zwakke ontsteking ja.
Als ik de Rancho aanpak krijgt die toch veel nieuwe delen waaronder een setje bougiekabels, Bougiecord zou al goed zijn maar als deze werkelijk beter zijn is de meerkost me het wel waard.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Wed Nov 04, 2009 8:16 am

Als je een spetter van een vonk wil :

Image

Artikel kan je hier lezen
Bagheera X '78

User avatar
oetker
Posts: 7538
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Wed Nov 04, 2009 8:44 am

Leuk allemaal voor high performance motoren die de allerlaatste pk uit het blok willen persen, maar voor de standaard auto niet erg relevant.
Het enigste wat het uiteindelijk geeft is een wat grotere vonk ten koste van een hoop geld.
Je kunt ook gewoon voor een wat meer moderne bobine kiezen met een wat hogere spanningsafgifte om dat doel te bereiken, maar het lijkt me niet echt nodig.
De prestatiewinst lijkt me minimaal.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter » Wed Nov 04, 2009 12:05 pm

Hoi Makkers,

ik vraag me met dit soort artikels dan altijd af waarom de fabrikanten z?lf niet die dingen in hun wagens gebruiken...

Net zoals die telfon additieven die zogezegd het draaien van een motor zonder olie zouden beschermen.

Ach, voor mij hoeven zulke "technologische hoogstandjes" niet ; weggegooid geld en de prestatieverbetering zit vooral tussen de oren.

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen

User avatar
matrafan
Posts: 1699
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Wed Nov 04, 2009 9:16 pm

Ben toch een beetje niet eens met Dieter.

Zoals jullie weten heb ik sinds begin dit jaar TSL olietoevoeging zowel bij motor als versnellingsbak.

In het motor gedeelte merk ik er niet zo veel van.

Maar in het schakelen moet ik zeggen dat is voor 80% verbeterd.

Geloof het of niet.

dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter » Thu Nov 05, 2009 9:42 pm

@ matrafan: ik ga er dan ook van uit dat je eerst zowel motor-als versnellingsbakolie hebt ververst en dan het additief hebt toegevoegd. Dat zal dan al een deel van de verklaring onderbouwen.

Ik wil best geloven dat additieven in het algemeen zeker een stuk aan symptoombestrijding kunnen doen. Zolang men maar afblijft van viscositeitsverhogers ? la Wynns is er niets verkeerd mee.

Het is en blijft een feit dat zelfs de gemiddelde wasmiddelenreclame minder woorden nodig heeft om iets te verkopen wat je niet nodig hebt.

Zo heeft ieder z'n eigen mening over dit soort van dingen en laat ik dan ook ieder in z'n eigen waarde om wel of niet te beslissen deze (wonder-)middelen te gebruiken.

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen

Geert
Posts: 186
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert » Fri Nov 06, 2009 8:31 pm

Amen.

User avatar
matrafan
Posts: 1699
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Fri Nov 06, 2009 9:01 pm

Ben tot nu toe 100% tevreden over de toevoeging.

Ter info: had de olie bewust niet ververst, gewoon TSL toegevoegd.

Maar zoals ge zelf zegt laat eenieder in zijn eigen waarde om te beslissen of ie een toevoeging wil gebruiken of niet.

Voor mij een duidelijke positief antwoord tot op heden.

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Fri Nov 06, 2009 11:25 pm

http://www.motorparts.nl/techinfo/ngk.htm
Beetje uitleg over de bougie's.

Een goede vonk is nog zoveel belangrijker dan wat ook denk ik, vandaar een stuk mijn zoektocht naar....
Op de Berlingo zitten "super 4" bougie's van Bosch, dus met 4 massa's en die is echt een stuk beter dan de Super 2 die er ook al eens in zaten of de standaards.
De auto reageert gewoon super.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Sat Nov 07, 2009 10:22 am

jo wrote:Op de Berlingo zitten "super 4" bougie's van Bosch, dus met 4 massa's en die is echt een stuk beter dan de Super 2 die er ook al eens in zaten of de standaards.
De auto reageert gewoon super.

Ik had net het omgekeerde, mijn Saab op gas draaide veel slechter op super 4 bougies

User avatar
oetker
Posts: 7538
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Nov 07, 2009 11:21 am

Ik kon laatst nog wat voorgeschreven Champions kopen.
Die gaan er gewoon weer in.
De meeste shops hebben ze niet meer liggen dus wat lastiger aan te komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Post Reply