Auto van een oud vrouwtje

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Jan 16, 2010 6:45 pm

Toine wrote:Bij een murena zal het toch een probleem worden om een ringtank te plaatsen vanwege de scheve stand van het reservewiel. Ik heb hiervoor de bak voorin verbouwd zodat hier een frame+55ltr tank past en de accu verhuisd naar de rechter achterzijde zodanig dat de hoedenplank nog normaal naar beneden gaat. Op deze manier blijft de luchtstroom door de radiator gehandhaafd en kunnen alle andere onderdelen in de voorzijde gewoon op hun originele plaats blijven zitten.


Heb je hier een foto van? Kun je zo een ringtank dan niet schuin zetten?
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jo
Posts: 1509
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sat Jan 16, 2010 6:47 pm

55 liter is een mooie tank, ik heb een 52 liter tank steken en door de begrenzer gaat er een 38 liter in, doe ik dan weer 350-380km mee.

Hier in het dorp geen gas te krijgen maar toch een 4 stations binnen de 8 km. Eentje waar ik een ommetje voor moet maken van 1 km als ik van of naar het werk rij. 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine » Sat Jan 16, 2010 7:22 pm

Je moet voldoen aan de keuringseissen om het op kenteken te krijgen. Bij de murenea zit er geen bevestiging voor het reservewiel alleen een polyester bak waar hij schuin in staat.
het probleem is dan ook hoe krijg je dit bevestigd zodat hij door de keuring komt. Je kunt dan ook het beste eerst gaan informeren bij een keuringsstation welke tanken zij goedkeuren voor het type auto.

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Jan 16, 2010 8:03 pm

Zelf denk ik ook dat het bij de Murena een probleem is, maar wil toch kijken wat de mogelijkheden zijn.
In een hoek plaatsen op de plek van het reservewiel is na een aanpassing wel mogelijk.
Je laat de vulpijp in de tank naar boven wijzen en verlengt het ophaalbuisje zodanig dat het onderin ligt.
De tank moet dan ongeveer de grootte hebben van het reservewiel.
43 liter tank is waarschijnlijk dan haalbaar.
De vraag is of je de bevestiging voor elkaar kan krijgen, en of de RDW het slikt.
De accu zal zeker verplaatst moeten worden.

Toine, plaats is een foto van je gastank in de Murena.
Als dat met die ringtank niet haalbaar is zal het toch een cilinder moeten worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matrafan
Posts: 1676
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Sun Jan 17, 2010 7:06 pm

Heb zo een vermoeden dat ge in België nog geen GOEDKEURING op het formulier voor mekaar hebt.

Ben eigenlijk zelf ook een beetje afkerig van een gastank voor m'n voeten te hebben.

Denk toch als ik ooit LPG inbouw dat de tank achter in de koffer gemonteerd wordt.

Zal dan waarschijnlijk wel een cylinder worden.

User avatar
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx » Sun Jan 17, 2010 7:56 pm

Herman hier twee foto's van een Murena met LPG.
Het lijkt me niet eenvoudig om alles er achteraan in te krijgen.
Tank vooraan is OK, maar waar blijf je met het rezervewiel?
Ik heb zelf met een Bagheera op LPG gereden, met de tank in de koffer op een speciaal daar voor ontworpen kader die zowel in de vloer van de koffer was bevestigd, als in de wand aan de motor zijde.
Deze had een verbruik van 8 liter per 100 km en was zuiniger dan een Golf diesel van toen. (kostprijs/100km)

Mvg,

Matra 530 LX
Attachments
Matra_Murena_engine 2.2 op LPG.jpg
Matra_Murena_engine 2.2 op LPG.jpg (41.28 KiB) Viewed 5126 times
Murena_LPG.jpg
Murena_LPG.jpg (61.67 KiB) Viewed 5126 times
Last edited by matra530lx on Sun Jan 17, 2010 8:46 pm, edited 1 time in total.

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jan 17, 2010 8:03 pm

Voor het reservewiel heb ik een thuisbrenger uit een Alfa.
Dat is wat smaller.
Weet niet of het allemaal mogelijk is maar zal deze zomer allemaal is bekijken hoe ik het aan ga pakken.
Attachments
alfawiel.jpg
alfawiel.jpg (68.34 KiB) Viewed 5122 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Jan 18, 2010 11:03 am

Is een reservewiel wel echt nodig, zijn die spuitbussen dan niet te vertrouwen?
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Jan 18, 2010 11:25 am

Bij sommige auto's zit zelfs geen reservewiel meer bij tegenwoordig.
De Honda komt geen reservewiel meer in.
Op de lange afstand gooi ik hem wel los achterin, of een spuitbus met een proppeschieter.
Nou moet ik wel zeggen dat ik me niet meer kan herinneren dat ik lek gereden heb.
Zeker in geen 15 jaar.
Zijn de banden zoveel beter geworden?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Mon Jan 18, 2010 6:17 pm

bij m'n vorige firmawagen zat enkel een potje vloeistof en een compressertje, heeft me tot 3x toe uit de nood geholpen zonder probleem, werkte prima, zelfs wekenlang mee rondgehost zonder probleem.
Bagheera X '78

User avatar
matrafan
Posts: 1676
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Mon Jan 18, 2010 6:29 pm

Seatje van zoonlief heeft ook geen reservewiel, zelfs geen krik noch wielsleutel.

Eerste twee jaar in Seat-garantie, "depannage" maar dan??

Heb voor de zekerheid toch maar een krik + sleutel en reservewiel geplaatst.

Vertrouw het spuitbusje met compressortje niet zo, alhoewel als ik voorgaande lees moet ik m'n mening moet herzien.

User avatar
matramurena
Posts: 788
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena » Tue Jan 19, 2010 7:52 pm

Heb de afgelopen 5 jaar drie keer een lekke band gehad.. Elke keer was de band totaal weg! Gelukkig de velg niet beschadigd, maar dan heb je dus echt niets aan zo'n lullig spuitbusje. Uiteraard heb je de eerste 2 a 3 jaar inderdaad recht op de pech-service van het merk auto, maar om in de kou midden in de nacht op een servicewagen te moeten wachten, daar wordt een mens ook niet gelukkig van. Gelukkig heb ik tot nog toe altijd netjes een echt wiel (geen thuiskomer) bij de auto gehad.

Ik snap ook niet wat het nut ervan is dat ze geen reservewiel meer mee leveren (behalve kostenbesparing) want met de plaats waar het reservewiel hoort doet men vrijwel nooit meer iets. Bij een LPG tank is dit natuurlijk anders.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2003 Mercedes V-klasse 210 CDI
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
1976 Joda 24 Tur, Bukh DV20

User avatar
jo
Posts: 1509
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Wed Jan 20, 2010 12:02 am

Gewicht, dat besparen ze, eerst waren het de thuiskomertjes nu dus niets meer.
Komt er og bij dat de meeste merken niet willen dat je zelf iets aan je auto doet, ze zijn bang van schadeclaims (stel dat het reservewiel loskomt...).
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Jan 20, 2010 6:09 am

We zijn het gewoon om op een reservewiel te kunnen rekenen. Ik heb op die 32 jaar dat ik auto rijd nog nooit echt een reservewiel nodig gehad. Dit wil niet zeggen dat ik nog nooit een lekke band heb gehad. Mijn zoon heeft op 8 jaar tijd twee maal zijn reservewiel nodig gehad, dus je ziet maar hoe het allemaal kan gaan.

Als ik ver weg ga heb ik altijd een reservewiel bij me.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1565
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Wed Jan 20, 2010 7:52 pm

Lek rijden is mij ook niet vaak gebeurt, maar dan wil ik nog niet vertrouwen op zo'n spuitbusje.

Een band van de velg afdrukken gebeurt me wel zo'n 4x per jaar... maximale grip creëren door een lage bandendruk tijdens het offroaden gaat niet altijd goed. :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Jan 21, 2010 11:11 pm

Holts Tyreweld schijnt bij gaatjes tot 5mm goed te werken.
Heb dat vroeger op mijn scooter wel is gebruikt.
Was toen nog wit schuim.
Tegenwoordig zit er latex in die busjes, en dat schijnt ook goed te werken.
Dan heb je toch nog een tang nodig om een evt. spijker te verwijderen.
Heb maar een busje achterin de Honda gedaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Jan 22, 2010 7:07 am

Is dat noodzakelijk om de spijker te verwijderen, deze is niet altijd gemakkelijk te vinden, of het kan iets kleins zijn?
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Jan 23, 2010 7:42 pm

Vanmiddag besteed om het slechte stuk op de linkeronderkant even aan te pakken.
Als je dan een beetje begint te slijpen en roest te verwijderen, dan valt het toch tegen hoever dat dan zit.
Image
Image
Image
Image
Dat is een stuk meer als het kleine gaatje dat ik geconstateerd heb.
Het is natuurlijk nog lang geen Bagheera of Rancho wat je hier zit, maar had het niet verwacht.
De rest van de auto is namelijk roestvrij.
Een kennis heeft er wat plaat ingelast, en we hebben wat protectie aangebracht.
Image
Image
Image
Image
Image
Morgen maar inruilen :cry:
Nee hoor dit komt in de post onvoorzien.
Het is gedaan voor een wederdienst die me €40.- koste, dus valt wel weer mee.
Het is nu eenmaal geen murena, en wel 25 jaar oud.
Last edited by oetker on Tue Mar 27, 2012 10:11 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sat Jan 23, 2010 10:14 pm

Dat moet een tegenslag geweest zijn. Er was daar waarschijnlijk een plekje waar het zink niet gehecht heeft.

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jan 24, 2010 9:41 am

Inderdaad een tegenvaller.
De bodem zit zo vol met substantie dat het niet opviel bij de aankoop.
Toen ik echt begon te steken met een schroevendraaier kwam het naar voren.
Er was op de plek al is gelast, en aan de andere kant ook.
Als de auto verder 5 jaar zonder noemenswaardige kosten kan overbruggen is het in principe ok.
Ik zie deze auto als youngtimer en gebruiksartikel.
Gewoon mee rijden tot die uit elkaar valt.
Zink?..... Het enige wat zink bevatte was volgen mij het oude dubbeltje wat ik onder de mat vond 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jan 24, 2010 10:17 am

Dat het even schrikken was kan ik me wel voorstellen, maar voor die leeftijd is deze wagen nog zeer goed. Je gaat er zo maar weinig vinden.

Dit is een zwakke schakel bij alle auto's van die leeftijd. Het laswerk dat er aan gedaan werd is goed, maar ze hebben de binnenkant niet behandelt waardoor het op zeer snel tempo is verder gezet. Maar ik zie dat je het nu zeer goed aanpakt. Dit krijg je niet meer versleten.

Spijtig dat ze in de meeste garages wel goed lassen maar het niet goed behandelen tegen de roest.

Goed opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1565
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sun Jan 24, 2010 1:57 pm

Tsja, zoiets kun je een keer verwachten bij auto's op leeftijd.
Maar zolang het hier maar bij blijft valt het allemaal best wel mee.

Maar spuit alle holle delen, naden en kieren eens een keer in met Owatrol olie (of lijnolie) als alles goed droog is.
Dit spul kruipt in de kleinste kieren en naden, en dringt ook door in roestig metaal waardoor de roest grotendeels gestopt wordt.
Owatrol blijft kleverig na drogen (drogen duurt trouwens wel een paar weken), en na het drogen kun je het dan inspuiten met ML of wax... dan heb je ook een perfecte roestpreventie van binnenuit waar je jaren mee verder kunt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Jan 25, 2010 11:10 am

Dat zal nog even moeten wachten tot het weer wat gunstiger is.
In ieder geval kokers dan doen en wat steenslagprut zo hier en daar.
Heb verder de deurpanelen er af gehad en dat is allemaal puntgaaf.
Zal rechts de mat en binnenspatborden er ook is af trekken, maar heb daar niets aan kunnen bekijken tot nu toe.
De binnenranden van de spatborden zijn ook allemaal zeer gaaf.
Zitten een paar steenslagpuntjes.
Heb in middels de originele kleur kunnen achterhalen.
Die was nergens terug te vinden.
Bij de Honda dealer hebben ze het kleurnummer voor me uitgezocht en onder het stof bij de brezan kwamen zowaar nog wat dingen te voorschijn.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Jan 26, 2010 9:31 am

Deze lak kun je ook laten bijmaken, zelfs in spuitbussen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Jan 26, 2010 9:36 am

Inderdaad, daar vroegen ze voor een spuitbusje €35.- zonder de garantie dat de kleur goed zou zijn.
Logisch want na 25 jaar zal dat wel wat verschoten zijn.
Dit was toch een stuk interessanter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine » Mon Feb 08, 2010 4:57 pm

Herman zoals gevraagd gastank in accubak aangepast oor plaatsing 55 ltr lpg tank
Attachments
P1010018.JPG
P1010018.JPG (448.92 KiB) Viewed 4861 times

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Feb 08, 2010 11:02 pm

Is daar nog een frame onder gelast Toine?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine » Mon Feb 08, 2010 11:15 pm

onder de accubak 2 kokers bevestigt aan linker en rechter voorterrein en in de bak staat het frame waarop de gastank ligt. Bevestiging frame door bak aan beide kokers. Onderzijde accubak veranderd zodat er het frame in past.

Het enigste wat ik heb moeten verplaatsen is de accu naar de achterzijde.

Als je zo ver bent met je murena haal ik wel even de gastank uit en fotograveer het met de exacte maten.

Het is wel wat meer werk om de accubak aan te passen maar het resultaat is het zeker de moeite waard en de flow van radiateur blijft gehandhaafd

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Feb 08, 2010 11:42 pm

O.K. bedankt voor de info Toine.
Het is nog niet zo ver dat ik in ga bouwen.
Moet eerst is wat zaken afmaken voor ik er aan begin.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Apr 05, 2010 9:43 pm

De vrouw deed een beetje geheimzinnig vandaag.
Vanmorgen vertrok ze met de mededeling dat ze even ging shoppen.
Ze haalde de creditcard uit mijn zak en was foetsie.
Laat in de middag was ze terug met de mededeling dat ze wat leuks gekocht had.
Dit is het geworden, en ze gooide met een zwier een boekje op tafel.
Image

Dit is de nieuwe Suzuki Alto alias Nissan Pixo.

En de Ka dan vroeg ik.
Die heb ik ingeruild.
Mooi zo zijn we daar ook weer vanaf.
Ze had er een goede prijs voor gehandeld.
Daar kon ik hem particulier niet voor verkocht krijgen.
Blijft de Honda dus bij mij, alhoewel mijn schoondochter er alles aan doet om hem van me af te troggelen :roll:
Last edited by oetker on Tue Mar 27, 2012 9:38 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Post Reply