Page 1 of 2

aansluiting van een externe spanningsregelaar. Help!!!!!!!!!

Posted: Sat Sep 26, 2009 10:23 am
by GODFRIED
Dag Matravrienden,

Dit heeft niets te maken met onze Matra's maar ik zoek hulp omdat ik het zelf niet weet.

Mijn schoonbroer heeft een Go-kart gekocht gemaakt in China.
De alternator werk niet. Ik heb de alternator getest door deze te laten draaien met een boormachine en deze geeft 19v uit. Dus de alternator is ok.
De spanningsregelaar die er op zat is niet origineel, werd dus al eens vervangen. Daar ze de stekker afgeknipt hebben van de kabelboom weet ik niet hoe ik de spanningsregelaar moet aansluiten. Ik heb nu een originele maar de kleuren komen niet overeen!! De verkoper in Frankrijk van de spanningsregelaar en de plaatselijke verdelen kan met me niet aan aansluitschema helpen of doen zich geen moeite!.

Op de foto's zien jullie de alternator en de spanningsregelaar. De nieuwe spanningsregelaar kan ik open doen en misschien kan me iemand vertellen hoe ik deze moet aansluiten zonder hem op te blazen!

Type Go-kart (buggy) Kinroad clycloon 650cc zelfde motor als Jaerger 650cc.
De aansluitingen op de alternator hebben de volgende letters. N...F....E

Alle tips zijn welkom, ook al vinden jullie het onbelangrijk.
Wie kan mij helpen??????

Posted: Sat Sep 26, 2009 6:57 pm
by oetker
Ik heb de schakeling is bekeken, maar kan er geen soep van koken.
Zwart op de regulator is zeker ground.
Rood gaat naar de collector van de transistor en zou + moeten zijn.
Geel zit op de emitter van de transistor en moet iets regelen dan op de dynamo, en de rest zou iets met de sturing van het moduul moeten doen.
Te veel onbekende factoren.
Het schema laat weinig zien, bahalve dat de dynamo in ster geschakeld staat met de spoelen.

Posted: Sat Sep 26, 2009 9:45 pm
by henk wouterse
ja dat chinese spul is echt abracadabra, ik heb er nog niks goeds van gezien, de minibikes zijn levensgevaarlijk en quads zijn ook bagger .kan ook bijna niet anders want de prijs is vaak een kwart het zit ergens in

Posted: Sun Sep 27, 2009 9:26 am
by GODFRIED
Misschien dat deze foto een beetje helpt!! Ik heb het printplaatje losgemaakt om de andere kant te zien. :wink:

Veel zit er niet in! Het is bijna een lege doos!!

Posted: Sun Sep 27, 2009 6:58 pm
by oetker
Ik weet gewoon te weinig van dynamo's om er met zekerheid iets over te zeggen.(het is geen televisie)
Ik denk dat de witte draad en de draad ernaast op de dynamo iets moeten meten. (maar wat?)
De rest had ik hierboven al gemeld.
Er zijn gewoon te veel onbekende factoren, daarbij heb ik geen idee hoe die Chinezen de dynamo hebben opgebouwd.
Het beste is iemand te zoeken die zo'n ding heeft en bedrading te vergelijken, of een gewone gangbare dynamo te monteren van een Euro auto met ingebouwde spanningsregelaar.
Dat is simpel + - en D+ en klaar.

Posted: Mon Sep 28, 2009 9:14 am
by GODFRIED
Ik heb al enkele oproepen geplaats op andere forums. Maar zonder reactie's. Ook op het buggy forum.

Herman alvast bedankt voor de tips. :wink:

Posted: Mon Sep 28, 2009 5:03 pm
by GODFRIED
Kunnen we hier iets mee doen? Nog enkele draden en ik ben er.

N = een aansluiting waar wisselspanning uitkomt. Zit direct aan het sterpunt van de stator. Gaat meestal in de regelaar naar een spoeltje of een tor die het controlelampje laat uitgaan en/of het veld bekrachtigd.
F = de veldaansluiting. hiermee regel je hoeveel de dynamo gaat geven.
E = massa (aarde) aansluiting. zorgt voor een goede massa van de regelaar zeker als deze op kunststof gemonteerd is mag hij niet ontbreken.

Een reactie van iemand op circuit online. Bedankt :wink:

Posted: Mon Sep 28, 2009 5:10 pm
by oetker
F zou ik dan op de gele draad aansluiten van de regelaar.
Dat is de uitgaande van de transistor zo te zien.
E zou dan op de zwarte draad van de regelaar gaan.
Blijft over sturing, vermoedelijk wit??? of die er naast zit.

Posted: Mon Sep 28, 2009 10:08 pm
by matramurena
henk wouterse wrote:ja dat chinese spul is echt abracadabra, ik heb er nog niks goeds van gezien, de minibikes zijn levensgevaarlijk en quads zijn ook bagger .kan ook bijna niet anders want de prijs is vaak een kwart het zit ergens in
Klopt inderdaad vaak... Heb echter wel een schitterende stereo uit China geimporteerd. Ook in China zijn er echt goede producten, alleen meestal voor lokale (rijke) markt.

On-topic... sorry, ik kan er ook niets van maken. :oops:

Posted: Sun Oct 04, 2009 9:47 am
by GODFRIED
Eindelijk is alles io.
Hier de trotse eigenaar met mij aan zijn zijde.

Bedankt aan iedereen die me geholpen heeft.

Posted: Sun Oct 04, 2009 9:56 am
by oetker
Mooie foto 8)
Hoe heb je het nou opgelost?

Posted: Sun Oct 04, 2009 10:10 am
by hendrik
Dag godrfied,dat ziet er mooi uit, was dat niets voor jou.
Ik vind dat je er goed mee staat. Maar geef mij toch maar een matra.





grt harry de matra.

Posted: Sun Oct 04, 2009 10:37 am
by matramurena
Gaaf ding zeg! 8)

Posted: Sun Oct 04, 2009 10:01 pm
by Muddy Bandit
Sow... :o ...dat is mooi speelgoed!
Is zoiets ook nog op kenteken te krijgen?

Posted: Sun Oct 04, 2009 10:16 pm
by jo
Dat is een hele Go-kart . :o
Lijkt me reuze om mee op terrein te gaan.
Vandaag hier ook met het Go-kart gebeuren van mijn zoon (en dochter) bezig geweest, probeer er morgen wat plaatjes van te posten.

Posted: Mon Oct 05, 2009 7:16 am
by GODFRIED
Rijden met die Go-kart valt beter mee dan verwacht. Het is echt iets om de bos in te gaan. Gelukkig ligt er veel bos waar mijn schoonbroer woont.

Herman de oplossing van de alternator. Ik heb hem aangesloten hoe je het hierboven op het forum hebt staan. Ik heb de wittedraad niet gebruikt maar de bruine voor de sturing van de regelaar.
Voor de motor weet je dat ik de hoofdsproeier heb uitgeboord, van 0,8 naar 1.2mm.
De motor draait nu als een klokje, ongelooflijk goed.

Bedankt voor alle tips die jullie mij gegeven hebben. :wink:

Posted: Mon Oct 05, 2009 5:42 pm
by jo
Hoe is dat eigenlijk ingeschreven? Moto? Auto of landbouwvoertuig?

Posted: Mon Oct 05, 2009 6:33 pm
by GODFRIED
Er hangt een motorplaat op. :wink:

Posted: Sun Oct 18, 2009 1:09 am
by jo
Ik had nog foto's beloofd.
tja het is voor een 8 jarige en hij mocht de kleuren kiezen. :lol:
Image
Ook maar ineens een garage voor gemaakt dat nog als speelhuisje kan dienen ook, komen nog deuren in ook. :oops:
Image

Posted: Sun Oct 18, 2009 9:40 am
by oetker
Er zit een mooie garage bij.
Hebben ze die ook 50x zo groot in de aanbieding?

Posted: Sun Oct 18, 2009 11:29 am
by GODFRIED
Dag Jo,

Als ik op de kruisjes klik krijg ik geen foto te zien!! Heeft misschien iets te maken met de instellingen van mijn computer?

Ik heb eens tussen je foto's gesnuffeld. Je zit niet veel stil dat is duidelijk. Ook levert je prachtig werk.

Een vraagje! Die zilververf wat je gebruikt op de uitlaat is deze speciaal??
Blijft die zitten? :o

Posted: Sun Oct 18, 2009 2:53 pm
by jo
Die zilververf is inderdaad speciaal, hittebestand van Motip, tot 650?
Op de collector brand ze eraf maar voor de rest blijft die inderdaad redelijk goed.
Laatste tijd gebruik ik ook al eens BBQ verf van Rustoleum, tot 650?, dat is zwarte verf die er wel inbrand maar niet echt beter als de Motip.
Mijn laatste dinges staan op http://be.fotoalbum.eu/pasojo/a307162

Posted: Sun Oct 18, 2009 2:57 pm
by jo
Oetker de grotere versie moet ik nu gaan maken : 7.00m X 4.25m zijkanten 3.00m hoog en nok op 4.50m.
dat is dus geen 50X groter maar dit is hetgeen waarvoor ik een toelating heb, wel braaf gezwegen dat er een verdiep in komt :lol: vrije hoogte beneden zal 2.20m zijn.

Posted: Sun Oct 18, 2009 4:32 pm
by oetker
Dat is in Belgie dus ongeveer gelijk aan Nederland.
Je mag hier 30 m2 bouwen tot een hoogte van 3 m zonder vergunning en achter je huis.
Er was in de politiek sprake dat het tot 100 m2 zou worden verhoogd, er zijn echter weer een aantal zemelhoeren tegen die dat niet willen, dus gaat niet door.

Posted: Sun Oct 18, 2009 4:50 pm
by jo
Hier is het 30m? zonder architect, als je 100m? laat tekenen is er ook wel kans dat je dat erdoor krijgt maar dan betaal je dus ook architect kosten en daar heb ik niet echt zin in.
Het is ofwel met een plat dak tegen de scheiding met je buren en hun toelating of 3 meter van de scheiding met een puntdak waarvan de nok op max. 4.5 m mag liggen.

Posted: Sun Oct 18, 2009 8:23 pm
by Muddy Bandit
Was het hier ook maar zo gemakkelijk.

Ik probeer al 6 jaar tevergeefs een vergunning te krijgen voor een puntdak op m'n schuur.
Het mag alleen als alle bewoners van dit huizenblok dus meedoen...en dat zijn dus 8 woningen.
Op zich wil iedereen hieraan meewerken, maar de verhuurder van die huurwoningen wil hieraan dus niet. :evil:

Posted: Mon Oct 19, 2009 9:33 am
by GODFRIED
Jo, dat ziet er mooi uit, er zitten hier vakmannen op het forum. Ik ben er zeker van dat je iemand dolgelukkig gemaakt hebt.
Een grote garage met hefbrug wie droomt daar niet van. :wink:

ps; De bijgevoegde link vertikt het om te openen!! :cry:

Posted: Mon Oct 19, 2009 11:41 am
by jo
Ctrl toets indrukken terwijl je op de link klikt en anders de link kopi?ren en in de adres balk plakken.
Hier werkt de link wel.

Posted: Mon Oct 19, 2009 3:00 pm
by GODFRIED
Nu opent die wel!
Die spuitbussenverf daar heb ik zelf geen goede evaringen mee. Verf komt vlug los!
Hoe zit het met de rancho????

Posted: Mon Oct 19, 2009 8:51 pm
by matramurena
GODFRIED wrote:Nu opent die wel!
Die spuitbussenverf daar heb ik zelf geen goede evaringen mee. Verf komt vlug los!
Hoe zit het met de rancho????
Beste manier is om het te poedercoaten.. Ik heb nu een apparaat om dat thuis te doen en het werkt perfect!