aansluiting van een externe spanningsregelaar. Help!!!!!!!!!

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

aansluiting van een externe spanningsregelaar. Help!!!!!!!!!

Post by GODFRIED » Sat Sep 26, 2009 10:23 am

Dag Matravrienden,

Dit heeft niets te maken met onze Matra's maar ik zoek hulp omdat ik het zelf niet weet.

Mijn schoonbroer heeft een Go-kart gekocht gemaakt in China.
De alternator werk niet. Ik heb de alternator getest door deze te laten draaien met een boormachine en deze geeft 19v uit. Dus de alternator is ok.
De spanningsregelaar die er op zat is niet origineel, werd dus al eens vervangen. Daar ze de stekker afgeknipt hebben van de kabelboom weet ik niet hoe ik de spanningsregelaar moet aansluiten. Ik heb nu een originele maar de kleuren komen niet overeen!! De verkoper in Frankrijk van de spanningsregelaar en de plaatselijke verdelen kan met me niet aan aansluitschema helpen of doen zich geen moeite!.

Op de foto's zien jullie de alternator en de spanningsregelaar. De nieuwe spanningsregelaar kan ik open doen en misschien kan me iemand vertellen hoe ik deze moet aansluiten zonder hem op te blazen!

Type Go-kart (buggy) Kinroad clycloon 650cc zelfde motor als Jaerger 650cc.
De aansluitingen op de alternator hebben de volgende letters. N...F....E

Alle tips zijn welkom, ook al vinden jullie het onbelangrijk.
Wie kan mij helpen??????
Attachments
open spanningsregelaar (Large).jpg
open spanningsregelaar (Large).jpg (173.43 KiB) Viewed 5612 times
gegevens van de spanningsregelaar (Large).jpg
gegevens van de spanningsregelaar (Large).jpg (73.71 KiB) Viewed 5612 times
aansluiting op de alternator. (Large).jpg
aansluiting op de alternator. (Large).jpg (109.5 KiB) Viewed 5612 times
aansluitng van de oude spanningsregelaar (Large).jpg
aansluitng van de oude spanningsregelaar (Large).jpg (72.86 KiB) Viewed 5612 times
schema go-kart 2 (Large).jpg
schema go-kart 2 (Large).jpg (65.22 KiB) Viewed 5612 times

User avatar
oetker
Posts: 7547
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Sep 26, 2009 6:57 pm

Ik heb de schakeling is bekeken, maar kan er geen soep van koken.
Zwart op de regulator is zeker ground.
Rood gaat naar de collector van de transistor en zou + moeten zijn.
Geel zit op de emitter van de transistor en moet iets regelen dan op de dynamo, en de rest zou iets met de sturing van het moduul moeten doen.
Te veel onbekende factoren.
Het schema laat weinig zien, bahalve dat de dynamo in ster geschakeld staat met de spoelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse » Sat Sep 26, 2009 9:45 pm

ja dat chinese spul is echt abracadabra, ik heb er nog niks goeds van gezien, de minibikes zijn levensgevaarlijk en quads zijn ook bagger .kan ook bijna niet anders want de prijs is vaak een kwart het zit ergens in

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Sep 27, 2009 9:26 am

Misschien dat deze foto een beetje helpt!! Ik heb het printplaatje losgemaakt om de andere kant te zien. :wink:

Veel zit er niet in! Het is bijna een lege doos!!
Attachments
andere kant van de spanningsregelaar (Medium).jpg
andere kant van de spanningsregelaar (Medium).jpg (71.7 KiB) Viewed 5564 times

User avatar
oetker
Posts: 7547
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Sep 27, 2009 6:58 pm

Ik weet gewoon te weinig van dynamo's om er met zekerheid iets over te zeggen.(het is geen televisie)
Ik denk dat de witte draad en de draad ernaast op de dynamo iets moeten meten. (maar wat?)
De rest had ik hierboven al gemeld.
Er zijn gewoon te veel onbekende factoren, daarbij heb ik geen idee hoe die Chinezen de dynamo hebben opgebouwd.
Het beste is iemand te zoeken die zo'n ding heeft en bedrading te vergelijken, of een gewone gangbare dynamo te monteren van een Euro auto met ingebouwde spanningsregelaar.
Dat is simpel + - en D+ en klaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Sep 28, 2009 9:14 am

Ik heb al enkele oproepen geplaats op andere forums. Maar zonder reactie's. Ook op het buggy forum.

Herman alvast bedankt voor de tips. :wink:

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Sep 28, 2009 5:03 pm

Kunnen we hier iets mee doen? Nog enkele draden en ik ben er.

N = een aansluiting waar wisselspanning uitkomt. Zit direct aan het sterpunt van de stator. Gaat meestal in de regelaar naar een spoeltje of een tor die het controlelampje laat uitgaan en/of het veld bekrachtigd.
F = de veldaansluiting. hiermee regel je hoeveel de dynamo gaat geven.
E = massa (aarde) aansluiting. zorgt voor een goede massa van de regelaar zeker als deze op kunststof gemonteerd is mag hij niet ontbreken.

Een reactie van iemand op circuit online. Bedankt :wink:

User avatar
oetker
Posts: 7547
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Sep 28, 2009 5:10 pm

F zou ik dan op de gele draad aansluiten van de regelaar.
Dat is de uitgaande van de transistor zo te zien.
E zou dan op de zwarte draad van de regelaar gaan.
Blijft over sturing, vermoedelijk wit??? of die er naast zit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matramurena
Posts: 789
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena » Mon Sep 28, 2009 10:08 pm

henk wouterse wrote:ja dat chinese spul is echt abracadabra, ik heb er nog niks goeds van gezien, de minibikes zijn levensgevaarlijk en quads zijn ook bagger .kan ook bijna niet anders want de prijs is vaak een kwart het zit ergens in


Klopt inderdaad vaak... Heb echter wel een schitterende stereo uit China geimporteerd. Ook in China zijn er echt goede producten, alleen meestal voor lokale (rijke) markt.

On-topic... sorry, ik kan er ook niets van maken. :oops:
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2003 Mercedes V-klasse 210 CDI
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
1976 Joda 24 Tur, Bukh DV20

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Oct 04, 2009 9:47 am

Eindelijk is alles io.
Hier de trotse eigenaar met mij aan zijn zijde.

Bedankt aan iedereen die me geholpen heeft.
Attachments
Buggy foto met Marc en mij (Medium).jpg
Buggy foto met Marc en mij (Medium).jpg (96.77 KiB) Viewed 5460 times

User avatar
oetker
Posts: 7547
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Oct 04, 2009 9:56 am

Mooie foto 8)
Hoe heb je het nou opgelost?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
hendrik
Posts: 3970
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sun Oct 04, 2009 10:10 am

Dag godrfied,dat ziet er mooi uit, was dat niets voor jou.
Ik vind dat je er goed mee staat. Maar geef mij toch maar een matra.





grt harry de matra.

User avatar
matramurena
Posts: 789
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena » Sun Oct 04, 2009 10:37 am

Gaaf ding zeg! 8)
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2003 Mercedes V-klasse 210 CDI
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
1976 Joda 24 Tur, Bukh DV20

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1574
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sun Oct 04, 2009 10:01 pm

Sow... :o ...dat is mooi speelgoed!
Is zoiets ook nog op kenteken te krijgen?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sun Oct 04, 2009 10:16 pm

Dat is een hele Go-kart . :o
Lijkt me reuze om mee op terrein te gaan.
Vandaag hier ook met het Go-kart gebeuren van mijn zoon (en dochter) bezig geweest, probeer er morgen wat plaatjes van te posten.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Oct 05, 2009 7:16 am

Rijden met die Go-kart valt beter mee dan verwacht. Het is echt iets om de bos in te gaan. Gelukkig ligt er veel bos waar mijn schoonbroer woont.

Herman de oplossing van de alternator. Ik heb hem aangesloten hoe je het hierboven op het forum hebt staan. Ik heb de wittedraad niet gebruikt maar de bruine voor de sturing van de regelaar.
Voor de motor weet je dat ik de hoofdsproeier heb uitgeboord, van 0,8 naar 1.2mm.
De motor draait nu als een klokje, ongelooflijk goed.

Bedankt voor alle tips die jullie mij gegeven hebben. :wink:

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Mon Oct 05, 2009 5:42 pm

Hoe is dat eigenlijk ingeschreven? Moto? Auto of landbouwvoertuig?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Oct 05, 2009 6:33 pm

Er hangt een motorplaat op. :wink:

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sun Oct 18, 2009 1:09 am

Ik had nog foto's beloofd.
tja het is voor een 8 jarige en hij mocht de kleuren kiezen. :lol:
Image
Ook maar ineens een garage voor gemaakt dat nog als speelhuisje kan dienen ook, komen nog deuren in ook. :oops:
Image
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
oetker
Posts: 7547
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Oct 18, 2009 9:40 am

Er zit een mooie garage bij.
Hebben ze die ook 50x zo groot in de aanbieding?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Oct 18, 2009 11:29 am

Dag Jo,

Als ik op de kruisjes klik krijg ik geen foto te zien!! Heeft misschien iets te maken met de instellingen van mijn computer?

Ik heb eens tussen je foto's gesnuffeld. Je zit niet veel stil dat is duidelijk. Ook levert je prachtig werk.

Een vraagje! Die zilververf wat je gebruikt op de uitlaat is deze speciaal??
Blijft die zitten? :o
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sun Oct 18, 2009 2:53 pm

Die zilververf is inderdaad speciaal, hittebestand van Motip, tot 650?
Op de collector brand ze eraf maar voor de rest blijft die inderdaad redelijk goed.
Laatste tijd gebruik ik ook al eens BBQ verf van Rustoleum, tot 650?, dat is zwarte verf die er wel inbrand maar niet echt beter als de Motip.
Mijn laatste dinges staan op http://be.fotoalbum.eu/pasojo/a307162
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sun Oct 18, 2009 2:57 pm

Oetker de grotere versie moet ik nu gaan maken : 7.00m X 4.25m zijkanten 3.00m hoog en nok op 4.50m.
dat is dus geen 50X groter maar dit is hetgeen waarvoor ik een toelating heb, wel braaf gezwegen dat er een verdiep in komt :lol: vrije hoogte beneden zal 2.20m zijn.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
oetker
Posts: 7547
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Oct 18, 2009 4:32 pm

Dat is in Belgie dus ongeveer gelijk aan Nederland.
Je mag hier 30 m2 bouwen tot een hoogte van 3 m zonder vergunning en achter je huis.
Er was in de politiek sprake dat het tot 100 m2 zou worden verhoogd, er zijn echter weer een aantal zemelhoeren tegen die dat niet willen, dus gaat niet door.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sun Oct 18, 2009 4:50 pm

Hier is het 30m? zonder architect, als je 100m? laat tekenen is er ook wel kans dat je dat erdoor krijgt maar dan betaal je dus ook architect kosten en daar heb ik niet echt zin in.
Het is ofwel met een plat dak tegen de scheiding met je buren en hun toelating of 3 meter van de scheiding met een puntdak waarvan de nok op max. 4.5 m mag liggen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1574
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sun Oct 18, 2009 8:23 pm

Was het hier ook maar zo gemakkelijk.

Ik probeer al 6 jaar tevergeefs een vergunning te krijgen voor een puntdak op m'n schuur.
Het mag alleen als alle bewoners van dit huizenblok dus meedoen...en dat zijn dus 8 woningen.
Op zich wil iedereen hieraan meewerken, maar de verhuurder van die huurwoningen wil hieraan dus niet. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Oct 19, 2009 9:33 am

Jo, dat ziet er mooi uit, er zitten hier vakmannen op het forum. Ik ben er zeker van dat je iemand dolgelukkig gemaakt hebt.
Een grote garage met hefbrug wie droomt daar niet van. :wink:

ps; De bijgevoegde link vertikt het om te openen!! :cry:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Mon Oct 19, 2009 11:41 am

Ctrl toets indrukken terwijl je op de link klikt en anders de link kopi?ren en in de adres balk plakken.
Hier werkt de link wel.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
GODFRIED
Posts: 8527
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Oct 19, 2009 3:00 pm

Nu opent die wel!
Die spuitbussenverf daar heb ik zelf geen goede evaringen mee. Verf komt vlug los!
Hoe zit het met de rancho????
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
matramurena
Posts: 789
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena » Mon Oct 19, 2009 8:51 pm

GODFRIED wrote:Nu opent die wel!
Die spuitbussenverf daar heb ik zelf geen goede evaringen mee. Verf komt vlug los!
Hoe zit het met de rancho????


Beste manier is om het te poedercoaten.. Ik heb nu een apparaat om dat thuis te doen en het werkt perfect!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2003 Mercedes V-klasse 210 CDI
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
1976 Joda 24 Tur, Bukh DV20

Post Reply