Maffia-praktijken van verzekeringen
Posted: Sun Jul 12, 2009 1:28 pm
In het tijdschrift Dag Allemaal staat het volgend artikel:
OLDTIMER TOTAL LOSS
Ik bezit een Ford Mustang van het jaar 1966. Hij stond geparkeerd toen hij door een auto werd aangereden. De aansprakelijkheid van de bestuurder lijdt geen twijfel en de auto kan hersteld worden, maar zijn verzekeringsmaatschappij beschouwt mijn Mustang als total loss omdat hij volgens hun op het ogenblik van het ongeval niets meer waard was. Die wil enkel rekening houden met de marktwaarde van de auto. Een habbekrats dus. Dan kan ik niet aanvaarden.
ANTWOORD VAN TESTAANKOOP:
U kan altijd een beroep doen op een advocaat om de zaak voor de rechtbank te brengen. Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt gesloten, hoeft u hier niet voor terug te deinzen. Gewoonlijk beslist een rechter dat er sprake is van total loss als de herstelkosten na een ongeval hoger liggen dan de vervangwaarde. Een deskundige van de verzekeringsmaatschappij bepaalt of uw auto al dan niet als total loss moet worden beschouwd. U moet dus genoegen nemen met een vergoeding die neerkomt op de marktwaarde die de auto had volgens de gangbare barema's of het bedrag dat u zou moeten neertellen voor een gelijkwaardige auto op de tweedehandsmarkt.
VERZAMELWAARDE:
In bepaalde opstandigheden kan er van deze regel worden afgeweken. Dat is het geval wanneer de auto een bijzondere waarde geniet omdat hij als odtimer of collectiewagen wordt beschouwd. De vraag is dan ook of uw Ford Mustang als dusdanig kan worden aanzien. Een onafhankelijke deskundige kan hierover oordelen. Indien het geschil aan een rechter wordt voor gelegd zal deze hoogstwaarschijnlijk zo'n deskundige aanstellen.
Wanneer zou blijken dat uw auto een verzamelwaarde had, kan de rechter oordelen dat uw auto niet als total loss in de technische zin van het woord mag worden beschouwd. Door de moeilijkheid op op de tweedehandsmarkt een evenwaardige auto te vinden, kan immers enkel door het vergoeden van de werkelijke herstelkosten, de aangebrachte schade worden hersteld.
Wat kunnen we doen om onze Matra te beschermen tegen deze maffia-praktijken van de verzekeringen? Want de laatste tijd hebben de verzekeringen adovcaten in loondienst genomen om elke schadeclaim te onderzoeken, en zo minder te moeten uitbetalen of helemaal niets te moeten uitbetalen. Soms trekken ze het tot in het belachlijke. Zie het geval waarbij een dronken bestuurder een dodelijk ongeval veroorzaakt, waarbij een tweejarig kind omkomt. De verzekering van de veroorzaker beschuldigt de vader nu van onverantwoord gedrag omdat volgens hen de vader zijn kind niet goed had vastgemaakt in de wagen. Het kind zat in een voorgeschreven stoeltje en was op de voorgeschreven manier vastgemaakt.
OLDTIMER TOTAL LOSS
Ik bezit een Ford Mustang van het jaar 1966. Hij stond geparkeerd toen hij door een auto werd aangereden. De aansprakelijkheid van de bestuurder lijdt geen twijfel en de auto kan hersteld worden, maar zijn verzekeringsmaatschappij beschouwt mijn Mustang als total loss omdat hij volgens hun op het ogenblik van het ongeval niets meer waard was. Die wil enkel rekening houden met de marktwaarde van de auto. Een habbekrats dus. Dan kan ik niet aanvaarden.
ANTWOORD VAN TESTAANKOOP:
U kan altijd een beroep doen op een advocaat om de zaak voor de rechtbank te brengen. Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt gesloten, hoeft u hier niet voor terug te deinzen. Gewoonlijk beslist een rechter dat er sprake is van total loss als de herstelkosten na een ongeval hoger liggen dan de vervangwaarde. Een deskundige van de verzekeringsmaatschappij bepaalt of uw auto al dan niet als total loss moet worden beschouwd. U moet dus genoegen nemen met een vergoeding die neerkomt op de marktwaarde die de auto had volgens de gangbare barema's of het bedrag dat u zou moeten neertellen voor een gelijkwaardige auto op de tweedehandsmarkt.
VERZAMELWAARDE:
In bepaalde opstandigheden kan er van deze regel worden afgeweken. Dat is het geval wanneer de auto een bijzondere waarde geniet omdat hij als odtimer of collectiewagen wordt beschouwd. De vraag is dan ook of uw Ford Mustang als dusdanig kan worden aanzien. Een onafhankelijke deskundige kan hierover oordelen. Indien het geschil aan een rechter wordt voor gelegd zal deze hoogstwaarschijnlijk zo'n deskundige aanstellen.
Wanneer zou blijken dat uw auto een verzamelwaarde had, kan de rechter oordelen dat uw auto niet als total loss in de technische zin van het woord mag worden beschouwd. Door de moeilijkheid op op de tweedehandsmarkt een evenwaardige auto te vinden, kan immers enkel door het vergoeden van de werkelijke herstelkosten, de aangebrachte schade worden hersteld.
Wat kunnen we doen om onze Matra te beschermen tegen deze maffia-praktijken van de verzekeringen? Want de laatste tijd hebben de verzekeringen adovcaten in loondienst genomen om elke schadeclaim te onderzoeken, en zo minder te moeten uitbetalen of helemaal niets te moeten uitbetalen. Soms trekken ze het tot in het belachlijke. Zie het geval waarbij een dronken bestuurder een dodelijk ongeval veroorzaakt, waarbij een tweejarig kind omkomt. De verzekering van de veroorzaker beschuldigt de vader nu van onverantwoord gedrag omdat volgens hen de vader zijn kind niet goed had vastgemaakt in de wagen. Het kind zat in een voorgeschreven stoeltje en was op de voorgeschreven manier vastgemaakt.