Maffia-praktijken van verzekeringen

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
benny
Posts: 3219
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Maffia-praktijken van verzekeringen

Post by benny » Sun Jul 12, 2009 1:28 pm

In het tijdschrift Dag Allemaal staat het volgend artikel:
OLDTIMER TOTAL LOSS

Ik bezit een Ford Mustang van het jaar 1966. Hij stond geparkeerd toen hij door een auto werd aangereden. De aansprakelijkheid van de bestuurder lijdt geen twijfel en de auto kan hersteld worden, maar zijn verzekeringsmaatschappij beschouwt mijn Mustang als total loss omdat hij volgens hun op het ogenblik van het ongeval niets meer waard was. Die wil enkel rekening houden met de marktwaarde van de auto. Een habbekrats dus. Dan kan ik niet aanvaarden.

ANTWOORD VAN TESTAANKOOP:

U kan altijd een beroep doen op een advocaat om de zaak voor de rechtbank te brengen. Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt gesloten, hoeft u hier niet voor terug te deinzen. Gewoonlijk beslist een rechter dat er sprake is van total loss als de herstelkosten na een ongeval hoger liggen dan de vervangwaarde. Een deskundige van de verzekeringsmaatschappij bepaalt of uw auto al dan niet als total loss moet worden beschouwd. U moet dus genoegen nemen met een vergoeding die neerkomt op de marktwaarde die de auto had volgens de gangbare barema's of het bedrag dat u zou moeten neertellen voor een gelijkwaardige auto op de tweedehandsmarkt.
VERZAMELWAARDE:
In bepaalde opstandigheden kan er van deze regel worden afgeweken. Dat is het geval wanneer de auto een bijzondere waarde geniet omdat hij als odtimer of collectiewagen wordt beschouwd. De vraag is dan ook of uw Ford Mustang als dusdanig kan worden aanzien. Een onafhankelijke deskundige kan hierover oordelen. Indien het geschil aan een rechter wordt voor gelegd zal deze hoogstwaarschijnlijk zo'n deskundige aanstellen.
Wanneer zou blijken dat uw auto een verzamelwaarde had, kan de rechter oordelen dat uw auto niet als total loss in de technische zin van het woord mag worden beschouwd. Door de moeilijkheid op op de tweedehandsmarkt een evenwaardige auto te vinden, kan immers enkel door het vergoeden van de werkelijke herstelkosten, de aangebrachte schade worden hersteld.

Wat kunnen we doen om onze Matra te beschermen tegen deze maffia-praktijken van de verzekeringen? Want de laatste tijd hebben de verzekeringen adovcaten in loondienst genomen om elke schadeclaim te onderzoeken, en zo minder te moeten uitbetalen of helemaal niets te moeten uitbetalen. Soms trekken ze het tot in het belachlijke. Zie het geval waarbij een dronken bestuurder een dodelijk ongeval veroorzaakt, waarbij een tweejarig kind omkomt. De verzekering van de veroorzaker beschuldigt de vader nu van onverantwoord gedrag omdat volgens hen de vader zijn kind niet goed had vastgemaakt in de wagen. Het kind zat in een voorgeschreven stoeltje en was op de voorgeschreven manier vastgemaakt.

Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki » Sun Jul 12, 2009 1:49 pm

had die kerel van die Mustang wel een taxatierapport?

User avatar
Urbain
Posts: 895
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Sun Jul 12, 2009 2:08 pm

Benny,

Ik heb een zus die voor een verzekeringsmaatschappij werkt, en wat zij mij vertelt is dit bij haar geen gangbare praktijk. Als ze een dergelijk geval hebben doen ze beroep op een expert die ondermeer gespecialiseerd is in oldtimers en collection cars.
Bij hun is dat dezelfde expert die de schade aan de Bagheera van Pascal heeft opgenomen, en dat is uiteindelijk goed gekomen....
Dus het is niet alles kommer en kwel, maar het helpt wel als je via uw verzekeringsmatschappij de juiste expert voorgesteld krijgt. (misschien na wat aandringen...)
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jul 12, 2009 5:24 pm

In Nederland hangt het er van af hoe de wagen verzekerd is.
Een normale WA oldtimer verzekering (25 jaar en ouder) kost rond de €80.- per jaar.
Aanrijding bij dit soort verzekeringen is altijd total loss.
Je krijgt dan niet veel geld.
Je kunt je wagen echter voor rond de €250.- per jaar ook all risk verzekeren.
Je moet de wagen dan laten taxeren.
Daar komt een expert voor bij de auto kijken.
Je overlegt dan bonnen van onderdelen of restauratie en aan de hand van de toestand van de auto wordt een waarde bepaald.
Deze waarde ligt meestal 30% hoger dan de realistiche verkoopwaarde.

Als je all risk verzekerd bent dan maakt het niet uit bij een aanrijding.
Je verzekering betaalt gewoon tot taxatiewaarde de schade, en een ruit defect door een steentje of diefstal zit ook gewoon in dat pakket, dan wel met een eigen risico van pakweg €2-300
je eigen verzekering doet dan ook de Juridische tramalant als de verzekering van de tegenpartij moeiliijk doet.
De verzekering kan dan wel secundaire eisen stellen.
Je moet bvb een allarm van een bepaalde categorie door een erkend bedrijf laten installeren.

In Belgie is het volgens mij allemaal heel anders, of zie ik dat verkeerd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1578
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sun Jul 12, 2009 8:10 pm

oetker wrote:In Nederland hangt het er van af hoe de wagen verzekerd is.
Een normale WA oldtimer verzekering (25 jaar en ouder) kost rond de ?80.- per jaar.
Aanrijding bij dit soort verzekeringen is altijd total loss.
Je krijgt dan niet veel geld.


Klopt niet helemaal Herman.
Wettelijk Aansprakelijk (of dit nu oldtimerverzekering is of niet) dekt alleen de schade die je aan anderen toebrengt.
En de All Risk dekt hiernaast ook nog je eigen schade.

Het schadebedrag (herstelbedrag) wordt vastgesteld door schadetaxateurs. (meestal in dienst van de verzekeringen)
Dan wordt er gekeken wat de verhouding is tussen het schadebedrag en de dagwaarde van de auto zonder schade.
Hier kan dus uitkomen dat de auto (economisch) total loss is, de schade is dan groter dan de helft van de dagwaarde.

De gedupeerde heeft vervolgens altijd de keuze:
-dagwaarde van de auto accepteren zodat hiervan een gelijkwaardige auto gekocht kan worden, de schadeauto wordt dan eigendom van de verzekering.
-schadebedrag accepteren na aftrek van de restwaarde van het beschadigde voertuig, het voertuig blijft dan in eigendom van de gedupeerde.
Je hoeft trouwens nooit het eerste schadebod gelijk te accepteren, een directe discussie met een taxateur levert vaak al winst op.

Maar het grootste probleem bij oldtimers is juist die dagwaarde.
Deze kan worden vastgesteld door de taxateur van de verzekering, maar de eigenaar kan ten aller tijde een eigen (be?digd) taxateur in de armen nemen mocht er een discussie ontstaan.
In de praktijk betekent dit meestal het gemiddelde van beide taxaties.

Om deze ellende te voorkomen is het altijd verstandig om je oldtimer te laten taxeren door een be?digd taxateur.
Deze taxateur maakt een taxatierapport op waarin niet alleen de huidige dagwaarde in staat vermeld, maar ook de vervangingswaarde.
En die vervangingswaarde ligt bij oldtimers gemiddeld 30% boven de dagwaarde, probeer maar eens binnen afzienbare tijd (dat is een eis) een gelijkwaardige vervangende auto te vinden.

Met dit taxatierapport kun je vervolgens naar je verzekering toe gaan, de verzekering zal dit rapport gebruiken om je premie te gaan berekenen, maar ook de eventuele uitkering hierop baseren.
Sommige verzekeringen accepteren ook wel clubtaxaties, maar houd er wel rekening mee dat een clubtaxatie geen enkele waarde heeft mocht het ooit tot een rechtszaak komen.

En verder is de eigenaar altijd vrij om te kiezen welke verzekering die neemt, WA of All Risk.

Soms best wel handig als je al een paar keer zo'n akkevietje bij de hakken hebt gehad. :lol:
M'n Suzuki Swift ('91) is al 2x total loss verklaard...1x schade aan achterlicht en bumper, en de 2e keer een deuk in het portier.
Heeft dus 2x ? 650,= opgebracht, dat ding rijdt nog steeds en komt probleemloos weer de APK door.
En dat te bedenken dat ik die Swift geruild heb tegen 50 coniferen... 8) ...goedkoper rijden kun je niet.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

benny
Posts: 3219
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Jul 12, 2009 8:12 pm

Inderdaad Urbain, het zal niet overal zo zijn. Maar je zal maar met een tegenpartij die alles doet volgens de letter en niet volgens de geest van de polis.

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jul 12, 2009 8:23 pm

quote Muddy
========
Wettelijk Aansprakelijk (of dit nu oldtimerverzekering is of niet) dekt alleen de schade die je aan anderen toebrengt.
En de All Risk dekt hiernaast ook nog je eigen schade..
===========================================

Inderdaad helemaal gelijk, maar je bent bij WA altijd een beetje overgeleverd aan de goden, waarbij de verzekering van de tegenpartij zo gunstig mogelijk voor de baas zal proberen te rekenen.
Eigenlijk bedoelde ik bij een aanrijding door eigen schuld bij WA, de wagen altijd totall loss zal zijn.

Het is ook lastig te bepalen wanneer je voor all risk moet gaan.
Ik zit op zo'n punt dat in de wagen ongeveer €7000 zit, maar de auto nog verre van klaar is.
Je wil met taxatie zo hoog mogelijk proberen uit te komen.
Ondertussen neem je wel het risico dat je de wagen bij een aanrijding af kan schrijven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1578
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sun Jul 12, 2009 8:52 pm

oetker wrote:Het is ook lastig te bepalen wanneer je voor all risk moet gaan.
Ik zit op zo'n punt dat in de wagen ongeveer ?7000 zit, maar de auto nog verre van klaar is.


Tsja..da's een afweging (c.q. gok) die ieder voor zich zelf zal moeten maken.
Als je een redelijk budget direct beschikbaar hebt voor een vervanger kun je de gok sneller wagen al wanneer je hele hebben en houden in de wagen is gestoken.
Ik rijd meestal in oudere auto's met een dagwaarde van hooguit 1500 euro, en dan is de keuze dus niet zo moeilijk.

Verder zal je eigen handigheid bij schadeherstel ook een overweging zijn.
Economisch totall loss is best te repareren voor een handige doe-het-zelver, je hoeft de post arbeidsuren dan niet te rekenen.
Een technisch total loss wordt dan een ander verhaal, dan gaat de onderdelenhandel de prijs bepalen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

benny
Posts: 3219
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Jul 12, 2009 10:23 pm

We zijn in absurdistan. Je moet jezelf beschermen tegen een bende ongeregeld die alles proberen om waar je recht op hebt, aan te vechten. Dat je voor een omnium of een mini-omnium moet betalen akkoord, maar voor de schade die je oploopt die een ander je toebrengt????????????

User avatar
oetker
Posts: 7612
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jul 12, 2009 10:42 pm

Ht is eigenlijk niet zo gek dat verzekeringsmaatschappijen zich proberen te weren.
In Nederland worden meer Ray-Ben zonnebrillen geclaimed dan dat er ooit verkocht zijn.
Als je wat te claimen hebt, zal je harder moeten vechten om je recht te halen.
Verzekeringen kijken ook steeds meer naar je claimgedrag, waarbij ze soepeler omgaan met iemand die nog nooit wat geclaimed heeft.
Geen prettige ontwikkeling, maar de maatschappij verhard zich steeds meer.
De goeden moet weer onder de kwaden lijden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Post Reply