Page 1 of 1

Banden 205 60 R14 88H - goedkoper in Engeland? Falken 912

Posted: Thu Mar 05, 2009 10:29 am
by GeorgeinBelgium
Gekeken internet Belgie en in Engeland. Wijnig te vinden om die maat. Maar 74 euro tegen 52 Britse Ponden (levering inclus. binnen Engeland)

Is er iets beter binnen Belgie of Nederland? Nog iets beter te Frankrijik?

Posted: Thu Mar 05, 2009 10:56 am
by jurgen M
Is inderdaad een maat die moeilijker te vinden is, enkel nog in sommige merken (FALKEN...), vandaar dat ik besloten heb om terug 195 te monteren.

Posted: Thu Mar 05, 2009 12:27 pm
by oetker
Hier komen 3 merken te voorschijn in die maat.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?s ... t_by=speed

Liever zou ik toch de Michelin er op zien, maar in deze maat niet te vinden.

Posted: Thu Mar 05, 2009 5:38 pm
by JV
Ik heb ook al eerder gezocht, maar is er nauwelijks.

Jan

Posted: Mon Mar 16, 2009 1:33 pm
by oetker
Zijn er merkbare voordelen(rijderservaringen) in rijgedrag als je naar 205 gaat ipv 195 met de Murena.

meer rubber op de wegdeg teken minder ....

Posted: Mon Mar 16, 2009 2:32 pm
by GeorgeinBelgium
205 - is meer stabiliteit, om het auto te doen kleven tegen de wegdek, maar mischien om meer benzien te verbruiken ... ook banden rubber ? ...

195 - minder is voorziene stabiliteit bij fabrikant, ook verbruik, maar in een bocht op snelheid? ...

Ik vermoed dat druk op elke band is optimale bij deze redeneringen!

Zijn er andere theorien tussen te brede banden gebruikers?

Posted: Mon Mar 16, 2009 3:45 pm
by benny
Bredere banden en lager profiel geeft een betere wegligging bij droog weer maar minder bij nat weer. Daarbij komt dat hoe lager het profiel hoe minder comfort, wegens de hardere flanken. Bredere banden zorgen ook voor hogere gevoeligheid voor spoorvorming en langse beschadigingen.

Posted: Mon Mar 16, 2009 6:04 pm
by JV
benny wrote:Bredere banden en lager profiel geeft een betere wegligging bij droog weer maar minder bij nat weer. Daarbij komt dat hoe lager het profiel hoe minder comfort, wegens de hardere flanken. Bredere banden zorgen ook voor hogere gevoeligheid voor spoorvorming en langse beschadigingen.
Klopt helemaal.
Ik zou ook niet een band met een lagere wang willen, maar 205 x 60 R14 is niet lager. is zelfs (marginaal) hoger.

Jan

Posted: Mon Mar 16, 2009 6:26 pm
by oetker
Ik zou in ieder geval de voorbanden niet breder maken.
Door de lichte voorkant gaat dat niet beter sturen bij regen.
Eigenlijk ben ik nieuwsgierig naar de ervaring van achter breder (205) en voor normaal 185
Krijgt de auto er betere rijeigenschappen door of is het marginaal en niet de moeite om uit te voeren.
Of wordt het bij regen veel slechter
Een iets bredere band achter geeft natuurlijk wel een beter achteraanzicht van de auto, maar als de rijeigenschappen veel slechter worden wil ik het niet uitvoeren.

Posted: Mon Mar 16, 2009 8:12 pm
by jurgen M
Ikzelf heb nu -tijdelijk- voor 185 65 14 en achter 205 60 14. Vroeger had ik 195 60 14 voor. De voorkant lijkt nu lichter, maar hij rijdt minder hard kwa vering, wat ik zeker een voordeel vindt. Achter vond ik het wel mooi die 205, maar of het echt voordelen heeft? Meer slijtage op roulementen dat wel.

Posted: Tue Mar 17, 2009 9:49 pm
by oetker
De Murena luistert erg naar de bandenspanning wat comfort en handling betreft.
Voorgeschreven is 1.8 bar voor en 2.1 achter.
Na wat experimenteren is dit gewoon de beste druk naar mijn mening.
De achterbanden zijn nog goed maar nog al oud en van het merk Viking.
Weet nog niet precies wat ik hier mee ga doen.
vervangen vrij zeker, maar of het 205 gaat worden heb ik nog geen beslissing over genomen.
Als de wiellagers er echt door te lijden hebben, kan ik toch maar beter voor de standaard Michelins kiezen.

Posted: Tue Mar 17, 2009 11:22 pm
by benny
de wiellagers lijden niet onder bredere of smallere banden op de originele velgen, maar wel wanneer het midden van de vreemde velg naast het midden van het wiellager ligt. Wanneer het midden van de velg naast het midden van het lager ligt, ondergaat het lager een moment. Een moment is een kracht maal een afstand. Aangezien de kracht gelijk blijft is de variable de afstand tussen het midden van de velg en het wiellager de grote boosdoener. Hoe groter die afstand hoe groter het moment, hoe groter de kracht die op het lager komt.

Posted: Tue Mar 17, 2009 11:27 pm
by oetker
Dat is dan ook de reden dat ik liever geen spoorverbreders gebruik.
Hangt natuurlijk ook een beetje af hoe de ingenieur de wiellagers berekend heeft, of de boel extra krachten aan kan.
Het schijnt nog wel is voor te komen dat een wiellager het opgeeft, dus veel overberekend zal het wel niet zijn.

Posted: Wed Mar 18, 2009 12:52 am
by Muddy Bandit
Een beetje breder zal weinig uitmaken, zolang je de offset van de velg maar gelijk houdt.
Maar als je veel van de maat afwijkt zullen je lagers, maar ook je aandrijfassen en wielophanging wel wat meer te lijden hebben.
Op m'n Suzuki is wiellagers en fuseelagers vervangen ook een jaarlijks ritueel...de standaard maat hiervan is 195/80R15, maar ik rijd op modderbanden in de maat 33x12,5R15...je moet wat over hebben voor de "looks". 8)

1.8 bandenspanning voor - niet te veel bij 185 60 R14

Posted: Wed Mar 18, 2009 12:48 pm
by GeorgeinBelgium
2 niveaus van bandenspanning ...

gewoon 1.6 en geladen of autosnelweg gebruik 1.7 op sticker binnen -chauffeur zijn kant ...
achter 2.1 of 2.5

1.8 zou te veel zijn om vooraan mee te rijden volgens mij

iemand iets anders geprobeerd?

Posted: Wed Mar 18, 2009 12:59 pm
by oetker
Bij 13" stalen velgen is het voor 1.6 bar, en tussen 1.9 en 2.1 achter.
Bij 14" licht metaal velgen voor 1.8 bar, en tussen 2.1 en 2.5 achter

e.e.a. volgens het instructieboekje.

205 60 R14 niet te krijgen bij Falken

Posted: Wed May 06, 2009 6:05 pm
by GeorgeinBelgium
BF Goodrich well te krijgen, en goedkoper dan Falken!