Nooit meer olie vervangen!!!

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Nooit meer olie vervangen!!!

Post by GODFRIED »

Zeker de moeite om eens te lezen en te bezinnen!!! :wink:

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... html?p=8,1
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij de spoorwegen werd de olie pas vervangen wanneer in het lab bleek dat die teveel verontreinigd was. Niet eerder. Deze motoren draaiden wel op minerale olie.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De ANWB heeft hier ook al testen voor uitgevoerd, er kon inderdaad veel langer met dezelfde motorolie gereden worden.
De beperkende factor was echter meestal het oliefilter wat verstopt raakte, zodat de olie dus via een by-pass opnieuw werd rondgepompt.
Dit resulteerde bij verschillende automerken dus in een verminderde motorsmering, aangezien de by-pass hier niet op berekend was of dat de dunne oliekanalen verstopt gingen zitten.

De meeste grove verontreiniging in de motor ontstaat juist door wisselend gebruik (opwarming en afkoeling).
Zolang de motor maar bijna continu gebruikt wordt (zoals bij vrachtwagens en andere kilometervreters) zal er weinig afzetting en bezinking van het vuil zich gaan ophopen in de motor en zal het filter z'n werk doen.
Bij veelvuldig stilstaan zal het vuil zich ook ophopen op andere plaatsen in de motor.
Demonteer het kleppendeksel van de gemiddelde personenauto maar eens en kijk eens wat er soms aan vuilschilfers en sludge onder zit.
Juist dit soort grof vuil zorgt voor verstoppingen van het filter en de oliekanalen in het blok.
De fabrikanten schrijven niet voor niets een max. aantal kilometers en/of tijd voor, zo zijn zij tenminste gevrijwaard van schadeclaims door verstopte smering van het blok.

En aangezien je een oliefilter niet kunt wisselen zonder de motorolie af te tappen is het logisch dat de olie gelijk met het filter vervangen wordt.
Ik zelf wil dit risico niet nemen, een paar liter verse olie en een nieuw filtertje is een stuk goedkoper als een revisie van het blok.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik kende vroeger een Lada-rijder die alleen olie bijvulde en het oliefilter regelmatig verving. Die kerel werkte als monteur in een garage en zijn auto haalde ook meer dan 150000 km... Kan dus blijkbaar wel kloppen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad als je de oliefilter vervangt ga je de oude olie toch niet terug in de motor schudden! Ben je er zeker van dat ze in alle garages je olie iedere keer vervangen!!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Mijn opa gebruikte afgedraaide olie die een ander weggooide in zijn VOLVO 544 (katterug)motor heeft meer dan 300000 km gedraaid zonder problemen :o
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zal wel een grond van waarheid inzitten, en ik kan genoeg mensen in leasebakken die het gewoon laten versloffen.
Mijn broer had een Opel Olympia uit 1952 en die slobberde nogal wat olie.
In Amsterdam in de legerdump kocht hij geregeld wat van die groene blikken voor een paar centen en daar liep het Opeltje prima op.

Zelf ben ik wat dat betreft wat behoudener en doe gewoon de voorgeschreven verversingen.
Vooral auto's die korte stukjes rijden neemt de olie volgens mij wel wat vocht op, en ik denk dat de chemische omstandigheden ook wel een bepaald verouderingsproces kennen.
In de Murena gaat gewoon 15W40 synthetisch van de Lidl.
Kost geen droppie en heeft mijn inziens genoeg kwaliteiten voor de murena.
Vervang hem gewoon ieder jaar incl oliefilter.
Ben je voor een paar tientjes klaar en zit je op safe.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik wil het best geloven....
Maar heb in mijn eerste auto (VW kever) 4 keer een motor gelegd.
De derde motor had ik compleet gereviseerd, cilinder waren echt plaatjes na de boring naar de eerste overmaat.
Perfect ingereden, ik behandelde die motor zuinig want er stak veel geld en tijd in en toch stuk lopen.
Toen ben ik gaan nadenken en het enige waar ik kon op komen was de goedkope merkloze olie die ik erin gooide (wissel keurig op 5000).
De laatste motor (opnieuw revisie naar de volgende overmaat) heb ik met Shell Helix gereden en die heb ik ook nooit meer stuk gereden (heb ik nog 50000 mee gereden).

Sindsdien heb ik enkel nog op Shell Helix, Denicol Turbo en nu sinds kort op Comma Eurolite (waar ik me overigens ook niet zo lekker bij voel dus die gaat geschrapt worden) gereden.

Kan zijn dat het tussen mijn oren zit maar....

Ik vervang trouwens elke 5000 bij minerale olie en elke 10000 bij half syntheet.

Na het inrijden van de Rancho (motor krijgt revisie) gaat vanaf de derde wissel (op 5000 km) er trouwens half syntheet in.
In rijden moet op mineraal om de zuigerveren te laten zetten.

Vind ik trouwens een minstens zo belangrijk punt, het inrijden van een nieuwe motor.
Ooit las ik over het "hard brake in" principe en ik heb dat ??n keer met succes gedaan (Vito die geen olie gebruikte :D ).
Staat ergens op Internet, ik maak er wel een topic over.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat het inderdaad tussen je oren zit Jo.
De kwaliteit van olie is sinds de 80er jaren enorm vooruit gegaan.
De simpelste olie voldoet ruimschoots aan de normen voor de oudere auto's.
Het is niet voor niets dat de interval van verversen van 5000 naar 30000 is gegaan.

VW kever motoren liepen gewoon 2 ton op de voorgeschreven olie in die tijd.
Het is echter wel verstandig een koude motor eerst rustig warm te rijden en 15% onder de max toeren te blijven.
Iets wat ik eigenlijk altijd doe.
Natuurlijk moet je gebruiken waar je jezelf goed bij voelt.
Voor mij is de simpele olie echter goed genoeg.
Die gaat er gewoon na 7.500 km weer uit met een nieuw filtertje, en dan zal de boel aardig schoon blijven.

Ook de vorige eigenaar heeft normale 15W40 gebruikt in de auto.
Gezien de toestand van de motor, heb ik geen reden om te twijfelen dat deze olie niet goed zou zijn.
Compressie is voor alle cilinders nog uitstekend.

Edit: tikfout in olietype
---------------------------
Last edited by oetker on Mon Apr 21, 2008 5:19 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik geloof ook niet in de dure olie soorten. Ik heb altijd met Aldi of Lidl olie gereden en met de motoren geen problemen gehad, alleen met carrosserie!!! Roest!!!
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Ik geloof ook niet in de dure olie soorten. Ik heb altijd met Aldi of Lidl olie gereden en met de motoren geen problemen gehad, alleen met carrosserie!!! Roest!!!
En daar kun je je afgewerkte motorolie dus goed voor gebruiken: even goed opwarmen en vervolgens met een compressor vernevelen in de kokerbalken en de andere holle ruimte's. :wink:

(daarna wel even een paar dagen de auto op een zeiltje laten uitlekken...)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja daar heb je gelijk in. Dit is betere dan al dat duur spul wat men verkoopt. Ik heb het al meerdere keren hiervoor gebruikt, maar niet voor mijn bagheera of toch plaatselijk om bouten, moeren en waterbuizen te beschermen. Ik heb van die verhalen gehoord dat men dat vroeger steeds tegen de onderzijden spoot. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Graffiteren, mengsel van mazout en grafiet, dat deed men vroeger. (eind jaren 60 in onbruik geraakt.
Ken het nog via mijn vader die dien truck gebruikte om door de control te geraken, auto ziet dan mooi zwart onderaan en op iets zwart zie je heel slecht foutjes..... :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat wist ik niet! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Jo
---------
auto ziet dan mooi zwart onderaan en op iets zwart zie je heel slecht foutjes.
------------------------------------------------------------------------------

Kan dan alleen maar afgekeurd worden door een zwartkijker bij de controle :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Zwarte humor hier... :wink:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

oetker wrote:Quote Jo
---------
auto ziet dan mooi zwart onderaan en op iets zwart zie je heel slecht foutjes.
------------------------------------------------------------------------------

Kan dan alleen maar afgekeurd worden door een zwartkijker bij de controle :lol:
Nee vermits dat het vroeger was moest je naargelang de staat van de wagen 100 of 500 BFR er tegen hangen, probleem opgelost. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ja geld in het boekje. Ik heb het nooit gedaan. Durfde dat niet!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vroeger kon je met een fles Genever en een doos sigaren nog wel wat bereiken.
Dat moet nu minstens een auto of een plasmascherm zijn.
Inflatie heeft hier ook toegeslagen :)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply