Bij het zoeken naar informatie over de motor en de versnellingsbak ben ik bij het volgende uitgekomen.Voor de bagheeraliefhebbers lees deze tekst eens en zie de prijzen van Bagheera!( tussen de zonnetjes) Onze Bagheera's gaan nog geld opbrengen.ha.....ha
Matra (M?canique, Aviation, Traction) bouwt in de jaren '60 kunststof carrosserie?n voor de bouw van de sportwagens van Ren? Bonnet. Toen Bonnet het in 1964 in de financi?le problemen kwam nam Matra zijn fabriek in Romorantin over en daarmee ook de Ren? Bonnet Djet sportwagen, die omgedoopt werd tot Matra Bonnet Djet V
Inhoud [Niet tonen]
1 Modellen
1.1 Matra Djet V
1.2 M530
1.3 Bagheera
1.4 Rancho
1.5 Murena
2 Verder ontwikkelingen
3 Externe link
[bewerk]
Modellen
[bewerk]
Matra Djet V
Tot 1967 continueerde men de productie van de Matra Djet V (die sinds 1966 als Matra-Sports Jet 6 werd geproduceerd, de Bonnet merknaam werd geheel verlaten), een tweezits sportwagen, aangedreven door een Renault Gordini middenmotor.
"V" (vijf), omdat er al vier eerdere versies van de Djet waren gebouwd
"Djet" omdat men bang was dat de Fransen het woord "Jet" (van straaljager) verkeerd zouden uitspreken.
[bewerk]
M530
In dat jaar introduceerde Matra de door Philippe Gu?don getekende en eerste geheel zelfontwikkelde M530 (genoemd naar een raket van Matra). Wederom een kunststof carrosserie op een stalen chassis met Ford V4 middenmotor. Vanaf 1970 werd de M530 aangeboden via en onderhouden bij de Simcadealers. Er waren twee versies op de markt, de M530SX en M530LX. De SX had vaste koplampen en een gesloten dak, de LX had opklaplampen en een targadak.
[bewerk]
Bagheera
"Simca Matra Bagheera type I"In 1974 verscheen de ook door Gu?don ontworpen Matra Simca Bagheera, op basis van een aantal Simca 1100 TI onderdelen zoals motor (1294 cm3), voorwielophanging, stuurhuis, reminstallatie. De carrosserie was van polyester, het chassis van staal en de achteras van aluminium. Deze achteras dient tevens als vacu?m reservoir voor de bediening van de inklapbare koplampen! Het was een revolutionair driezits concept met hoe kan het anders een dwarsgeplaatste middenmotor. De motor was geplaatst onder een hoek van 15 graden en lag iets voor de achteras hetgeen een formidabele wegligging met zich mee bracht. De cylinderinhoud werd in 1975 vergroot naar 1442 cc. Met de twee dubbele Weber carburateurs (36 DCNF), leverde de motor 90 DIN-PK (66,2 kW) bij 5800 t/min en stuwde de auto danks zij het lage gewicht (960 kg) en de goede stroomlijn (Cx waarde 0,33) naar 183 km per uur. De auto had vier versnellingen, rondom schijfremmen en torsiestaaf-vering en achter de middenmotor nog een redelijke bagageruimte, groot genoeg voor twee golf tassen.
De Bagheera onderging in 1976 een facelift (o.a. iets verlengde neus, ander interieur, andere achterlichten en bumpers). De auto werd zwaarder en daardoor iets langzamer. In het laatste modeljaar 1980 werden wederom kleine aanpassingen gedaan. Men spreekt daarom van resp. Type I, Type II en Type III, hoewel de verschillen tussen Type II en Type III relatief klein zijn. Nieuwprijzen liepen afhankelijk van de uitvoering (in 1975) uiteen van f. 20.600 tot f 24.700.

Een Bagheera in perfecte staat brengt nu nog de nieuwprijs op.
Ondanks dat van de Bagheera 48.802 stuks werden geproduceerd, is er vrijwel geen goed exemplaar meer over door de extreme roestgevoeligheid van het chassis van deze auto.
[bewerk]
Rancho
Matra introduceerde in 1977 voor het eerst een niet sportwagenmodel en wel de Rancho, in feite een voorloper van de later SUV modellen, op basis van de Simca 1100 Fourgonette met een met kunststof aangepaste carrosserie. Deze auto is in Nederland ook wel bekend van de jeugdserie Bassie en Adriaan. Ook deze auto werd geplaagd door de roestduivel.
[bewerk]
Murena
Eind 1980 kwam de opvolger van de Bagheera, de Murena, op de markt. Door het chassis te verzinken werd het roestprobleem opgelost, het unieke driezits concept en de middenmotor bleven, de lichtmetalen achteras van de Bagheera werd vervangen door een conventioneel stalen exemplaar. Er waren in eerste instantie twee versies leverbaar, de Murena 1.6 met de 1600cc 90pk motor van de Talbot Solara en de Murena 2.2 met de 118 pk 2200cc motor van de Talbot Tagora. Deze laatste bezorgde de Murena een meer bij het model passende prestaties. Er was ook een tuningkit van deze motor beschikbaar, die als "Pr?paration 142" werd verkocht, wat het vermogen op 142 pk bracht. In het allerlaatste modeljaar 1984 (van augustus t/m december 1983) werd de Murena uitsluitend met deze kit verkocht, als Murena 2.2S. Er zijn in ons land ongeveer 200 exemplaren van de Talbot-Matra Murena verkocht. In 1984 is de productie gestaakt.
[bewerk]
Verder ontwikkelingen
Naast het bouwen van auto's is Matra in de 60er en 70er-jaren ook actief geweest in de autosport waarbij het in 1968 Formule 1 kampioen werd en met nog meer overmacht in de jaren '72, '73 en '74 de 24h van Le Mans gewonnen werd. Matra ontwikkelde voor de F1 zijn eigen V12 motor.
Intussen was Simca overgenomen door de PSA groep (Peugeot, Citro?n). Matra had een nieuw, revolutionair concept ontwikkeld, wat vandaag de dag bekend staat als MPV. Door financi?le problemen geplaagd, had de PSA groep geen interesse. Renault wel, de samenwerking met PSA werd opgezegd en Matra bracht in 1984 via Renault het eerste model Espace op de markt. Ook hier weer een verzinkt chassis en een kunststof carrosserie, waarbij in 1992 het model ingrijpend werd gewijzigd. In 2002 werd op basis van de Espace de Avantime, een mix tussen een coup? en een MPV, op de markt gebracht. Echter toen Renault in 2003 besloot de Espace zelf te gaan bouwen en de Avantime onvoldoende verkocht was dat de doodsteek voor de productie afdeling van Matra te Romorantin. In 2003 werd de fabriek gesloten, de test- en ontwerp afdeling werd overgenomen door Pininfarina.
In Romorantin is een museum gevestigd waar een groot aantal auto?s en racewagens van Matra tentoongesteld staan.