Stroomtoevoer contactslot

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Stroomtoevoer contactslot

Post by Urbain »

Beste MatraManiers,

Ik heb sinds enige tijd problemen met de stroomvoorziening in het dashoard van de Murena.
Soms vallen de metertjes uit en gaat het ladingscontrole lampje zacht branden, terwijl op dat ogenblik de alternator nog steeds 14.46V levert.
Na verder te meten heb ik vastgesteld dat de spanning die op de rode draad aan het contactslot toekomt in dat geval slechts 10.5V is. Daardoor gaat het lampje flauw branden. De spanningsval over het contactslot is verwaarloosbaar.
Als ik meet tussen het stroomtoevoerpunt op het zekeringen paneel en de rode draad aan het contactslot zie ik een spanningsverlies tot 1.5V...
Nochtans zou volgens het schema deze draad dezelfde moeten zijn (nr 1) als die rode die van de batterij naar het zekeringenpaneel gaat.
Ik heb die draad op drie plaatsen los gemaakt, aan de batterij, aan het zekeringenpaneel en aan het contactslot. Als ik dan deze draad doormeet blijkt die rode van het contactslot nog steeds in verbinding te staan met die rode die van de batterij komt. Alleen ik kan nergens vinden waar die twee aan elkaar zouden gezet zijn, want dat is waarschijnlijk het punt waar ik het spanningsverlies en het slecht contact heb. Deze draden verwijnen snel in de kabelboom zodat ik ze niet meer kan volgen. Ik vrees dat ze in de kabelboom aan elkaar gezet zijn, maar ik heb geen zin om die kabelboom los te maken om te zien of dit zo wel is.

Wie weet hoe die rode kabel van de batterij en de rode van het startslot aan elkaar gekoppeld zijn?

In het slechte geval laat ik de oude kabel voor wat hij is en leg ik er een nieuwe, maar ik zou toch graag weten hoe de vork in de steel zit.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Had ik ook, was spanningsverlies in het contactslot. Kan opgelost worden door het relais te plaatsen en contjactslot volledig te ontlasten.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Sorry Urbain, ik kan je niet verder helpen.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

jurgen M wrote:Had ik ook, was spanningsverlies in het contactslot. Kan opgelost worden door het relais te plaatsen en contjactslot volledig te ontlasten.
De spanningsval is al voor het contactslot, over het contactslot valt minder dan 50mV, dus verwaarloosbaar.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ken dit probleem. Heb het zelf ook al gehad. De fout lag toen bij de stekkers op de zekeringsdoos.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik had dit totdat ik de stekker achterop de cockpit aandrukte, toen was het opgelost.
reproduceren is eenvoudig bij mij, iets loshalen, dan is de kwaal weer terug.
. Deze draden verwijnen snel in de kabelboom zodat ik ze niet meer kan volgen. Ik vrees dat ze in de kabelboom aan elkaar gezet zijn, maar ik heb geen zin om die kabelboom los te maken om te zien of dit zo wel is.
dit klopt, heb missschien wel een foto van een opengewerkte draadboom
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Richard wrote: heb missschien wel een foto van een opengewerkte draadboom
Richard,

Dat zou mij al veel vooruithelpen. Als je de rode draad kunt volgen van aan de batterij via het zekeringenpaneel en verder tot aan het contactslot.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

denk dat je wel even precies moet aangeven wel deel je duidelijk wilt hebben, hier vast 2 delen

:evil: kan nog geen foto's uploaden omdat ik mijn upload limiet heb bereikt :evil:

dan maar zo

Image

Image

op foto 1 zie je rechts de zwarte tape zitten om de 2 dikke rode draden, hier wordt de draad die bij de accu vandaan komt gesplitst, 1 kant richting zekeringkast ander loopt door naar binnen. richting contactslot
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Bedankt Richard,

Nu kan ik tenminste gericht schatten waar ik de kabelboom moet open maken. Mijn veronderstelling dat die draden in de kabelboom aan elkaar gezet zijn blijkt dus te kloppen.
Alleen begrijp ik niet waarom ze dat gedaan hebben, als daar ooit iets aan scheelt kan je er niet meer bij.
Als ik het open liggen heb post ik wel een foto.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ben de draadbomen aan het namaken, je komt wel meer vreemde zaken tegen die vragen om storing
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain wrote:Bedankt Richard,

Nu kan ik tenminste gericht schatten waar ik de kabelboom moet open maken. Mijn veronderstelling dat die draden in de kabelboom aan elkaar gezet zijn blijkt dus te kloppen.
Alleen begrijp ik niet waarom ze dat gedaan hebben, als daar ooit iets aan scheelt kan je er niet meer bij.
Als ik het open liggen heb post ik wel een foto.
Dit aanelkaar maken van de kabels wordt door alle autofabrikanten toegepast de kabelbundels zouden anders veel te duur worden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

kan ik mij voorstellen ben zelf bezig maar t loopt flink op :(
maargoed, kabeld met aan de ene kant de ene kleur en de andere kant een andere is hoop ik geen zuinigheid (maar gewoon laksheid)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dank zij de foto's van Richard heb ik de kabelboom op de juiste plaats kunnen ontmantelen.
Hier is de dikke rode draad die van de batterij komt aan elkaar gezet met de draden die naar het zekeringenpaneel en het contactslot gaan. Op de foto's kan je zien dat die verbinding nog in goede staat is. Ik had daar een slecht contact verwacht vanwege het spanningsverlies dat ik aan de ingang van het contactslot gemeten had. Verdere metingen tonen aan dat het spanningsverlies voor ongeveer de helft over het stuk draad van aan de splitsing tot aan het contact slot en voor de andere helft over de stekkerverbinding aan het contactslot staat.De bedrading naar het contactslot is dus te dun voor de stroom die er door moet.
Als ik bv. de binnenventilator 5 min. laat draaien wordt deze draad reeds warm. Het plastic van de stekkerverbinding is waarschijnlijk door de warmte gescheurd.

Daarom ga ik het volgende doen. Het contactslot zal ontlast worden met een 100A relay en een nieuwe (6mm²) draad rechtstreeks naar de batterij. Na het relais komt een zekeringkastje met aparte zekeringen voor de binnenventilator, achterruitverwarming en de radiatorventilator. Hierdoor wordt tevens het bestaande zekeringenpaneel ontlast terwijl de stroom door de rode toevoerdraad ook beperkt wordt.
Doordat het oude zekeringenpaneel nog gedeeltelijk in gebruik blijft, blijft alles nog min of meer origineel.
Ik denk dat de betrouwbaarheid van het electrische systeem hierdoor zal verbeteren.
Attachments
Hier is het...
Hier is het...
DSC00713_s.JPG (161.77 KiB) Viewed 8086 times
Dit ziet er nog een gezonde verbinding uit...
Dit ziet er nog een gezonde verbinding uit...
DSC00717_s.JPG (156.29 KiB) Viewed 8086 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Oetker heeft dit beschreven in een ander topic, heb dit hetzelfde toegepast en werkt prima

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... =ontlasten
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtig, dadelijk de juiste plaats gevonden. Op goed geluk zoeken kan flink tegen zitten. Altijd gemakkelijk veel foto's maken tijdens herstellingen, doen we veel te weinig.
succes met het ombouwen.
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Richard wrote:Oetker heeft dit beschreven in een ander topic, heb dit hetzelfde toegepast en werkt prima

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... =ontlasten
Klopt, maar ik wil nog een stapje verder gaan door een aparte toevoerleiding vanaf de batterij te voorzien, zo ontlast ik de bestaande (volgens mij te zwakke) bedrading en het bestaande zekeringenpaneel. Het relais en de zekeringenhouder is al besteld...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het relais lost de grootste spanningsval al op, maar de 6mm draad is ook wat aan de magere kant.
Ontlasten door de kachelventilator appart te voeden zou al genoeg moeten zijn om warm worden van deze draad te voorkomen.
De warmte van de draad laat namelijk de weerstand van deze draad stijgen, wat weer een grotere spanningsval geeft.
Wat er overblijft is minder dan 30 Ampere, en dat moet deze draad met deze lengte toch gemakkelijk aankunnen.
De door mij berekende 45 Amp die er oorspronkleijk over loopt is inderdaad wat veel voor de draad wat door de interieurventialor appart te voeden al de oplossing zou kunnen brengen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

bij mijn contactslot zaten de kabelschoenen inmiddels met elkaar versmolten.......... niet echt een fijn gevoel achteraf
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, hetzelfde vond ik achter de kachelschakelaar.
Het is jammer dat ik steeds weinig tijd heb om is wat zaken af te maken.
Misschien eind van de zomer. :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om terug aan de Murena te werken...
Eerst 4 weken wachten op de onderdelen..., dan verlof, en daarna een tijdje buiten strijd wegens lumbago nr xx (ja al 2 cijfers)

Ik heb dus een nieuwe aanvoerlijn gelegd van 10mm² (6mm² was niet in voorraad) recht van de batterij naar een 100A relais dat het contactslot moet ontlasten en verder een extra zekeringenpanneel gemaakt om het bestaande te ontlasten. De radiator ventilator, de binnenventilator en de achterruitvervarming heb ik appart gezekerd. Er zijn nog genoeg zekeringen over om later nog zaken (bv. de ruitenwissers) te ontkoppelen. Het geheel is gemonteerd onder het dashboard waardoor de zekeringen ook droger zitten dan in het originele paneel. Het einge nadeel is dat ik op mijn knieen moet gaan zitten om zekeringen te vervangen, maar daardoor zit het ook uit het zicht zodat het niet direct opvalt dat het niet origineel is.

Ondertussen is allles gemonteerd en werkt het naar behoren. Ik heb van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om een extra draad te voorzien met een schakelaar zodat ik de radiatorfan in gelval van nood ook manueel kan inschakelen.

Wat het eerst opvalt is dat de spanningsmeter met draaiende motor mooi in het midden blijft staan als ik de lichten of de binnenventilator aanzet. Vroeger ging die meteen naar links. Bij uitgeschakelde motor gaat hij wel wat naar links, maar dat is normaal door het ontladen van de batterij.

Ondertussen ook enkele metingen gedaan van het stroomverbruik, met volle batterij en draaiende motor (maximale batterijspanning) meet ik het volgende:

Radiatorfan : 16.4A
Binnenventilator stand 1, 7.3A, stand 2, 9.5A en stand 3, 15.0A.
En zeggen dat dit vroeger allemaal langs het contactslot passeerde.. samen met de rest.

De achterruit verwarming neemt 4.3A, maar ik ben niet gecontroleerd of alle segmenten nog werken.

Enfin, ik hoop dat de betrouwbaarheid van het electrische systeem weer wat verbeterd is.

Zie verder wat foto's..
Attachments
Rechtstreekse aansluiting aan de batterij, de andere draad is van de druppelllader.
Rechtstreekse aansluiting aan de batterij, de andere draad is van de druppelllader.
DSC00817_s.JPG (158.67 KiB) Viewed 7993 times
Enkel een kenner merkt op dat er een extra kabelboom zit..
Enkel een kenner merkt op dat er een extra kabelboom zit..
DSC00816_s.JPG (168.4 KiB) Viewed 7993 times
Dit is het enige dat je ziet.
Dit is het enige dat je ziet.
DSC00814_s.JPG (158.25 KiB) Viewed 7993 times
Zo is het gemonteerd..
Zo is het gemonteerd..
DSC00812_s.JPG (130.56 KiB) Viewed 7993 times
Mijn assitente is er gerust in..
Mijn assitente is er gerust in..
DSC00811_s.JPG (106.51 KiB) Viewed 7993 times
DSC00808_s.JPG
DSC00808_s.JPG (117.79 KiB) Viewed 7993 times
Het power relais.
Het power relais.
DSC00807_s.JPG (127.23 KiB) Viewed 7993 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Prima oplossing Urbain.
Als al die zware gebruikers van het slot af zijn en de dikkere draad met het zware relais dan werkt het gewoon beter.
Minder spanningsval en zekeringenpaneel ontlast.
Heb zelf ook al 10 mm² klaarliggen om bij het zekeringenpaneel te verdelen.
Bij de 1600 wacht op dit gebied ook nog wel een hele klus.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat heb je mooi op gelost Urbain. En je hebt ook al een matrakat zie ik.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is vakkundig gedaan. Daar kunnen we een voorbeeld aan nemen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Dag Urbain,

Da's prachtig werk geleverd, jongen!
Zo zie ik het graag. Ik zal mijn Murena woensdag bij u binnenbrengen. :D ( grapje...... donderdag past mij eigenlijk beter...)

Alle gekheid op een stokje, ik ben er zeker van dat het één en ander veiliger maakt. De forse bewegingen van de spanningsmeter in de originele montage spreekt effectief boekdelen!

Groetjes.
André
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

andré wrote: Ik zal mijn Murena woensdag bij u binnenbrengen. :D ( grapje...... donderdag past mij eigenlijk beter...)
André, je weet dat je altijd welkom bent, maar ik vrees dat mijn garage een beetje te traag werkt volgens uw normen...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Post Reply