Na de meeting repareren laad circuit.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Na de meeting repareren laad circuit.

Post by oetker »

Vandaag even een uurtje over.
Maar is kijken wat er loos is met het laadcircuit.
Omdat ik in de week ervoor onder het dashbord bezig was geweest, vermoede ik dat daar de oorzaak zou liggen.

Er zitten maar een paar onderdelen in de sturing vanaf het dashbord naar de dynamo.
De dynamo moet namelijk een voorschakelspanning krijgen om te werken.
De voltmeter en het contactlampje zitten in dit circuit, en er zit een weerstand op de connector van het dashbord.
Dat lampje moet 12 volt 1.2 watt zijn.
Je kunt de lampjes wel onderling uitruilen en het laadcircuit zal dan wel werken, maar het is eenberekend circuit..
Bij mij zijn deze onderdelen in orde en moet de oorzaak bij de dynamo gezocht worden.
Er komt namelijk 12 volt op de rood/groene draad van de connector.

Nu ik het meterpaneel eruit heb gelijk maar even aanpakken.

Plaatje opnieuw spuiten.
Image

Connector en andere aansluitingen corosievrij maken en invetten met zuurvrije vaseline of contactvet.
Image
Image

Gelijk maar even alles fatsoeneren achter het dashbord.
Vrijdagmiddag kan ik een uurtje van de brug gebruik maken.
De dynamo wisselen als de 12 volt van het dashbord daar aankomt.

word vervolgd

Edit fout verwijderd.
Last edited by oetker on Sat Feb 02, 2013 11:48 pm, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Fijn voor je dat het terug in orde is, Herman!
Dat is een opsteker, geen schade of kosten.
Voor mezelf steek ik hier ook veel van op, mooi.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ben hier voor sommigen misschien wat te simpel bezig.
Nu is het zo dat er best wel veel gekeken word, (NB:ook door niet leden en mensen die langs serven) op het forum, en zijn we niet allemaal technisch even begaafd.
Hoop met mijn verhaaltjes ideeen en foto's ook deze mensen te motiveren is wat te sleutelen en te verbeteren.

Er is best wel veel te verbeteren aan de Murena, en heb nog best wel wat ideeen die ik hier zal laten zien in de loop der tijd.
Het zal allemaal niet ieders smaak zijn, maar ter info kan het best wel nuttig zijn.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag maar is even verder met het probleem.
Had de accu gisteren opgeladen en de wagen starte onmiddelijk na een maandje rust.
Eerst maar is even gekeken of de spanning vanaf het contactlichtje aankwam bij contact aan.
Image
Die is aanwezig.
Betekent dus dat er iets met de dynamo is.
Maar is even er uitgeprutst.
Image
Image
Spanningsregelaar los halen.
Image
Ziet er nog goed uit, ook de collector was niet noemenswaardig ingesleten.
Dan maar verder met los halen.
Plastic kapje van de diodebruggen verwijderd
Image
De diodes zien er nogal geoxydeerd uit.
Dit is van inlopend water dat in de dynamo komt, bij het ontluchten van het koelsyteem.
De ontluchter zit namelijk precies boven de dynamo.

Maar is even de diodebruggen gemeten.
Image
Vol in de sluiting dus.
De aanloopspoel meet goed.
Image
Nu had ik voor een paar centen een net gereviseerde dynamo gekocht.
Image
Deze is voor een Peu 309/205/405 div Citroen AX BX 1.4
Deze is fysiek wel passend te maken, maar dan moet ik wat gaan slijpen.
Niet echt een fraaie oplossing denk ik.
In plaats daarvan heb ik de voorkant van de oude dynamo overgezet.
Dit paste perfect en probleemloos.
Image
Oude poulie erop wat die week ook iets af, en dan ziet het er zo uit.
Image
Image
Het spulletje erin gezet ne hij laadt weer prima op, echter de spanningsregelaar van de nieuwe werkt anders en geeft plus bij contact aan, dus brandt het contactlampje niet en kan ik de auto niet af zetten.
Hij geeft dus een terugvoerspanning.
Wel grappig, je staat met de sleutel in de hand, en de auto loopt nog.
Ik had de oude spanningsregelaar er op kunnen zetten, maar eigenlijk wil ik de nieuwe gebruiken.
Ga morgen even kijken of die leverbaar is.
Word vervolgd.

Edit foutjes autotypes hersteld
Last edited by oetker on Fri Nov 01, 2013 7:22 pm, edited 10 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

prachtig werk zo, ik dacht ook nog zo'n topic te openen toen ik de starter aan het vervangen was, helaas, eenmaal ik bezig ben denk ik helemaal niet aan het digitaaltje....daar moet ik toch is werk van maken want het is leuk om lezen en altijd leerrijk voor eventuele gelijkgestemden.
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is ook de bedoeling om iedereen met wat sleutelangst op ideeen te brengen en goedkopere alternatieven aan te dragen.
De dynamo's voor de Murena zijn best wel aan de prijs.
Met wat experimenteren kom je vaak goedkoper uit de weg.
Ik had voor 20 Euro klaar kunnen zijn als ik de oude spanningsregelaar er op gezet had.
Dan had ik een compleet gereviseerde dynamo gehad met een oude spanningsregelaar.
Beter maar een nieuwe er op.
Kosten ook maar 2 tientjes.
Buiten de spanningsregelaar en de kop van de dynamo kun je dus gewoon een 309/205 dynamo er op zetten na wat aanpassen.
Handig om te weten toch?

Herman
Last edited by oetker on Thu Jun 26, 2008 11:51 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er staat in de posting een fout.
Hier staat dat de dynamo in een 206 zit.
Dat moet 205 zijn.

Peu 205 89-98
Peu 309 89-93
Peu 405 88-92
Rover 100 geen datums bekend.

Ook in diverse Citroen AX en BX 1.4 te vinden.

Heb de posting aangepast.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Uiteindelijk toch nog op problemen gestuit.
Er was geen spanningsregelaar in voorraad dus heb ik de oude er op gezet.
Het contactlichtje deed het nog steeds niet :-?
De dynamo ging het extra goed doen en trakteerde mij op een spanning van 17 Volt :(
Uiteindelijk blijkt het printje op de dynamo anders opgebouwd.
De kunnen dus niet met de YL152 spanningsregelaar overweg.
Heb de regelaar die bij de dynamo hoorde er weer opgezet.
De dynamo doet het hier prima mee.
Er zit maar 1 aansluiting op buiten + en - en dat is D+
D+ werkt contra aan de aansluiting dan de + aansluiting van de oude spanningsregelaar.

Dat wil zeggen de plus valt uit zodra de dynamo gaat leveren en er komt geen negatief.
Het contact lampje gaat dus nooit branden.

Ga nu de opties overwegen.
1 Kan de originele dynamo een nieuw diodeblok voor halen.
2 kan de print op het dashboard onderbreken en het lampje een - geven gestuurd door het contactslot.
3 Kan door gaan zonder contactlampje en de meter als referentie gebruiken.

Zit even tijdelijk op optie 3 en overweeg optie 2 als zijnde de goedkoopste weg, en de mogelijkheid om de meer moderne dynamo's te kunnen gebruiken met D+ aansluiting.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Oetker,

Als ieder clublid zo zijn werkzaamheden zou beschrijven dan zou het forum vol zitten met nuttige informatie. Je bent een voorbeeld. We kunnen er allen maar van leren.
Doe zo verder.

Groetjes
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt voor het compliment.
Heb altijd een oud digitaaltje bij de hand dus die mag best vet worden. Een paar keer klikken tijdens de klus en een verhaaltje erbij, zijn zo gemaakt.

Voor mij zijn het ook een beetje avonturen.
Je begint soms ergens aan en weet van tevoren niet of het allemaal goed gaat werken.
Ik koop soms zo maar wat op de gok, omdat ik denk dat het mogelijk is.
Dat kan ook in een tegenvaller eindigen.
Al doende leert men.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een nieuwe uitdaging, dat is wat het leven zo gezellig maakt. Als het ook eens tegen zit, leren doe je ervan. Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tijdens mijn ritje naar Zoersel heeft de dynamo uitstekend gewerkt.
Wat me niet losliet is dat mijn laadstroomlampje niet wilde werken met de D+ aansluiting erop en ik de motor niet af kan zetten indien het draadje aangesloten is.

Mezelf er toch even in verdiept, en de D+ aansluiting hoort in principe hetzelfde te werken als de L aansluiting van de connector op de originele dynamo.
Het is al duidelijk dat de spanningssregelaar op de dynamo de D+ 12Volt blijft leveren zolang de dynamo draait.
Daardoor komt er een terugvoerspanning naar het contact, en dat is de reden dat de auto blijft lopen na contact af.
Dat zou op te vangen zijn met een diode.
Dat brengt me tot de conclusie dat de nieuwe spanningssregelaar defect zou zijn of dat het circuit van het laadstroomlampje anders opgebouwd zou zijn in de Murena.

Het schema er maar is bij gehaald en dat blijkt niet te kloppen.
Op het schema staat alleen het lampje in het laadcircuit, echter de Murena heeft daar parallel een weerstand van 82 ohm overheen staan.
Het lampje moet 1.5 watt zijn en dat is 1 Watt minder dan in de meeste auto's gebruikelijk is.
Maar is even uitgetekend aan het rekenen geslagen.
Image
Zal jullie niet vermoeien met wat ik allemaal aan het doen ben in deze berekening, maar het komt er op neer dat het lampje en de weerstand samen een vermogen van 3,7 Watt nemen.
Die moeten dus de spoel in de dynamo aansturen voor de Murena.
Waarschijnlijk snapt de spanningsregelaar deze waarde niet.

Het mooie van deze spanningsregelaar is wel dat de dynamo werkt, ook als er geen lampje aangesloten is.
Ik moet hem dan wel eerst 1x 1500 toeren laten draaien voor hij begint met laden.
Er zit dus een interne regeling in die de dynamo doet werken als het lampje kapot zou zijn, wat anders niet het geval is.
Althans dat is bij de meeste oudere auto's zo.
Als in de Murena echter het lampje kapot zou zijn, dan vangt de weerstand dit waarschijnlijk op.
Vandaar de afwijkende schakeling in de Murena denk ik.

Zodra ik even de gelegenheid heb, zal ik de D+ aansluiten met een 2.5 Watt lampje naar de B+.
Als dat normaal werkt dan is het simpel op te lossen door de weerstand te verwijderen, een 2.5 watt lampje te plaatsen en misschien een diode.

word vervolgd
Last edited by oetker on Sun Mar 18, 2012 9:25 am, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Volgens mij zit die weerstand daar om toch nog lading te hebben mocht het lampje defect zijn. Dus wanneer je de lamp van 1.5W en de weerstand vevangt door ??n lamp van 2.5W samen met een diode, zal bij defect van een van deze twee laatste, uw lading wegvallen, zonder aanduiding.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, dat is waarschijnlijk de bedoeling van die weerstand.
Die levert dan nog ongeveer 2 Watt aan de ankerwikkeling.
Denk echter dat de nieuwe spanningsregelaar het niet snapt, en daar maakt het ook niet meer bij uit..
Die gaat leveren zodra 1x de 1500 toeren bereikt is, en gaat dan gewoon werken.
Dus bij deze dynamo kan die weerstand gewoon weg en de lamp de juiste waarde krijgen die voor de nieuwe dynamo nodig is.

We gaan het uit proberen.
De theorie klopt, nu de praktijk nog.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Klein foutje in je berekening: De berekening van de vervangweerstand in de parallelkring moet zijn: 1/96 + 1/82 en niet 1/86 + 1/82. De vervangweerstand is dan 44.22 Ohm
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja inderdaad,Je bent al vroeg scherp Benny. :oops:
De eindberekening komt dan op een lampje van 3.5 watt voor de Murena voor de originele dynamo.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die parallelle weerstand waar kan ik die vinden, want de lading van mijn batterij is te laag. Mocht die eenvoudig te vervangen zijn, dan vervang ik die.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die zit achter het dashboard op de connector van het paneel gemonteerd.
Denk echter dat dit niet het probleem van de te lage lading zal oplossen.
Dat is eerder de spanningsregelaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De alternator is volledig gereviseerd en er zit een nieuwe spanningsregelaar in. Ik stond erbij toen ze hem op de testbank controleerden. De alternator gaf daar zijn volle vermogen. Het is een alternator die normaal tot 80A kan geven, dus zo vlug zal hij niet op zijn gat vallen.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee inderdaad.
Deze is dus ook niet standaard.
Ik weet niet hoeveel invloed de de lamp weerstand combinatie op de afgifte van de dynamo heeft.
Standaard dynamo's van tegenwoordig hebben een lampje van 2.5 watt.
Mischien moet je van de D+ om te testen even achter een lampje rechtstreeks van de D+ naar de B+ leggen en kijken wat je meet met volle belasting.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@Benny
----------
Hier zit de weerstand en zit parallel aan het laadstroomlampje.
---------------------------
Image

Heb even een lampje tussen de B+ en de D+ gelegd van 12V 0,25A.
Image
Na het starten ging het lampje gelijk uit.
Dat is dus ok.
Ook de lading is dik in orde.
Zie de voltmeter met licht aan en ventilatie op max bij stationair draaien.
Image

De stekker voor de dynamo heeft de aansluitingen voor mijn nieuwe dynamo verkeerd om zitten.
Het rechtse draadje dat op de oude dynamo op L zit moet dus op de D+ komen, het andere draadje kan dan gewoon vervallen.
Dan zou het laadstroomlampje in Theorie zo moeten werken, echter bij mij toch niet.
De kleuren bij de dynamo kloppen ook niet.
Hier zou het rood/groene draadje de D+ draad moeten worden.
Deze draad heb ik echter niet.
De andere draad is Contact+ en had de oude dynamo nodig om te kunnen werken.
Waarschijnlijk niet meer origineel bij mij.
Ga dit even uitzoeken, kan dan gelijk even kleppen stellen en pakking vervangen.
Last edited by oetker on Sun Mar 18, 2012 9:35 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi gedaan. Als ik eens problemen heb met mijn alternator dan ga ik julli om informatie vragen. Ik heb wel problemen met die D+; D-;EXC. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt voor de uitleg. Van zodra ik plaats heb ,zal ik dat bij onze Murena eens goed bekijken.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Alle problemen zijn inmidderls op gelost met het laadcircuit.
Ik had dus een blunder gemaakt met meten :oops:
Dat kwam omdat de draadkleuren niet meer klopten.
Heb dus steeds de contact+ gemeten in plaats van het L draadje.
Volgens mijn schema ( wat dus niet klopt) komt er helemaal geen +contact op de dynamo.
Draadje van het L contact (gaat het lampje/weerstand) was gewoon ergens onderbroken in de motorruimte.
Heb vanaf de connector rechts in de motorruimte een nieuw draadje getrokken.
Op de connector klopten de kleuren wel, (groen/rood) maar ging na de connector over in rood :o

Het was dus een dubbel probleem.
Diodes in de dynamo stuk en de draad onderbroken.
Had ik natuurlijk weer :(

De boven beschreven actie is dus zonder meer uit te voeren zonder weinig aanpassingen.

resumerend.....
Voorkant overzetten, poulie overzetten.
Dynamo er op.
Stekker afknippen, en het draadje wat op L zit zet je gewoon op D+ en klaar.
De rest van de draden kan vervallen (+contact, EXC en testdraad naar connector)
Aanwijzing is ok en lampje werkt zoals het hoort.
Volgende keer ben ik in een uurtje klaar.
Zo zie je maar weer dat jaren in de electronica je nog geen auto electricien maakt :-?
Last edited by oetker on Sun Mar 18, 2012 9:45 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Al doende leert men.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Oetker,

Dat is een zeer goede oplossing een alternator gebruiken van een type die veel gebruikt werd. Gelukkig dat het huis om te bouwen is.

Dat heb je prachtig gedaan, nu zal ik het niet meer vergeten!!!!
Het zal wel aderverkalking zijn!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het was ook nogal een omslachtig topic geworden.
In principe had het iin een paar regeltjes en wat foto's klaar kunnen zijn.
Kwam een beetje door het dubbel probleem en de afwijkende bedrading in mijn Murena.
Je wordt dan op het verkeede been gezet.
In ieder geval heb ik er al 500km met de nieuwe dynamo er op zitten, en het werkt perfect.
Deze dynamo kan met lagere toeren meer leveren als de originele.
Het blijft echter maar 50A (gelijk aan de oude), maar het is voldoende.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Voor onze murena's is 50A meer als genoeg, of je moet afwijken en er een super installatie in plaatsen. Dat is iets voor de jonge mannen onder ons!! Ik hou van muziek maar het mag geen lawaai worden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja oetker, jij wordt met de dag slimmer. Ze zeggen toch hoe ouder je wordt,hoe rijper je wordt.Dat klop ook nog of zie ik dat verkeerd.
Je bent nooit te oud om bij te leren zeg dat ik dat gezegt beb.


grt hendrik
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tja, vroeger was er geen tijd om over een probleem na te denken.
De klus moest geklaard, want tijd is geld.
Dat speelt met een hobby helemaal niet.
Dan kun je rustig tijd uit trekken om wat te bedenken.
En dat is wat ik het leuke aan deze auto vind.
Zit nog vol met ideeen over alternatieven, en dat ga ik dan ook wel gewoon allemaal uit proberen in de toekomst.
Ik zie deze Murena dan ook als een experiment.
Het zal dan ook niet ieders stuk worst zijn wat ik allemaal doe.
Sommigen willen alleen maar originaliteit.
Daar hang ik niet zo zeer aan.
Wil de basis wel hetzelfde laten, maar zal beslist nog wel wat dingen veranderen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply