bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Opletten met je koppeling, als je alleen rekening houd met de dikte van de schijf kan je problemen krijgen.... Let erop dat de schijf niet te warm is geworden, dat merk je wel, want als de koppeling (lang) heeft geslipt, bestaat de kans dat de kopppeling 'hard ' is geworden en ze soms slipt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nu heb je een vakkundige uitleg.Het veranderd de zaak iets maar wat maakt het uit je heb een nog jongere motor. Dit kan alleen maar beter zijn.Alain had je niet wat zon kunnen meebrengen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Goed zo! Er komt beweging in het forum!
Als Matra-beginner is ieder weetje een openbaring! Ik heb nog niet het geluk gehad om reeds 20 motorblokken gereviseerd te hebben, dus ik ben nog steeds verwonderd...

Wat de motor betreft, er staat inderdaad een TALBOT-logo op de krukas.
Het is dus wel degelijk geen 1294cc motor en daardoor zal de nieuwe koppeling niet passen.
Ik ben wel zinnens een nieuwe te steken want zoals Jurgen het zegt, de plaat kan verglaasd zijn door grote hitte.
Ik heb tijdens de ritten met de auto echter niks gemerkt van een slippende koppeling maar nu alles toch uit elkaar ligt, zo het dom zijn om op een euro te kijken en de zaak terug dicht te gooien.
Ook kan de drukgroep ook zijn beste tijd hebben gehad.
Er staan momenteel terug een koppeling op Ebay maar ik weet nu wel beter...

http://cgi.benl.ebay.be/Kupplungssatz-T ... dZViewItem

Ik wacht af tot ik van Alain definitief weet welk type motor ik nu heb en dan kan Matramania mij misschien aan een goede koppeling helpen.
Misschien een ruil met de nieuwe die ik reeds liggen heb?
Ik sta voor alles open en hoor het wel.

Tot gauw!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Nog even geduld Bart dan ben ik 100 % zeker van de juiste afkomst van de motor.
Godfried, de zon is helaas daar gebleven misschien kunnen enkele sfeerbeelden het goed maken.
Attachments
Barcelona 097.jpg
Barcelona 097.jpg (43.41 KiB) Viewed 9754 times
Barcelona 098.jpg
Barcelona 098.jpg (60.21 KiB) Viewed 9754 times
Barcelona 099.jpg
Barcelona 099.jpg (37.85 KiB) Viewed 9754 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart, Ik zou ook niet twijfelen en deze koppeling vervangen.Dan ben je zeker dat de koppeling je plezier de eerste jaren niet gaat verstoren.Nu ligt alles open en is het eenvoudig om nieuwe onderdelen te plaatsen.Ik heb 80 euro betaald voor de koppeling en de drukgroep (8 jaar geleden).Bart je hebt en koppeling nodig van een 1442cc motor. Matra ,Talbot of simca dat maakt niet uit.Nu heb je ook een voorbeeld.

Alain, Dat het een unieke ervaring is geweest in Barselona geloof ik je.De foto's bewijzen dit.Hoe ben je zo ver geraakt dat ze je daar toelaten? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ziezo, de cilinderkop is klaar.
Eerst alles gereinigd, de pakkingresten verwijderd en verbrandingskamers zuiver gemaakt.
Daarna kon het "plezante" werk beginnen nl. het roderen van de kleppen.
Na een eerste grondige rodage bleven de kleppen lekken en even vreesde ik ervoor dat de zittingen zouden moeten uitgefreesd worden.
Ik begon dan maar terug als een gek te roderen en mijn geduld werd beloond.
Stuk voor stuk kreeg ik de boel dicht (ik testte de dichtheid door reinigingsvloeistof in de in/of uitlaatpoorten te gieten).
Dan de nieuwe klepdichtingen gemonteerd na deze eerst in een glas heet water te hebben gelegd.
Dit om ze zeer soepel te maken waardoor ze gemakkelijk over de klepstelen zouden kunnen schuiven.
Vervolgens de klepveren erop en alles opnieuw op dichtheid gecontroleerd.
De volgende stap is het vervangen van de oliekeerringen (borage) op de krukas.

Het roderen met twee soorten pasta

Image

Het monteren

Image

Alles is perfekt dicht

Image

De cilinderkop vooraleer deze gereinigd werd

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Dat ziet er h??l mooi uit. Je hebt goed werk verricht een vakman doet dat niet beter allen de prijs is dan anders.Als je de cilinderkop vergelijkt nu en voor de reiniging zou ik zeggen dat is niet meer de zelfde.Hoe nieuw!Die werkzaamheden doen me denken aan de restauratie van mijn bagheera. Ik heb deze stappen ook allemaal doorlopen. Het carter heb ik niet open gedaan, toch had ik daar ook beter een nieuwe dichting geplaatst. Ik heb daar een olie lek.Nu is het veel moeilijker om deze dichting te plaatsen.Bart, waar heb je die speciale kleppentang uitgehaald? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

De kleppentang heb ik gehaald bij een goed bevriende HONDA-dealer.
Daar ik dit gereedschap niet dagelijks nodig heb, kan ik steeds bij hem terecht.
Ook voor ander speciaal gereedschap zoals een kwikkolom of vacuummeters om te synchroniseren, stroboscooplamp enz. kan ik steeds bij hem terecht voor 'nen Duvel'. :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je maar connecties hebt dan geraak je al een heel stuk verder.Het gaat soms niet zo eenvoudig maar als je het juiste materieel hebt is dat wel anders. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Bart,

Je gaat als een wervelwind vooruit. Zoals Godfried schrijft, is het prachtig werk dat je levert. Voor die onderdrukmeters, kan je die kopen met vier onderdrukmeters bij Hein Gericke.de. Die zijn gespecialiseerd in alles wat met moto's te maken heeft, maar hun onderdrukmeters kunnen ook gebruikt worden voor onze Bagheera.

Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Nagenoeg alle delen zijn gereinigd. Heb een paar avonden kunnen doorwerken en het komend lang weekend belooft ook veel goeds!

De alternator op mijn 1442cc blijkt een DUCELLIER 7567 B te zijn van 35 amp?res.
Volgens het handboek zou dit een DUCELLIER 7590 A moeten zijn voor de 1442cc motor en een DUCCELIER 7567 B voor de 1294cc motor.
Ik heb wel een zeer onnauwkeurig werkende toerenteller (bv. amper 2000 t/min bij 100km/u). Zou het type dynamo er voor iets tussen zitten?
Of is het gewoon een ontbrekende fase die naar de toerenteller zou moeten gaan? Ik meet de dynamo later uit en hou jullie op de hoogte.

De startmotor blijkt een VALEO te zijn i.p.v. een DUCELLIER of een PARIS-RHONE zoals het handboek.
Hier zijn geen problemen mee maar het zou wel kunnen wijzen dat ik een veel jongere motor heb.
Alain, heb je al kunnen natrekken aan de hand van het typenummer welke motor ik heb???

Image

Image

Het carter en het inlaatspruitstuk zijn proper

Image

Vanonder de olie, zand en aangekoekte modder komt stilaan de originele groene kleur tevoorschijn...

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart,
mag ik mijn motorblok brengen om te reinigen? Je blijkt daarin een specialist te zijn. ( grapje hoor, ik zal hem wel zelf reinigen.)
Hoe doe je dat om die delen zo mooi te krijgen? Ze zien eruit als nieuw.

Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Het reinigen doe ik als volgt:

Eerst ontdoe ik de onderdelen van het grootste vuil met ze overvloedig af te borstelen met reinigingsvloeistof en ontvetter bovenop een afgedankte inox-keukenspoelbak.
Ik gebruik hiervoor een borstel met lange haren.
Na het opdrogen (droogt snel) bespuit ik de onderdelen met een spuitbus motorreiniger en laat dit een half uur goed inwerken.
Daarna terug grondig afspoelen met reinigingsvloeistof.
De hoekjes en kantjes worden met een DREMEL of een boormachine met zachte staalborstel schoongemaakt.
Daarna wat perslucht erover en klaar is kees.

AL IEMAND NIEUWS OVER MIJN MOTORNUMMER??? Hier is het nogmaals:

OC 008010079

KAN IK VIA DE CLUB AAN EEN GESCHIKTE KOPPELING GERAKEN ???
Ik heb nog een nieuwe liggen voor een 1294cc motor dewelke ik gerust ter beschikking van de club wil stellen (ruilen :wink: )
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Frank
Posts: 133
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Bart,

Een klein vraagje. Heb ik het op een vorige foto goed gezien dat je
versnellingsbak bedient wordt met een kabel? Voor zover ik weet gebeurt
dit bij een Bagheera toch alleen maar met een stangenstelsel.
Volgens mij komt je motor, als ik hetgeen ik denk klopt, uit een ander
type wagen en hebben ze van 2 motorgroepen 1 gemaakt.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hoi Frank,

Bij de allereerste Bagheera's werd de versnellingsbak door een kabel bediend doch dit werd later door een stangenstelsel vervangen hetgeen veel nauwkeuriger werkt.
Ik heb inderdaad nog een kabelbediende versnellingsbak maar het motorblok zou van een recentere datum zijn.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Je schrijft dat je een onnauwkeurige toerenteller hebt!Dit heeft niks te maken met de alternator.Het signaal van de toerenteller komt van het onderbreekpunt in de delco, meestal aangesloten op een kant van de bobijn.Volgens mij moet je de fout zoeken bij de toerenteller zelf.Als eerste het signaal meten aan de toerenteller als deze ok is dan ben je zeker dat de toerenteller de impulsen van de onderbreekpunten niet volgt en moet vervangen worden.Ik heb een alternator geplaatst van 50A.Die startmotor is volgens mijn een vervang startmotor maar dat maakt niks uit als hij zijn werk maar goed doet.Zeker demonteren en controleren,koolborstels,speling,lagerbussen,en tandwiel.Die groene kleur op het motorblok heb ik bij mijn motor niet gezien.Ik heb de motor zwart gemaakt maar als ik geweten had dat die origineel groen was dan was het groen geweest.
Ik volg Alain zijn redenering, A= 1980 B=1981 C=1982 .Dus je motor is van 1982.Ik heb hier ook zo een motor liggen.Het kan zijn dat de startmotor bij dat type van motor werd geplaatst in de fabriek.Dus toch origineel is.Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ok, maar dan is er nog iets waar ik vannacht aan liggen denken heb.
De versnellingsbak is kabelbediend en zou dus uit een vroege type 1 komen met de 1294cc motor dus.
Hoe komt het dan dat mijn 1294cc-koppeling niet op deze versnellingsbak past? Zowel de plaat als de drukgroep passen niet.
Of kan het zijn dat mijn versnellingsbak ook recenter is maar dat ze de kabelbediening wel behouden hebben?
Ik zoek het nog uit.
Er staat wel terug een 1442cc-koppeling op Ebay.
Zou dit de juiste zijn?

http://cgi.benl.ebay.be/TALBOT-MATRA-SI ... dZViewItem

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart, je hebt een motor en een versnellingsbak van een 1442cc daarom past de koppeling niet.
Wat ik weet van dat kabelbediend schakelen is het volgende.Dit systeem zou moeilijk af te stellen zijn en niet zo direct schakelen.Volgens mij passen alle twee de schakelsystemen op de zelfde versnellingsbak.Als je zeker wil zijn van de koppeling moet je de diameter van de koppelingsplaat hebben en het aantal tanden in de koppeling.Ik heb 2985 fr betaald voor de volledige groep.Ik zal eens voor je bellen of ze daar nog aan kunnen komen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik dacht dat enkel de allereerste type I een kabelbediende bak hadden, dus de wagens met de 1294cc motor.
Misschien had de type I "S" of "COURREGES" met de 1442cc motor ook nog een kabelbediende bak.
Dit weet ik niet zeker.
Dan heb ik waarschijnlijk een "S" of een "Courreges" bak.
Als ik me niet vergis waren de bakken op de type II reeds allemaal met stangen bediend.
Zal nog eens moeten speuren.
De koppelingsplaat heeft een diameter van 180mm, de opening telt 21 tanden en de diameter van de versnellingsbakas is 17,5mm
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
je hebt gelijk het eerste type bagheera is kabelgeschakeld.Ik bedoel dat het stangenstelsel van het type 2 ook op de versnellingsbak van het type 1 past. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Als dit zo is, dan is dat goed nieuws.
Ik zou mijn versnellingsbak dan ombouwen om met stangen te kunnen werken.
De kabelbediening werkte ook maar er zat wel een halve meter speling op de pook.
Ik heb met mijn Bagheera moeten leren rijden en zat de eerste dagen voordurend in de verkeerde versnelling. Later was ik het gewoon maar toch...
Ik moet dan juist nog een wrak van een latere Bagheera zien te vinden waar ik het stangenstelsel kan van overnemen.
Maar dat zijn zorgen voor als ik de wagen terug in elkaar steek.
Ik ga intussen het werkplaatshandboek en alle info over de Bagheera nog eens goed bestuderen om zeker te zijn van de verschillende wijzigingen.
We spreken er zeker verder over tijdens de rondrit!
Eerst moet ik een geschikte koppeling zien te vinden.
Dat is het meest dringend.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Vandaag nog eens goed kunnen doorwerken.
Vanmorgen de riemschijf en het vliegwiel van de krukas genomen om de oliekeerringen (borage) op de krukas te kunnen vervangen.

Op de foto zie je duidelijk de oliesporen van een lekkende borage aan het vliegwiel.

Image

Het deksel van de distributieketting met een nieuwe borage voor de voorkant van de motor.

Image

Na het monteren van het vliegwiel kantel ik het blok om de zuigers te ontkolen.

Image

En nadat alles binnenin is schoongemaakt wordt terug begonnen met de montage van het carter.

Image

Nu kan begonnen worden met de montage van de cilinderkop en het regelen van de klepspeling.

Image

Wordt vervolgd... :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

bart,mijn bagheera1 is met een kabel,
hij zat eerst zovast als iets tot ronny zen 46 er eens op geplaats heeft en nu ontkoppeld hij zoals het moet.alles zit nu los.enkel de motor zit tebokken en wil nu na de winter niet meer starten.ik denk dat het ook aan de relais is ,ik hoor hem ook niet meer klikken als ik start.alles maar terug nazien,want ik wilhem deze zomer ook terug inorde krijgen want mevoorkeur gaat toch naar de 1 .groetjes en tot de13 mei.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hoi Ludo,

Blij te horen dat de type I nog steeds in je bezit is.
Vroeg of laat beginnen we eraan!

Intussen heb ik hier ook weeral niet stilgezeten.
Na een nachtje denken heb ik toch maar besloten het blok een nieuw fris kleurtje te geven.

Image

Daarna werd begonnen met het monteren van de volledige cilinderkop en het inlaatspruitstuk.

Image

Een slordige 84pk staan klaar om losgelaten te worden!

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Frank
Posts: 133
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Bart,

Op de cilinderkop, rechts naast het uitlaatspruitstuk staat het bouwjaar
van de cilinderkop. Bij mij is dat 79. Een eindje daaronder staat nog
een cirkeltje met een pijltje in. Op de behuizing van het differentieel
moet het jaartal ook zichtbaar zijn.

Groetjes,

Frank.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

met hoeveel bouten zit de kop vast. en kan dit vast/losgemaakt worden terwijl het blok nog in de auto zit?

(ik praat dan over de murena)
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Je levert prachtig werk.Die motor is om te stelen.Zorg maar dat je garage goed gesloten is.Het zou sommige mensen wel eens op verkeerde gedachten kunnen zetten een nieuwe 1442 motor! Prachtig.Een voorbeeld voor de anderen.Als de meeste anderen het half zo goed doen als jij dan is het nog uitstekend.Je maakt hem v??l beter dan nieuw.Ik hoop dat je er ook mee durft te rijden als hij af is of ga je haar gebruiken voor shouwwagen?Ik bedoel daar niks verkeerd mee, ik ben trots in jou plaats.Dat wat je nu aan het doen bent kunnen zich niet veel anderen opleggen om zo vol te houden. Ik ga op mijn eigen te werk.Ik kan me in zo een situatie niet goed inhouden en wil dan rijden ! rijden....Hierdoor ga je bepaalde dingen niet zo mooi of vakkundig afwerken.Bart, wat dat schakelsysteem betreft daar kan ik je wel aanhelpen.Ik heb verschillende Bagheera's afgebroken en kan die toch niet allemaal gebruiken. Het kan wel zijn dat hier of daar een scharnierpunt vast zit maar dat is voor jou geen enkel probleem.Dat heb je al bewezen.Dan kun je op het gemak kijken of dit past of niet en er misschien een kleine aanpassing aan moet doen maar ik denk van niet. :wink:


Aan de murena.NL.
Het mag geen enkel probleem zijn om de cilinderkop te demonteren zonder de motor er uit te nemen.Meestal zijn dit 8-10 bouten.Ik heb dit ook bij mijn bagheera gedaan. In de murena is er zelfs meer plaats omdat het motorcompartiment groter is dan die van een bagheera. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dank voor de mooie woorden, Godfried!

Of ik het nu beter doe dan iemand anders laat ik in het midden, iedereen heeft verschillende drijfveren om iets te doen.
Ik heb me van in het begin vooropgesteld om grondig tewerk te gaan.
Ik ben dan ook al dertig jaar in de ban van de Matra Bagheera en nu ik er eindelijk ??n heb, wil ik er danook alles aan doen om deze zo lang mogelijk te houden.
Ik wil dezelfde criteria als een showauto, doch ik zal hoofdzakelijk met de wagen doen waarvoor hij gemaakt is, en dat is rijden!
Rijden en stiekem genieten van de geweldige atmosfeer die in de lage en brede Bagheera-cockpit heerst. De goede wegligging, de motor achter je rug, de opklappende koplampen bij avond. Een unieke sensatie!
Ik ben ook zinnens met de wagen naar vrienden in Engeland te gaan, Itali?, de Elzas, Romorantin...!
Rijden en goed onderhouden, een liefde voor een merk stopt niet alleen na de voltooiing van de restauratie.
Dan begint het pas! Het onderhouden, poetsen, verbeteren, nakijken enz. kortom, het ganse ritueel dat eraan te pas komt.
Terug naar 1974 gaan met nog steeds dezelfde verwondering als een 6-jarig broekie...

Wat het schakelmechanisme betreft, vind ik het biezonder fijn dat je me wilt helpen. Ik kom zeker wel eens een kijkje nemen in Rekem!

Ik heb nog wat extra foto's over motornummers genomen.
Op het gietijzeren motorblok ontdekte ik nummer 82
Op de cilinderkop rechts langs de uitlaatkant staat nummer 81
Nu moet ik enkel de versnellingsbak nog eens nazien op bouwjaar maar deze is momenteel nog te smerig en zal het nakijken na de reiniging.

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Volgens mij mag je zo goed als zeker zijn dat het hart van je bagheera van BWJ 1982 is.
Het nummer 11 en 81 wijzen op de elfde maand 1981.Die maand en jaar hebben ze je cilinderkop gemaakt.Die 1.4/82 wijzen op 01/04/1982 dit is de dag dat de motorblok werd gemaakt. A=1980 B=1981 C=1982.De C is terug te vinden in je motornummer.Voor mij is er geen twijfel meer mogelijk.Je hebt een motor van 1982. Wie denkt dat het niet zo is!Laat het weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ok! Nu nog de geschikte koppeling vinden.
Heb vandaag de kleppen gesteld en verder gemonteerd.
Nu komen de startmotor en de alternator aan de beurt voor een nazicht.

Image

Image

Daarna is het de beurt aan de versnellingsbak en de remmen.

Image

En ook deze 1294cc uit 1974 staat te wachten op een grondige revisie.
Als deze motor nog te redden valt, gebruik ik hem misschien als reservemotor.

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Post Reply