Bougiekabels een heet hangijzer.
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bougiekabels een heet hangijzer.
De bougiekabels in onze auto's zijn nog wel eens een bron van een pruttelend lopende motor in de lage toerentallen.
Ook al heb je een klaarblijkelijke prachtige vonk, dan wil dat niet zeggen dat deze kabels goed zijn heb ik ondervonden.
Als er een breuk in zit zal de vonk daar gewoon overslaan en alsnog een vonk op de bougie te zien geven.
Als dat lang genoeg duurt dan begint de kabel op die plek over te slaan door de aangetaste isolatie op die plek.
Ik had mijn kabels 2 jaar geleden bij de aanschaf al vervangen, maar had toen eigenlijk nog niet door dat er veel onderscheid in is.
Als je in de manual leest dan praat men over kabels van 5 K.ohm.
Er staat echter niet bij hoe lang die kabel moet zijn om dit te meten.
Is het per cm, per meter, of misschien wel per kilometer?
Tijd voor wat onderzoek.
Na hier wat tijd in gestoken te hebben, ben ik er achter gekomen.
Deze waarde is per Feet, en dat is ongeveer 30 cm.
O.K. op naar de autoshop.
Doe mij is ff wat kabel van 5 K.ohm per feet.
Euuuhhh, denk niet dat wij dat hebben, maar als u de lengte van de kabel geeft, dan zoek ik deze even voor u op.
Ik gooide de bos kabels uit Murena op tafel, en de man toog naar achteren om even later terug te keren met een aantal kabels die ongeveer de maat hadden.
Nu was ik zo slim geweest even mijn universeelmeter mee te nemen.
De metingen aan deze kabels bedroegen echter wel 100 Kohm.
Ik zeg tegen de man, dat is veel te hoog.
Die gebruiken we hier altijd was het antwoord.
Ik heb ze niet genomen, want dat is mooi voor auto's met moeizame computers om stoorpieken te onderdrukken, maar voor de Murena een chicane in de vonkweg.
Heb nog even de prijs gevraagd voor de grap, en voor slechts een kleine €100.- waren ze mijn geweest
Hij had echter ook nog losse kabel liggen voor €7.- per meter, met blanke koperkern zonder weerstand.
Had bij de garagist wat preut op zolder gevonden, en dat is ideaal materiaal om wat uit te proberen, en te meten.
Eerst maar is de oude kabels van de Murena opgemeten.
De weerstand van deze kabels waren oneindig hoog.
Geen wonder dat mijn auto de laatste tijd zo beroerd loopt.
Nu wilde ook graag weten waarom deze kabels zo gauw aan het eind waren.
De oorzaak lag hier.
Bij de aansluiting van de bougiedop dus.
Deze word gewoon veel te heet voor de weerstanddraad die er in zit en verloopt zodanig dat die veel te hoog word.
Een paar cm verder was de kabel goed, echter dit was ook een 100 K.ohm kabel.
Die moderne kabels zijn gewoon niet geschikt.
Tussen de preut die ik had meegenomen zat een set van een VW Vento/Pasat 6 cilinder, en daaar zitten er wel 4 bij die lang genoeg zijn..
Deze hebben een prachtige hoge metalen dop.
Op de dop lees je dat deze een ontstoringsweerstand bezit van 5 K.ohm.
Prima geschikt dus om een oud type kabel op te zetten zonder weerstand, dus met koperen kern, welke practisch geen last zal hebben van de hitte.
De doppen die op de verdeler moeten zijn echter niet geschikt, ze zijn voor een verdeler met pennen.
Als je een beetje siliconenolie in de dopjes spuit zijn deze echter prima te verwijderen.
Dan komt het mooiste, de kabels van de Vento hebben een degelijke koperen kern, en zijn 8 mm dik..
Ik heb ze gesoldeerd aan de koperen aansluitdopjes die aan de kabels van de Murena zaten.
Na dit gedaan, heb ik even de aangepaste kabel gemeten.
Precies 5 K.ohm, en de lengte is niet meer van invloed.
We gaan ze uit testen.
Ook al heb je een klaarblijkelijke prachtige vonk, dan wil dat niet zeggen dat deze kabels goed zijn heb ik ondervonden.
Als er een breuk in zit zal de vonk daar gewoon overslaan en alsnog een vonk op de bougie te zien geven.
Als dat lang genoeg duurt dan begint de kabel op die plek over te slaan door de aangetaste isolatie op die plek.
Ik had mijn kabels 2 jaar geleden bij de aanschaf al vervangen, maar had toen eigenlijk nog niet door dat er veel onderscheid in is.
Als je in de manual leest dan praat men over kabels van 5 K.ohm.
Er staat echter niet bij hoe lang die kabel moet zijn om dit te meten.
Is het per cm, per meter, of misschien wel per kilometer?
Tijd voor wat onderzoek.
Na hier wat tijd in gestoken te hebben, ben ik er achter gekomen.
Deze waarde is per Feet, en dat is ongeveer 30 cm.
O.K. op naar de autoshop.
Doe mij is ff wat kabel van 5 K.ohm per feet.
Euuuhhh, denk niet dat wij dat hebben, maar als u de lengte van de kabel geeft, dan zoek ik deze even voor u op.
Ik gooide de bos kabels uit Murena op tafel, en de man toog naar achteren om even later terug te keren met een aantal kabels die ongeveer de maat hadden.
Nu was ik zo slim geweest even mijn universeelmeter mee te nemen.
De metingen aan deze kabels bedroegen echter wel 100 Kohm.
Ik zeg tegen de man, dat is veel te hoog.
Die gebruiken we hier altijd was het antwoord.
Ik heb ze niet genomen, want dat is mooi voor auto's met moeizame computers om stoorpieken te onderdrukken, maar voor de Murena een chicane in de vonkweg.
Heb nog even de prijs gevraagd voor de grap, en voor slechts een kleine €100.- waren ze mijn geweest
Hij had echter ook nog losse kabel liggen voor €7.- per meter, met blanke koperkern zonder weerstand.
Had bij de garagist wat preut op zolder gevonden, en dat is ideaal materiaal om wat uit te proberen, en te meten.
Eerst maar is de oude kabels van de Murena opgemeten.
De weerstand van deze kabels waren oneindig hoog.
Geen wonder dat mijn auto de laatste tijd zo beroerd loopt.
Nu wilde ook graag weten waarom deze kabels zo gauw aan het eind waren.
De oorzaak lag hier.
Bij de aansluiting van de bougiedop dus.
Deze word gewoon veel te heet voor de weerstanddraad die er in zit en verloopt zodanig dat die veel te hoog word.
Een paar cm verder was de kabel goed, echter dit was ook een 100 K.ohm kabel.
Die moderne kabels zijn gewoon niet geschikt.
Tussen de preut die ik had meegenomen zat een set van een VW Vento/Pasat 6 cilinder, en daaar zitten er wel 4 bij die lang genoeg zijn..
Deze hebben een prachtige hoge metalen dop.
Op de dop lees je dat deze een ontstoringsweerstand bezit van 5 K.ohm.
Prima geschikt dus om een oud type kabel op te zetten zonder weerstand, dus met koperen kern, welke practisch geen last zal hebben van de hitte.
De doppen die op de verdeler moeten zijn echter niet geschikt, ze zijn voor een verdeler met pennen.
Als je een beetje siliconenolie in de dopjes spuit zijn deze echter prima te verwijderen.
Dan komt het mooiste, de kabels van de Vento hebben een degelijke koperen kern, en zijn 8 mm dik..
Ik heb ze gesoldeerd aan de koperen aansluitdopjes die aan de kabels van de Murena zaten.
Na dit gedaan, heb ik even de aangepaste kabel gemeten.
Precies 5 K.ohm, en de lengte is niet meer van invloed.
We gaan ze uit testen.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 8:56 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Daar staat niet iedereen bij stil! Je koopt een stel nieuwe bougiekabels en gaat er van uit dat deze 100% zijn. Volgens jou onderzoek niet dus!!!
Inderdaad, de kabels zijn door de jaren heen flink geëvalueerd en aangepast voor de nieuwe techniek, dat deze dan niet zo goed zijn voor onze oude Matra's is verwonderlijk. Je gaat er van uit dat ze steeds beter zijn, maar dit gaat dan niet samen met oudere auto's.
Op mijn murena zitten siliconen bougiekabels van Beru, of ze voldoen aan de waarden die je opgeeft weet ik niet, toch maar eens meten.
Inderdaad, de kabels zijn door de jaren heen flink geëvalueerd en aangepast voor de nieuwe techniek, dat deze dan niet zo goed zijn voor onze oude Matra's is verwonderlijk. Je gaat er van uit dat ze steeds beter zijn, maar dit gaat dan niet samen met oudere auto's.
Op mijn murena zitten siliconen bougiekabels van Beru, of ze voldoen aan de waarden die je opgeeft weet ik niet, toch maar eens meten.
- Attachments
-
- bougiekabels (Medium).JPG (113 KiB) Viewed 10173 times
Matra Bagheera S - 1977
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
mijn murena loop wel goed (1.6). echter ik heb soms bij het wegtrekken in lage toeren dat hij hoorbaar pingelt. (is ook wel 1.6 eigen volgens mij).
Kan dit ook minder worden met betere kabels?
Ik ga iig vandaag even de boel doormeten. ben ik wel benieuwt naar. Bedankt voor de verheldering op dit gebied.
Kan dit ook minder worden met betere kabels?
Ik ga iig vandaag even de boel doormeten. ben ik wel benieuwt naar. Bedankt voor de verheldering op dit gebied.
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Oficieel moet je dus meten 5 K.ohm per 30 cm + 5K.ohm voor ontstoordop.
Dat moeten dan de juiste zijn.
Nou werken die 100 K.ohm kabels ook wel, maar het blijkt dat die draadweerstanden wat minder tegen de hitte kunnen.
Het is niet voor niets dat doppen tegenwoordig lang zijn.
Dat is om een beetje de hitte bij de draad weg te houden.
Bij mij zijn 2 van de 4 kabels gewoon stuk bij de dop.
Het mooiste is dus binnenader met klare koper kern.
Deze is echter 0 ohm.
Als je dan geen dop hebt met weerstand, en de bougie zou sluiting veroorzaken dan kan dat je de bobine kosten.
Ik heb dus eigenlijk alleen die doppen van de Vento/Passat nodig (NB: zitten ook op Golf).
Evt nieuwe kabel met koper kern of die er op zitten.
Die dop is dus om volledige sluiting te voorkomen, en ontstoring.
@ Laurens.
Ik heb dus ook gepingel onderin, en hoop daar verbetering in te krijgen.
In ieder geval het schokken bij lagere toerentallen er uit te krijgen.
Weet alleen niet of ik er vandaag aan toe kom.
Word vervolgd.
Dat moeten dan de juiste zijn.
Nou werken die 100 K.ohm kabels ook wel, maar het blijkt dat die draadweerstanden wat minder tegen de hitte kunnen.
Het is niet voor niets dat doppen tegenwoordig lang zijn.
Dat is om een beetje de hitte bij de draad weg te houden.
Bij mij zijn 2 van de 4 kabels gewoon stuk bij de dop.
Het mooiste is dus binnenader met klare koper kern.
Deze is echter 0 ohm.
Als je dan geen dop hebt met weerstand, en de bougie zou sluiting veroorzaken dan kan dat je de bobine kosten.
Ik heb dus eigenlijk alleen die doppen van de Vento/Passat nodig (NB: zitten ook op Golf).
Evt nieuwe kabel met koper kern of die er op zitten.
Die dop is dus om volledige sluiting te voorkomen, en ontstoring.
@ Laurens.
Ik heb dus ook gepingel onderin, en hoop daar verbetering in te krijgen.
In ieder geval het schokken bij lagere toerentallen er uit te krijgen.
Weet alleen niet of ik er vandaag aan toe kom.
Word vervolgd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
de bougiekabelset van de 505 GTI Turbo gebruiken ; zijn aan hitte gewend en sluiten mooi af. Heb ze al jaren zonder problemen ( op mijn nokkenas na ) op de S en voldoen uitstekend. de bougiedoppen zijn aangegoten , dus geen gedoe.Er zit ook nog een leuk geleidebuisje bij, maar dat heb ik er af gehaald omdat de geleiders boven op het kleppendeksel horen.
meet.....
meet.....
The Pete
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb gisteren even een ritje gedaan om de Vento kabels uit te testen.
Het inhouden bij lage toeren is verdwenen, dus vooruitgang.
Zal is zoeken naar materialen om zelf een nieuwe set samen te stellen.
De gebruikte kabels zijn ook niet jong meer.
Kabel met koper kern kwam ik al tegen voor €1.- per meter.
Vertrouwen op kabels uit de shop doe ik maar niet meer.
Het inhouden bij lage toeren is verdwenen, dus vooruitgang.
Zal is zoeken naar materialen om zelf een nieuwe set samen te stellen.
De gebruikte kabels zijn ook niet jong meer.
Kabel met koper kern kwam ik al tegen voor €1.- per meter.
Vertrouwen op kabels uit de shop doe ik maar niet meer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Om het probleem duidelijk te maken wat betreft de inwendige weerstand van de kabel, hier de meting van de laatste cm's van kabel voor de dop.
Meer als 38 Mega-ohm
De laatste cm is geheel onderbroken, en de binnenader is nog heel.
Hier de meting van de rest van de kabel.
Is maar 3 Kilo-ohm.
Voor mij een duidelijk hitteprobleem in de laatste cm's.
De kabels werkten overigens nog wel enigzins.
De hoge spanning slaat gewoon in de kabel over het probleem heen, maar laat nog maar een matig vonkje over op de bougie.
Het lijkt dus dat ze nog goed zijn.
Het is wel belangrijk een weerstand te hebben tussen verdeler en bougie.
Als dat 0 zou zijn dan kan er storing optreden in radio of booster/versterker.
Ontstoordop zoals beschreven is dan wel aan te raden.
Meer als 38 Mega-ohm
De laatste cm is geheel onderbroken, en de binnenader is nog heel.
Hier de meting van de rest van de kabel.
Is maar 3 Kilo-ohm.
Voor mij een duidelijk hitteprobleem in de laatste cm's.
De kabels werkten overigens nog wel enigzins.
De hoge spanning slaat gewoon in de kabel over het probleem heen, maar laat nog maar een matig vonkje over op de bougie.
Het lijkt dus dat ze nog goed zijn.
Het is wel belangrijk een weerstand te hebben tussen verdeler en bougie.
Als dat 0 zou zijn dan kan er storing optreden in radio of booster/versterker.
Ontstoordop zoals beschreven is dan wel aan te raden.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 9:00 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik had de gegevens van mijn bougiekabels hier willen plaatsen. Ik doe het nog.
Ik heb mijn bougiekabels ook gemeten en kom tot de vaststelling dat ze niet te best zijn. Twee kabels rond de 4,5 Ohm en één 7,5 en één 8,5 ohm.
Inderdaad Herman het is k-ohm.
Zijn ze dan nog binnen de tollerantie? Het zijn de twee langste die 7,5 en 8,5 k-ohm zijn.
Ik heb mijn bougiekabels ook gemeten en kom tot de vaststelling dat ze niet te best zijn. Twee kabels rond de 4,5 Ohm en één 7,5 en één 8,5 ohm.
Inderdaad Herman het is k-ohm.
Zijn ze dan nog binnen de tollerantie? Het zijn de twee langste die 7,5 en 8,5 k-ohm zijn.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Gewoon koperen kern kabels met ontstoorde doppen 7mm dik.
De 1.6 word lang niet zo heet op de doppen als de 2.2 die ze nogal verzonken op de kop heeft, maar een beetje kwaliteit is wel aan te raden.
De 1.6 word lang niet zo heet op de doppen als de 2.2 die ze nogal verzonken op de kop heeft, maar een beetje kwaliteit is wel aan te raden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Vandaag ben ik weer eventjes bezig geweest met het tunen van mijn 2.2.
Dus ook even de bougie kabels gemeten.
1. 9.2 KOhm@~92 cm
2. 8.9 KOhm@~92 cm
3. 17.8 KOhm@~103 cm
4. 18.6 KOGM@~103CM
Moet kunnen zou ik zeggen. Maar hoe denken de geleerden hier over?
Ter info: 1&2 Gebruiken andere doppen aan de verdeler zijde dan 3&4.
Oja, ik gebruik momenteel een Ducelier verdeler maar dat zal waarschijnlijk niets uitmaken wat betreft de kabel weerstand. (De gewichtjes in de Bosch verdeler waren vast geroest.)
Dus ook even de bougie kabels gemeten.
1. 9.2 KOhm@~92 cm
2. 8.9 KOhm@~92 cm
3. 17.8 KOhm@~103 cm
4. 18.6 KOGM@~103CM
Moet kunnen zou ik zeggen. Maar hoe denken de geleerden hier over?
Ter info: 1&2 Gebruiken andere doppen aan de verdeler zijde dan 3&4.
Oja, ik gebruik momenteel een Ducelier verdeler maar dat zal waarschijnlijk niets uitmaken wat betreft de kabel weerstand. (De gewichtjes in de Bosch verdeler waren vast geroest.)
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
De Ducelier komt inderdaad van een Tagora.
Werkt prima maar ik zou de vervroeging karakteristieken wel eens naast elkaar willen zetten. Helaas heb ik die info niet kunnen vinden.
In de Murena werkplaats handleiding staat alleen die van een 1.6 en een Tagora handleiding heb ik niet.
Dus als iemand deze info heeft hou in mij aanbevolen.
Ik zal nog wel een poging doen om de Bosch verdeler te herstellen door te proberen de boel over te zetten op een andere as uit een 309 verdeler.
Maar om eerlijk te zijn zie ik dat ook niet als een oplossing gezien de hoeveelheid roest op de veertjes en gewichtjes.
Werkt prima maar ik zou de vervroeging karakteristieken wel eens naast elkaar willen zetten. Helaas heb ik die info niet kunnen vinden.
In de Murena werkplaats handleiding staat alleen die van een 1.6 en een Tagora handleiding heb ik niet.
Dus als iemand deze info heeft hou in mij aanbevolen.
Ik zal nog wel een poging doen om de Bosch verdeler te herstellen door te proberen de boel over te zetten op een andere as uit een 309 verdeler.
Maar om eerlijk te zijn zie ik dat ook niet als een oplossing gezien de hoeveelheid roest op de veertjes en gewichtjes.