chemische ontlakking van een carrosserie.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
chemische ontlakking van een carrosserie.
Beste Matravrienden.
De meesten onder ons kennen het probleem dat verschillende Matra modellen bedreigt in hun verder bestaan.Dit is hoofdzakelijk de roestduivel die geen rekening houdt met onze geliefde wagens.De beste manier om dit grondig aan te pakken is de auto volledig te demonteren.De meeste die hieraan durven te beginnen laten na het verwijderen van de polyester onderdelen het mes in het varken steken.Gelukkig zijn er nog doorzetters die niet weten wat ophouden betekend en door gaan tot het einde.Deze zullen er voor zorgen dat Matra niet aan een stille dood zal sterven.Voor deze mensen heb ik vandaag wat informatie verzameld bij de firma Mitraco( www.mitraco.be ).Ik heb een gesprek gehad met de productie verantwoordelijke "dhr.Erik Schoubben".De prijzen zijn niet meer betalen"zegt men"!Dit zijn de prijzen zonder BTW all??n de carrosserie, zonder deuren en aanbouwdelen 530 euro.Met aanbouwdelen 830 euro.Dit zijn bedragen die inderdaad doortellen.Ik heb hem onze situatie uitgelegd.Wij hebben een kleine auto, zonder dak, motordeksel, kofferdeksel en deuren.Begrijp dit niet verkeerd!Ik heb hem gezegd dat de deuren bestaan uit alleen een binnenplaat het motordeksel (ruimte aan de voorwielen)is ook een binnenplaat waar het polyester op geplakt wordt.Met ander woorden, voor een Bagheera te onlakken met aanbouwdelen Deuren,kofferdeksel,en nog wat kleine delen in de auto is de prijs ook 530 euro.De BTW is te bespreken.Jullie weten wel wat ik bedoel.Volgens mij is dit nog betaalbaar.Chemische ontlakking verwijdert geen roest.Dit kan wel op het galvanisatiebedrijf in het zoutzuurbad.Dit moet zonder meerprijs kunnen.Steenslag en nadenkit moeten wel verwijderd worden voor de ontlakking.Afbranden met een gasbrander.Een beschermkooi maken is voor Mitraco niet noodzakelijk.De carrosserie wordt met de hand door enkele mensen gedragen tot op de korf(kooi) die zij gebruiken daarvoor.Een kooi mag maar moet niet.Zie enkele bijgevoegde foto's.
Indien graag meer informatie laat me iets weten.
Groetjes. :wink:
De meesten onder ons kennen het probleem dat verschillende Matra modellen bedreigt in hun verder bestaan.Dit is hoofdzakelijk de roestduivel die geen rekening houdt met onze geliefde wagens.De beste manier om dit grondig aan te pakken is de auto volledig te demonteren.De meeste die hieraan durven te beginnen laten na het verwijderen van de polyester onderdelen het mes in het varken steken.Gelukkig zijn er nog doorzetters die niet weten wat ophouden betekend en door gaan tot het einde.Deze zullen er voor zorgen dat Matra niet aan een stille dood zal sterven.Voor deze mensen heb ik vandaag wat informatie verzameld bij de firma Mitraco( www.mitraco.be ).Ik heb een gesprek gehad met de productie verantwoordelijke "dhr.Erik Schoubben".De prijzen zijn niet meer betalen"zegt men"!Dit zijn de prijzen zonder BTW all??n de carrosserie, zonder deuren en aanbouwdelen 530 euro.Met aanbouwdelen 830 euro.Dit zijn bedragen die inderdaad doortellen.Ik heb hem onze situatie uitgelegd.Wij hebben een kleine auto, zonder dak, motordeksel, kofferdeksel en deuren.Begrijp dit niet verkeerd!Ik heb hem gezegd dat de deuren bestaan uit alleen een binnenplaat het motordeksel (ruimte aan de voorwielen)is ook een binnenplaat waar het polyester op geplakt wordt.Met ander woorden, voor een Bagheera te onlakken met aanbouwdelen Deuren,kofferdeksel,en nog wat kleine delen in de auto is de prijs ook 530 euro.De BTW is te bespreken.Jullie weten wel wat ik bedoel.Volgens mij is dit nog betaalbaar.Chemische ontlakking verwijdert geen roest.Dit kan wel op het galvanisatiebedrijf in het zoutzuurbad.Dit moet zonder meerprijs kunnen.Steenslag en nadenkit moeten wel verwijderd worden voor de ontlakking.Afbranden met een gasbrander.Een beschermkooi maken is voor Mitraco niet noodzakelijk.De carrosserie wordt met de hand door enkele mensen gedragen tot op de korf(kooi) die zij gebruiken daarvoor.Een kooi mag maar moet niet.Zie enkele bijgevoegde foto's.
Indien graag meer informatie laat me iets weten.
Groetjes. :wink:
- Attachments
-
- escort.jpg (59.64 KiB) Viewed 10960 times
-
- Kever.jpg (31.85 KiB) Viewed 10960 times
-
- kever 1.jpg (48.25 KiB) Viewed 10960 times
-
- mustang.jpg (52.73 KiB) Viewed 10960 times
-
- porsche.jpg (54.38 KiB) Viewed 10960 times
-
- toyota jeep.jpg (59.9 KiB) Viewed 10960 times
-
- volvo P1800.jpg (43.85 KiB) Viewed 10960 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Dat noem ik nu collegialiteit ! Bedankt, Godfried !
Je bewijst mij en ongetwijfeld vele anderen een enorme dienst!
Ik ga zeker eens kontakt opnemen met die mannen.
Zo te zien is men hier gewoon om met oldtimers om te springen.
Het bedrag dat je moet uitgeven om te ontlakken lijkt me wel verantwoord. Begin maar eens alles met de hand te doen. Kruipen uren tijd in en de verborgen ruimtes blijven onbereikbaar.
Zou Mitraco mij ook kunnen verder helpen met het galvaniseren?
Je bewijst mij en ongetwijfeld vele anderen een enorme dienst!
Ik ga zeker eens kontakt opnemen met die mannen.
Zo te zien is men hier gewoon om met oldtimers om te springen.
Het bedrag dat je moet uitgeven om te ontlakken lijkt me wel verantwoord. Begin maar eens alles met de hand te doen. Kruipen uren tijd in en de verborgen ruimtes blijven onbereikbaar.
Zou Mitraco mij ook kunnen verder helpen met het galvaniseren?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Godfried,
gelukkig zijn er nog mensen zoals jij, die hun weg weten. Voor mij ( dit is persoonlijk) is deze wijze niet interessant. Wanneer ik daar nog eens de vervoerskosten bij tel, wordt het nog eens een pak duurder. ( Van West-vlaanderen naar Limburg en terug).Ikzelf, heb de handen ( en niet de aap) uit de mouwen gestoken, en met de gasbrander alles erafgehaald. Dat heeft mij iets van ? 15 gekost. Nu zal er nog iets van ? 200 bijkomen om alle roest en dat beetje lak eraf te zandstralen. De enige holle ruimtes die niet zullen behandels zijn, zijn de langsliggers onder de auto. Maar deze worden normaal door het zuur in de verzinkerij onder handen ( zuur ) genomen. Wanneer die dan opgevuld worden met PUR-schuim, zal er hopelijk niet veel roest meer verschijnen. Wat men bij Mitraco doet, is natuurlijk prachtig werk. Als ik het zo eens goed bekijk, zou men eerst de auto moeten laten behandelen door Mitraco vooraleer men aan de laswerken begint. Want als al de troep eraf is zie je zo met het blote oog wat er niet meer goed is.
Wanneer de laswerken dan gedaan zijn, moet hij dan nog enkel gezandstraald worden, en is de autor zo direct gereed om te verzinken.
Dat is wat ik ervan denk. Wat denken jullie ervan?
Benny.
Bagheera, de auto die niet bekeken wordt, maar bewonderd
gelukkig zijn er nog mensen zoals jij, die hun weg weten. Voor mij ( dit is persoonlijk) is deze wijze niet interessant. Wanneer ik daar nog eens de vervoerskosten bij tel, wordt het nog eens een pak duurder. ( Van West-vlaanderen naar Limburg en terug).Ikzelf, heb de handen ( en niet de aap) uit de mouwen gestoken, en met de gasbrander alles erafgehaald. Dat heeft mij iets van ? 15 gekost. Nu zal er nog iets van ? 200 bijkomen om alle roest en dat beetje lak eraf te zandstralen. De enige holle ruimtes die niet zullen behandels zijn, zijn de langsliggers onder de auto. Maar deze worden normaal door het zuur in de verzinkerij onder handen ( zuur ) genomen. Wanneer die dan opgevuld worden met PUR-schuim, zal er hopelijk niet veel roest meer verschijnen. Wat men bij Mitraco doet, is natuurlijk prachtig werk. Als ik het zo eens goed bekijk, zou men eerst de auto moeten laten behandelen door Mitraco vooraleer men aan de laswerken begint. Want als al de troep eraf is zie je zo met het blote oog wat er niet meer goed is.
Wanneer de laswerken dan gedaan zijn, moet hij dan nog enkel gezandstraald worden, en is de autor zo direct gereed om te verzinken.
Dat is wat ik ervan denk. Wat denken jullie ervan?
Benny.
Bagheera, de auto die niet bekeken wordt, maar bewonderd
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Wat ben ik blij dat deze "discussies" nu gevoerd kunnen worden, dus VOOR dat ik eraan begin. Ik ben dus ??n en al oor en het is hier zeer interessant aan het worden, vooral voor een leek als ik!
Ik kan Benny's redenering wel volgen daar een Bagheera chassis vrij open geconstrueerd is en het sowieso moet gezandstraald worden alvorens te galvaniseren.
Het roest wordt pas geneutraliseerd tijdens het zoutzuurbad en dus niet tijdens het chemisch ontlakken en met een beetje handwerk en een gasbrander verwijder je al veel...
En is restaureren geen handenarbeid en een beetje zweten ???

Ik kan Benny's redenering wel volgen daar een Bagheera chassis vrij open geconstrueerd is en het sowieso moet gezandstraald worden alvorens te galvaniseren.
Het roest wordt pas geneutraliseerd tijdens het zoutzuurbad en dus niet tijdens het chemisch ontlakken en met een beetje handwerk en een gasbrander verwijder je al veel...
En is restaureren geen handenarbeid en een beetje zweten ???


Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ja Bart,
Daarboven komen nog de ? 200 voor het zandstralen en nog ongeveer ?350 voor het galvaniseren ( Dat is wat men mij verteld heeft wat het ongeveer zal kosten ) en je vervoerskosten, en je ziet dat het geen goedkoop geval zal zijn, als je de waarde van de auto nadien berekent. Ik weet dat een Bagheera voorlopig nog niet veel geld gaat op de tweedehandsmarkt. En als je nog eens het werk en de meerwaarde door het galvaniseren meerekent, zie je onmiddelijk dat het een dure investering is. We moeten wachten tot de zeer kapitaalkrachtigen ge?nteresseerd raken in de Bagheera. Dan gaan de prijzen de pan uitswingen. Kijk maar naar de evolutie van de oldtimerprijzen. Van zodra de rijken zich op de voorgrond laten zien, is het voor de gewone man niet meer betaalbaar. Dus laat het voorlopig maar zoals het is, en laat het binnen een aantal jaren maar de pan uitswingen.
Benny
Bagheera iedereen die er een gezien heeft spreekt ervan.
Daarboven komen nog de ? 200 voor het zandstralen en nog ongeveer ?350 voor het galvaniseren ( Dat is wat men mij verteld heeft wat het ongeveer zal kosten ) en je vervoerskosten, en je ziet dat het geen goedkoop geval zal zijn, als je de waarde van de auto nadien berekent. Ik weet dat een Bagheera voorlopig nog niet veel geld gaat op de tweedehandsmarkt. En als je nog eens het werk en de meerwaarde door het galvaniseren meerekent, zie je onmiddelijk dat het een dure investering is. We moeten wachten tot de zeer kapitaalkrachtigen ge?nteresseerd raken in de Bagheera. Dan gaan de prijzen de pan uitswingen. Kijk maar naar de evolutie van de oldtimerprijzen. Van zodra de rijken zich op de voorgrond laten zien, is het voor de gewone man niet meer betaalbaar. Dus laat het voorlopig maar zoals het is, en laat het binnen een aantal jaren maar de pan uitswingen.
Benny
Bagheera iedereen die er een gezien heeft spreekt ervan.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Matra liefhebbers,
Het is zeker niet de bedoeling om een discussie op gang te brengen.Wie heeft er gelijk en wie niet?Ik heb er zeker geen voordeel bij van welke beslissing jullie uiteindelijk nemen.Het is wel de bedoeling om de mogelijkheden tegen elkaar af te wegen en op een rij te zetten.Zodat iedereen het bos door de bomen kan zien.Misschien dat we hiermee huidige of toekomstige restaurateurs een handje kunnen helpen.Het blijft een kostelijke aangelegenheid om een Matra of andere oldtimer te restaureren.Zeker als het grondig gedaan wordt zoals Benny en Bart bezig zijn.Als je de prijzen van het ontlakken 350 euro en het galvaniseren, gewicht carrosserie maal ongeveer 1 euro/ kg zit je vlug aan nog eens 350 euro.Samen 700 euro dit zonder de kosten van het laswerk en de te vervangen onderdelen.Raming laswerk en carrosserieonderdelen 1000 euro.Deze kosten kun je drukken door zoveel mogelijk zelf te doen. Als we hier de som van maken spreken we van een 1700 euro alleen om de carrosserie in nieuwe staat te maken.De carrosserie is dan wel v??l beter dan nieuw geleverd door Matra.Jongens dan spreken we nog niet van de uren die we er aan gewerkt hebben.Ik draai daar geen doekjes om.Jullie mogen gerust weten wat de totale kost was van mijn Bagheera.Ik heb alles genoteerd tijdens de restauratie en ik kom op een totale som van bijna 7000 euro.Het is zoals Benny zegt een investering die veel geld kost en waarschijnlijk niet rendabel zal zijn.Ik heb de waarde van mijn Bagheera laten schatten na de restauratie (6 jaar geleden)De waarde werd geschat op 280000 fr.Ik heb toen wel een fout gemaakt en niet gezegd dat ik deze auto heb laten galvaniseren.Kon het ook niet bewijzen omdat ik geen factuur had.Ook van het ontlakken, de bekleding van de zetels en het interieur heb ik geen factuur.Dit allemaal om de kosten een beetje te drukken.Terug naar ons ontlakkings onderwerp.Benny ik weet dat je rond de carrosserie bijna 20cm diep alles hebt vervangen.Hier kan dan ook geen vuil of roest zitten die het galvaniseren zou kunnen be?nvloeden.Als ik je gedachtegang volg zou ik waarschijnlijk ook het zelfde doen.Het blijft een wikken en wegen en ieder zal dat voor zichzelf moeten invullen.De forum gebruikers kunnen alleen maar raad geven.Ik ben er ook zeker van dat je bagheera na de behandeling die je haar zelf nog zult geven, niet meer zal weten wat roest betekend.Het is ook zoals je zegt "de roest of lak die nog in de balken zit zal gedeeltelijk verwijderd worden in het zuurbad tijdens de galvanisatie".Maar het blijft een?Hoe de situatie in de balken eruitziet na het galvaniseren.Dit is ook voor mijn Bagheera zo, je kunt niet in de balken en kokers kijken.Daarom goed behandelen na de galvanisatie.Dit heb ik ook gedaan.Behandel je Bagheera of hij niet gegalvaniseerd is, dat is mijn mening.
Bart, dit wil je nog duidelijk maken.Zandstralen na het ontlakken is niet nodig op voorwaarde dat je de carrosserie een nacht in het zuurbad kunt laten hangen in het galvanisatie bedrijf.Dit is een kwestie van afspraken maken.Ieder materiaal dat verzinkt wordt gaat altijd in het zuurbad maar niet zo lang.Na het zuurbad volgt een waterbad om het zuur af te spoelen.Wie een betere of beterkopen oplossing kent laat het AUB weten.Alle suggesties zijn welkom.
Besluit: Wie zo een gerestaureerde auto verkoopt moet goed gek zijn.Waarschijnlijk dement!!
Groetjes Godfried.
Het is zeker niet de bedoeling om een discussie op gang te brengen.Wie heeft er gelijk en wie niet?Ik heb er zeker geen voordeel bij van welke beslissing jullie uiteindelijk nemen.Het is wel de bedoeling om de mogelijkheden tegen elkaar af te wegen en op een rij te zetten.Zodat iedereen het bos door de bomen kan zien.Misschien dat we hiermee huidige of toekomstige restaurateurs een handje kunnen helpen.Het blijft een kostelijke aangelegenheid om een Matra of andere oldtimer te restaureren.Zeker als het grondig gedaan wordt zoals Benny en Bart bezig zijn.Als je de prijzen van het ontlakken 350 euro en het galvaniseren, gewicht carrosserie maal ongeveer 1 euro/ kg zit je vlug aan nog eens 350 euro.Samen 700 euro dit zonder de kosten van het laswerk en de te vervangen onderdelen.Raming laswerk en carrosserieonderdelen 1000 euro.Deze kosten kun je drukken door zoveel mogelijk zelf te doen. Als we hier de som van maken spreken we van een 1700 euro alleen om de carrosserie in nieuwe staat te maken.De carrosserie is dan wel v??l beter dan nieuw geleverd door Matra.Jongens dan spreken we nog niet van de uren die we er aan gewerkt hebben.Ik draai daar geen doekjes om.Jullie mogen gerust weten wat de totale kost was van mijn Bagheera.Ik heb alles genoteerd tijdens de restauratie en ik kom op een totale som van bijna 7000 euro.Het is zoals Benny zegt een investering die veel geld kost en waarschijnlijk niet rendabel zal zijn.Ik heb de waarde van mijn Bagheera laten schatten na de restauratie (6 jaar geleden)De waarde werd geschat op 280000 fr.Ik heb toen wel een fout gemaakt en niet gezegd dat ik deze auto heb laten galvaniseren.Kon het ook niet bewijzen omdat ik geen factuur had.Ook van het ontlakken, de bekleding van de zetels en het interieur heb ik geen factuur.Dit allemaal om de kosten een beetje te drukken.Terug naar ons ontlakkings onderwerp.Benny ik weet dat je rond de carrosserie bijna 20cm diep alles hebt vervangen.Hier kan dan ook geen vuil of roest zitten die het galvaniseren zou kunnen be?nvloeden.Als ik je gedachtegang volg zou ik waarschijnlijk ook het zelfde doen.Het blijft een wikken en wegen en ieder zal dat voor zichzelf moeten invullen.De forum gebruikers kunnen alleen maar raad geven.Ik ben er ook zeker van dat je bagheera na de behandeling die je haar zelf nog zult geven, niet meer zal weten wat roest betekend.Het is ook zoals je zegt "de roest of lak die nog in de balken zit zal gedeeltelijk verwijderd worden in het zuurbad tijdens de galvanisatie".Maar het blijft een?Hoe de situatie in de balken eruitziet na het galvaniseren.Dit is ook voor mijn Bagheera zo, je kunt niet in de balken en kokers kijken.Daarom goed behandelen na de galvanisatie.Dit heb ik ook gedaan.Behandel je Bagheera of hij niet gegalvaniseerd is, dat is mijn mening.
Bart, dit wil je nog duidelijk maken.Zandstralen na het ontlakken is niet nodig op voorwaarde dat je de carrosserie een nacht in het zuurbad kunt laten hangen in het galvanisatie bedrijf.Dit is een kwestie van afspraken maken.Ieder materiaal dat verzinkt wordt gaat altijd in het zuurbad maar niet zo lang.Na het zuurbad volgt een waterbad om het zuur af te spoelen.Wie een betere of beterkopen oplossing kent laat het AUB weten.Alle suggesties zijn welkom.
Besluit: Wie zo een gerestaureerde auto verkoopt moet goed gek zijn.Waarschijnlijk dement!!
Groetjes Godfried.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Benny,
Je zult wel gelijk hebben.Je bent er mee bezig en hebt waarschijnlijk al veel getelefoneerd en alle mogelijkheden afgewogen.Ik heb indertijd een voorkeursbehandeling gehad om dat ik bij die firma toen een goede klant was.Maar toch kan ik niet goed begrijpen waarom ze zo moeilijk doen om een carrosserie te verzinken.Je moet er toch voor betalen!Zeker in deze periode van het jaar is het in de meeste verzinkerijen rustig.Ik kan het niet laten! Ik ga nog eens informeren hier in de plaatselijke verzinkerij.Misschien dat ze van gedacht veranderd zijn?Wie weet?
Groetjes
Je zult wel gelijk hebben.Je bent er mee bezig en hebt waarschijnlijk al veel getelefoneerd en alle mogelijkheden afgewogen.Ik heb indertijd een voorkeursbehandeling gehad om dat ik bij die firma toen een goede klant was.Maar toch kan ik niet goed begrijpen waarom ze zo moeilijk doen om een carrosserie te verzinken.Je moet er toch voor betalen!Zeker in deze periode van het jaar is het in de meeste verzinkerijen rustig.Ik kan het niet laten! Ik ga nog eens informeren hier in de plaatselijke verzinkerij.Misschien dat ze van gedacht veranderd zijn?Wie weet?
Groetjes

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hallo jongens,
wanneer je telefoneert naar verzinkerijen krijg je overal hetzelfde antwoord: " Het chassis zal krom trekken, en wij willen daarvoor niet verantwoordelik gesteld worden" Ik kreeg zelfs het volgende te horen bij iemand van de proGalva-groep: Je mag iedereen van onze groep bellen, er zal niemand je chassis willen galvaniseren. Zoals ik hiervoor al meldde, heb ik gelukkig toch nog ??n iemand gevonden die bereid is om chassis te gavaniseren. Hopelijk verandert hij niet van mening, en kunnen later nog anderen met hun chassis bij hem gaan.
Benny.
wanneer je telefoneert naar verzinkerijen krijg je overal hetzelfde antwoord: " Het chassis zal krom trekken, en wij willen daarvoor niet verantwoordelik gesteld worden" Ik kreeg zelfs het volgende te horen bij iemand van de proGalva-groep: Je mag iedereen van onze groep bellen, er zal niemand je chassis willen galvaniseren. Zoals ik hiervoor al meldde, heb ik gelukkig toch nog ??n iemand gevonden die bereid is om chassis te gavaniseren. Hopelijk verandert hij niet van mening, en kunnen later nog anderen met hun chassis bij hem gaan.
Benny.
- Danny
- Posts: 43
- Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
- Location: Mechelen
Alternatief
Is het geen alternatief om in de plaats van het chassis te galvaniseren (wat welliswaar het beste is) het op een degelijke mannier te behandelen met een industriele verf als ex industrieel schilder stel ik daarom voor
Laag 1 = epoxy zinkstofprimer
Laag 2 = epoxy ijzerglimmer
Laag 3 = PU primer
Deze verven zijn oppervalkte tolerant wat wil zeggen dat deze probleemloos op vliegroest kunnen geplaatst worden
>> tis maar een idee
Laag 1 = epoxy zinkstofprimer
Laag 2 = epoxy ijzerglimmer
Laag 3 = PU primer
Deze verven zijn oppervalkte tolerant wat wil zeggen dat deze probleemloos op vliegroest kunnen geplaatst worden
>> tis maar een idee
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Danny,
Ik ben er ook van overtuigd als je deze verven toepast op een zuiver gemaakt chassis dat je jaren gerust kunt zijn.Maar je kent de Matra constructie een chassis bekleed met polyesteronderdelen.Het grootste probleem is volgens mij de minderwaardige kwaliteit van de plaat die men in de jaren 70 gebruikte.De meeste wagens waren echte roestbakken.Als je zo een plaat dan nog bekleed met polyester waardoor de plaat constant vochtig is kun je het resultaat al raden.Roest!!!!en nog eens roest!!!!.Doe daar een slechte behandeling van de plaat bij en je hebt het resultaat van een Bagheera.Nu terug gekomen op je voorstel.Voor iemand die zijn Bagheera totaal restaureert en enkele jaren van zijn vrije tijd daar insteekt.Die kan geen roest meer zien.Iedereen moet dat voor zich invullen. Ik ben blij met je raad en zeker omdat je van ervaring spreekt.Zelf rij je met een Murena? Deze wagen heeft de beste behandeling gehad die er bestaat.Als Matra indertijd de verven die je daar aanhaald had gebruikt zouden de Bagheera restauraties nu veel vlotter verlopen.Die expoxy zinkstofprimer ken ik niet ?Kun je een beetje meer uitleg geven over die drie verven? Altijd goed om te weten tijdens een retauratie.Alvast bedankt.Zijn deze verven in de kleinhandel te koop?
Groetjes.
Ik ben er ook van overtuigd als je deze verven toepast op een zuiver gemaakt chassis dat je jaren gerust kunt zijn.Maar je kent de Matra constructie een chassis bekleed met polyesteronderdelen.Het grootste probleem is volgens mij de minderwaardige kwaliteit van de plaat die men in de jaren 70 gebruikte.De meeste wagens waren echte roestbakken.Als je zo een plaat dan nog bekleed met polyester waardoor de plaat constant vochtig is kun je het resultaat al raden.Roest!!!!en nog eens roest!!!!.Doe daar een slechte behandeling van de plaat bij en je hebt het resultaat van een Bagheera.Nu terug gekomen op je voorstel.Voor iemand die zijn Bagheera totaal restaureert en enkele jaren van zijn vrije tijd daar insteekt.Die kan geen roest meer zien.Iedereen moet dat voor zich invullen. Ik ben blij met je raad en zeker omdat je van ervaring spreekt.Zelf rij je met een Murena? Deze wagen heeft de beste behandeling gehad die er bestaat.Als Matra indertijd de verven die je daar aanhaald had gebruikt zouden de Bagheera restauraties nu veel vlotter verlopen.Die expoxy zinkstofprimer ken ik niet ?Kun je een beetje meer uitleg geven over die drie verven? Altijd goed om te weten tijdens een retauratie.Alvast bedankt.Zijn deze verven in de kleinhandel te koop?
Groetjes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Danny, wat jij daar voorstelt is zeker ??n van de mogelijkheden die er bestaan om ijzer te beschermen tegen roest. Ik geef nog altijd de voorkeur aan galvaniseren, maar indien jouw materialen kunnen verstoven worden in holle ruimtes waar ik geen zicht heb of ook daarin de galvanisatie voor 100 % geslaagd is, is dat zeker het overwegen waard om dat bij mijn Bagheera toe te passen in de holle ruimtes. (Het is het systeem van sluit het stuk voor 100 % af van de lucht en er kan zich geen roest meer vormen)
Benny.
Benny.
- Danny
- Posts: 43
- Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
- Location: Mechelen
Holle ruimtes
De holle ruimtes Gewoon volspuiten met verf ijzer afgeschermt van de lucht roest niet meer
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Benny,
Ik blijf voorstander om een product te gebruiken dat elastisch blijft.Verf kan gaan barsten.Wat je nogal gezegd hebt: om de balken en kokers vol te spuiten met montageschuim lijkt mij de beste oplossing.
GALVANISEREN: Ik ben gisteren naar het bedrijf geweest waar ik mijn Bagheera heb laten verzinken voor wat meer informatie.Helaas was de ploegbaas die ik ken niet aanwezig.Ik zal zovlug als mogelijk eens terug gaan.Misschien dat ze van gedacht verandert zijn en toch een chassis willen galvaniseren!En aan welke prijs?Ik laat nog wel iets weten.Trouwens in welke fase zit je nu met het chassis?
Groetjes.
Ik blijf voorstander om een product te gebruiken dat elastisch blijft.Verf kan gaan barsten.Wat je nogal gezegd hebt: om de balken en kokers vol te spuiten met montageschuim lijkt mij de beste oplossing.
GALVANISEREN: Ik ben gisteren naar het bedrijf geweest waar ik mijn Bagheera heb laten verzinken voor wat meer informatie.Helaas was de ploegbaas die ik ken niet aanwezig.Ik zal zovlug als mogelijk eens terug gaan.Misschien dat ze van gedacht verandert zijn en toch een chassis willen galvaniseren!En aan welke prijs?Ik laat nog wel iets weten.Trouwens in welke fase zit je nu met het chassis?
Groetjes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hoi Godfried,
bevrijdt van alle studies, kan ik er weer invliegen. Alleen de koude gooit nog een beetje roet in het eten ( werk aan het chassis) Ik weet uit ondervinding dat werken met koude handen niet bevorderlijk is voor de gewrichten. Je hebt minder co?rdinatie, en wordt sneller verwond. Maar van zodra het weer het een beetje toelaat vindt je mij in mijn tuinhuis. Eerst wordt hij nu gezandstraald en dan wordt de kooi voor de galvanisatie gemaakt. Maar na veel denken, zal ik nog een plaat bijlassen,zodanig dat de wielkast dicht is tussen de polyester neus en de deurstaander. De plaat zal de vorm van de wielkast volgen. Zo kan er geen vuiligheid meer in dat gat vliegen van de deurstaander en zich ophopen.
Wat dat opvulschuim betreft. Er bestaat een schuim waarmee je de holle ruimtes kunt opvullen, en dat schuim zet niet uit. Zo weet je wanneer het schuim uit de gaten komt dat de holle ruimte vol is en dat er zich geen grote spanningen van vervormingen zullen ontstaan door het uitzetten van het schuim. Maar eerst de holle ruimtes behandelen met een beschermingsmiddel.
Groeten Benny.
Bagheera, voor mensen met smaak
bevrijdt van alle studies, kan ik er weer invliegen. Alleen de koude gooit nog een beetje roet in het eten ( werk aan het chassis) Ik weet uit ondervinding dat werken met koude handen niet bevorderlijk is voor de gewrichten. Je hebt minder co?rdinatie, en wordt sneller verwond. Maar van zodra het weer het een beetje toelaat vindt je mij in mijn tuinhuis. Eerst wordt hij nu gezandstraald en dan wordt de kooi voor de galvanisatie gemaakt. Maar na veel denken, zal ik nog een plaat bijlassen,zodanig dat de wielkast dicht is tussen de polyester neus en de deurstaander. De plaat zal de vorm van de wielkast volgen. Zo kan er geen vuiligheid meer in dat gat vliegen van de deurstaander en zich ophopen.
Wat dat opvulschuim betreft. Er bestaat een schuim waarmee je de holle ruimtes kunt opvullen, en dat schuim zet niet uit. Zo weet je wanneer het schuim uit de gaten komt dat de holle ruimte vol is en dat er zich geen grote spanningen van vervormingen zullen ontstaan door het uitzetten van het schuim. Maar eerst de holle ruimtes behandelen met een beschermingsmiddel.
Groeten Benny.
Bagheera, voor mensen met smaak
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Benny,
Fijn dat je van die stres af bent.Blokken en examen dat zijn minder leuke dingen van het leven.Ik hoop dat alles volgens wens is verlopen!Nog eventjes en je bagheera weet niet meer wat roest betekent. .Dat het een gerust gevoel geeft mag je van mij aannemen.Mijn Bagheera heeft dit jaar al meer regen gevoeld dan op al die jaren dat ik hem heb.Werken in een koude plaats is zeker niet gezellig.Ik had tijdens mijn restauratie een gaskachel bij me staan en heb zo nog lang kunnen doorwerken in de winter.Die plaat wat je in de wielkasten gaat lassen is een h??l goed idee.Ik heb ook al eens aan gedacht om dat stuk toe te maken.Maar het komt er niet meer van en in gedachte denk ik" mijn chassis zal regen en wind wel kunnen trotseren".Het galvaniseren is het beste wat je Bagheera overkomen gaat.Ik wis niet dat er schuim bestaat dat niet uitzet.Het schuim dat je in doe-het-zelfzaken koopt zet allemaal uit.Denk je echt dat het uitzetten van de schuim voor problemen zou kunnen zorgen?Misschien uitproberen op een oud stuk chassis.
Groetjes Godfried.
Fijn dat je van die stres af bent.Blokken en examen dat zijn minder leuke dingen van het leven.Ik hoop dat alles volgens wens is verlopen!Nog eventjes en je bagheera weet niet meer wat roest betekent. .Dat het een gerust gevoel geeft mag je van mij aannemen.Mijn Bagheera heeft dit jaar al meer regen gevoeld dan op al die jaren dat ik hem heb.Werken in een koude plaats is zeker niet gezellig.Ik had tijdens mijn restauratie een gaskachel bij me staan en heb zo nog lang kunnen doorwerken in de winter.Die plaat wat je in de wielkasten gaat lassen is een h??l goed idee.Ik heb ook al eens aan gedacht om dat stuk toe te maken.Maar het komt er niet meer van en in gedachte denk ik" mijn chassis zal regen en wind wel kunnen trotseren".Het galvaniseren is het beste wat je Bagheera overkomen gaat.Ik wis niet dat er schuim bestaat dat niet uitzet.Het schuim dat je in doe-het-zelfzaken koopt zet allemaal uit.Denk je echt dat het uitzetten van de schuim voor problemen zou kunnen zorgen?Misschien uitproberen op een oud stuk chassis.
Groetjes Godfried.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Godfried,
dat schuim is zo krachtig dat zelf muren weggedrukt worden. Wanneer ze vroeger ramen vastzetten met schuim, gebeurde het soms dat de buitenmuur bol stond van de druk van het schuim. Een ander voorbeeld: bij het monteren van een deurkast gebruiken ze ook dat schuim. Het gebeurde soms dat de deurkast meerdere centimeters bol naar binnen stond. Daarop een deur monteren is moeilijk natuurlijk. De schrijnwerker die bij mij de deuren en vensters gemonteerd heeft, gebruikte schuim die niet uitzette. Vandaar dat ik weet dat zoiets bestaat. Godfried, als je een proef doet, zal je verbaasd staan van de kracht van het schuim, wanneer het geen uitweg heeft.
Groeten
Benny.
Bagheera, voor mensen met smaak.
dat schuim is zo krachtig dat zelf muren weggedrukt worden. Wanneer ze vroeger ramen vastzetten met schuim, gebeurde het soms dat de buitenmuur bol stond van de druk van het schuim. Een ander voorbeeld: bij het monteren van een deurkast gebruiken ze ook dat schuim. Het gebeurde soms dat de deurkast meerdere centimeters bol naar binnen stond. Daarop een deur monteren is moeilijk natuurlijk. De schrijnwerker die bij mij de deuren en vensters gemonteerd heeft, gebruikte schuim die niet uitzette. Vandaar dat ik weet dat zoiets bestaat. Godfried, als je een proef doet, zal je verbaasd staan van de kracht van het schuim, wanneer het geen uitweg heeft.
Groeten
Benny.
Bagheera, voor mensen met smaak.
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
zoals overal bestaan er van soorten
uitzettend schuim
en schuim onder gasdruk
voorzie een ontsnappingsopening en het schuim
kan eruit
maar sluit het af en dan blijft het uitzetten
en kan het een grote kracht ontwikkelen
open cel schuim geeft waterdamp de kans om door het schuim te
kruipen en te condenseren op koud ijzer ( koude brug)
dit is meestal dat bekende montageschuim dat goed plakt
(duurder) polyeurethaan schuim laat geen damp door
dat zijn gesloten cellen, nadeel is wel dat je dit schuim
moet opspuiten en "opsluiten" zodat het goed in alle hoekjes kan doordringen
en inderdaad ondoordacht gebruik van dit schuim
zal ertoe leiden dat er vervormingen optreden
dus d'r is aan alles een + en -
maar niks is echt ideaal
en verkeerd gebruik kan dikwijls slechter zijn dan goed
hetzelfde voor galvaniseren
een chassis zit vol gesloten hoekjes
en tijdens het dompelen gaat de opgesloten lucht
onder invloed van de warmte uitzetten
en veroorzaakt bellen
dit is nog zacht uitgedrukt
die bellen zijn eerder kleine knallen
en die spatten enorm rond
daarom willen ze alles zuiver
en overal openingen in geboord
niet voor het uitlopen van de galvanisatie
(want dat betaall je toch per kilo)
maar om die bellen te voorkomen
en in de huidige tijd van arbeidsinspectie en zo
zijn weinigen noch geneigd zulke risico's te nemen
het antwoord dat ze gebruiken is het kromtrekken van het chassis
maar het is hun eigen bad dat ze willen proper houden
uitzettend schuim
en schuim onder gasdruk
voorzie een ontsnappingsopening en het schuim
kan eruit
maar sluit het af en dan blijft het uitzetten
en kan het een grote kracht ontwikkelen
open cel schuim geeft waterdamp de kans om door het schuim te
kruipen en te condenseren op koud ijzer ( koude brug)
dit is meestal dat bekende montageschuim dat goed plakt
(duurder) polyeurethaan schuim laat geen damp door
dat zijn gesloten cellen, nadeel is wel dat je dit schuim
moet opspuiten en "opsluiten" zodat het goed in alle hoekjes kan doordringen
en inderdaad ondoordacht gebruik van dit schuim
zal ertoe leiden dat er vervormingen optreden
dus d'r is aan alles een + en -
maar niks is echt ideaal
en verkeerd gebruik kan dikwijls slechter zijn dan goed
hetzelfde voor galvaniseren
een chassis zit vol gesloten hoekjes
en tijdens het dompelen gaat de opgesloten lucht
onder invloed van de warmte uitzetten
en veroorzaakt bellen
dit is nog zacht uitgedrukt
die bellen zijn eerder kleine knallen
en die spatten enorm rond
daarom willen ze alles zuiver
en overal openingen in geboord
niet voor het uitlopen van de galvanisatie
(want dat betaall je toch per kilo)
maar om die bellen te voorkomen
en in de huidige tijd van arbeidsinspectie en zo
zijn weinigen noch geneigd zulke risico's te nemen
het antwoord dat ze gebruiken is het kromtrekken van het chassis
maar het is hun eigen bad dat ze willen proper houden
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het is waar er bestaan zoveel middelen?Maar weinigen zijn door ons gekend.Daarom is het ook nuttig dat we discuteren en informatie uitwisselen.Het is hierdoor dat we van ervaringen van anderen forum gebruikers kunnen genieten.Iedereen wil het beste en als het even kan ook de beste kopen oplossing.Matrarijders met en teveel aan geld ken ik niet.Zouden we dan nog zoveel moeite doen om een auto rijvaardig te maken?Het was dan gemakkelijker om naar een garage te gaan en het laatste nieuwe model van Ferari te kopen.Maar dat luxe probleem hebben we niet. Is voor mij ook niet nodig.Zulke rijders hebben meestal weinig liefde voor hun wagen en waarderen niet wat ze hebben.Als je alles kunt kopen zul je nooit tevreden zijn en steeds iets nieuws willen.Wij, de meeste onder ons blijven hun Matra trouw.Schuim wax, teer, olie, galvanisatie, enz het maakt niet uit als het materiaal maar van de lucht afgesloten blijft zodat het niet kan roesten.Volgens mij! Heel belangrijk dat de laatste behandeling elastisch blijft.Het knallen tijdens het galvaniseren kun je niet voorkomen.Het te verzinken materiaal wordt altijd eerst in zoutzuur en dan in een waterbad gedompeld.Daar het materiaal nat is en door het temperatuur verschil met het zinkbad zal het altijd voor knallen en wegspringen van zink zorgen.Ik heb al dikwijls op afstand staan kijken hoe ijzer in het zinkbad gedompeld wordt.Zijn dat nu buizen of volle staven! Het knalt er altijd en het personeel aan het zinkband zoek bescherming achter een ijzeren wand.De plaatsen die ik met montageschuim heb toegespoten bij mijn Bagheera zijn de volgende: achter in de wielkasten de verticale balkjes net boven de drukbuis links en rechts, voor het dashboard L en R is een holle koker die origineel dicht gemaakt is met een mousse, de kleine balkjes achter de voorspatborden.Deze zijn meestal weggeroest.Alle geboorde gaten voor de galvanisatie heb ik dicht gemaakt met nadenkit.Fijn om te weten dat er schuim bestaat dat niet uitzet ik heb namelijk een paar deurkasten die lostaan.Ik weet nu wat me te doen staat.
Groetjes.
Groetjes.

Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
even rechtzetten
alle schuim zet uit
maar het ene heeft meer kracht dan het ander
daarbij komt dat veelal teveel schuim word ingespoten
waardoor er geen controle meer kan zijn op het uizettende schuim
ik ben geen kenner in het gebruik
maar 'k weet wel dat da schuim wel handig kan zijn
alle schuim zet uit
maar het ene heeft meer kracht dan het ander
daarbij komt dat veelal teveel schuim word ingespoten
waardoor er geen controle meer kan zijn op het uizettende schuim
ik ben geen kenner in het gebruik
maar 'k weet wel dat da schuim wel handig kan zijn
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
persoonlijk niet nee
geen eigenhandige ervaring
maar voor m'n werk moet ik installaties voor diepvriezen uittekenen en zo
en daar gebruiken we wel dat schuim
en eenmaal opgeschuimd moet je dus voorkomen
dat er bellen zijn anders condenseert daarin damp
en vriest alles op
maar natuurlijk stappen we daar over naar meer en meer
RVS (inox) in plaats van gegalvaniseerd staal
dat ware pas een droom h?
een inox chassis
geen eigenhandige ervaring
maar voor m'n werk moet ik installaties voor diepvriezen uittekenen en zo
en daar gebruiken we wel dat schuim
en eenmaal opgeschuimd moet je dus voorkomen
dat er bellen zijn anders condenseert daarin damp
en vriest alles op
maar natuurlijk stappen we daar over naar meer en meer
RVS (inox) in plaats van gegalvaniseerd staal
dat ware pas een droom h?
een inox chassis

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Ypres,
Dat is inderdaad een mooie droom"een Bahgeera in RVS"Dat is ook de reden dat we oplossingen zoeken om dit te evenaarden en dan blijft er maar ??n oplossing over en dat is galvaniseren.Er zijn nu constructeurs die hun chassis uit aluminium maken.Dit lijkt me ook wel een goed materiaal wat langdurig blijf bestaan.Is alleen de vraag! Wat doet zout, regen en wind met aluminium na 15 jaar?De plaat die ze gebruiken zal wel de dikte van een sigaretten blaadje hebben!
Groetjes.
Dat is inderdaad een mooie droom"een Bahgeera in RVS"Dat is ook de reden dat we oplossingen zoeken om dit te evenaarden en dan blijft er maar ??n oplossing over en dat is galvaniseren.Er zijn nu constructeurs die hun chassis uit aluminium maken.Dit lijkt me ook wel een goed materiaal wat langdurig blijf bestaan.Is alleen de vraag! Wat doet zout, regen en wind met aluminium na 15 jaar?De plaat die ze gebruiken zal wel de dikte van een sigaretten blaadje hebben!
Groetjes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
- Location: HULSHOUT
ok godfried een goede vraag
over aluminium maar welke behandeling doen ze met alum ramen. dat word in een bad gestoken en word geel van kleur het oxideert niet meer en dan kan je er poederlak overzetten of epoxi primmer en gewoon spuiten met auto lak. deze behandeling werd gebruikt bij autobusbouwer van hool te koningshooikt mvg Ronny


- Danny
- Posts: 43
- Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
- Location: Mechelen
Chromateren
Dit proced? noemt chromateren
Het Aluminium onderdompelen in een bad zodoende het een okergele tot bruine kleur krijgt
of je er zo bovenop kan schilderen weet ik niet Aluminium wordt bij voorkeur gepoederlakt
Het Aluminium onderdompelen in een bad zodoende het een okergele tot bruine kleur krijgt
of je er zo bovenop kan schilderen weet ik niet Aluminium wordt bij voorkeur gepoederlakt
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb geen idee van hoe ze de aluminium plaat behandelen in de auto-industrie.Ik denk met een speciale primer en dan lakken net zoals Ronny schrijft.Tegenwoordig geven autoconstructeurs tot 15 jaar corrosie garantie.Ze zullen wel weten waar ze mee bezig zijn.Maar voor de meeste mensen maakt die langdurige corrosie garantie niet veel uit.Na ongeveer 10 jaar zijn de meeste hun auto kotsbeu.Als het mogelijk was zou er een vervaldatum op de auto's staan!Te gebruiken tot........Dus in de toekomst geen oldtimers meer met een stinkende uitlaat.Dit moet ik toegeven, mijn Bagheera Stinkt.Maar nu is het de periode om alles eens goed af te stellen.
Groetjes,Godfried
Groetjes,Godfried

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Matra vrienden,
Een troost voor iedereen die bezig is met het restaureren van een Bagheera. Jullie zijn niet alleen.Ik heb de roestduivel bij mijn Bagheera kunnen vernietigen.Maar hem voorgoed naar de haaien sturen is niet zo gemakkelijk.Zie enkele foto's.Het is geen Matra maar toch een roestbak.Een auto van 13 jaar oud en dan krijg dit!
Groetjes. :wink:
Een troost voor iedereen die bezig is met het restaureren van een Bagheera. Jullie zijn niet alleen.Ik heb de roestduivel bij mijn Bagheera kunnen vernietigen.Maar hem voorgoed naar de haaien sturen is niet zo gemakkelijk.Zie enkele foto's.Het is geen Matra maar toch een roestbak.Een auto van 13 jaar oud en dan krijg dit!
Groetjes. :wink:
- Attachments
-
- IMG00004.JPG (49.63 KiB) Viewed 10472 times
-
- IMG00041.JPG (54.81 KiB) Viewed 10472 times
-
- IMG00049.JPG (71.05 KiB) Viewed 10472 times
-
- IMG00078.JPG (35.56 KiB) Viewed 10472 times
-
- IMG00042.JPG (54.44 KiB) Viewed 10472 times
Matra Bagheera S - 1977